<p>Sover du dåligt? Här hittar du åtgärderna du ska fixa i ditt sovrum.</p>
1 av 2: <p>Sover du dåligt? Här hittar du åtgärderna du ska fixa i ditt sovrum.</p> Foto: iStock
En god natts sömn är nämligen livsviktigt för att vi ska fungera.
2 av 2: En god natts sömn är nämligen livsviktigt för att vi ska fungera. Foto: iStock

Ett perfekt sovrum – om du vill sova gott

En stor del av befolkningen lider i dag av sömnproblem.

Men det finns en rad knep som kan bana väg för en god natts sömn.

Så här ska ditt sovrum se ut för att John Blund ska känna sig välkommen.

De allra flesta vuxna behöver mellan 7 till 9 timmars sömn varje natt. Tyvärr är det rena utopin för många. Sömnsvårigheter är i dag ett vanligt problem, men det finns hjälp. Och ibland räcker det med små förändringar i ditt sovrum för att det ska förvandlas till ett sömnpalats i världsklass.

Inspirerade av sajten Prevention har Hälsoliv samlat följande tricks.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter - vad de gör när de inte kan sova

Dofta rätt

Foto: iStock

Om du vill att ditt sovrum ska dofta gott så sikta in dig på lavendel. Forskning visar nämligen att just den doften sänker både hjärtrytm och blodtryck vilket leder till en mer stillsam sömnupplevelse. Det finns till och med så kallade sömnplåster som innehåller lavendel och bergamott som placeras i pannan eller vid tinningarna.

Tvätta!

Foto: Manon Allard / MANON ALLARD

Få saker är så sköna som nytvättade lakan. Enligt en undersökning säger 75 procent av alla människor att de sover bättre när lakanen är tvättade och doftar gott. Rekommendationen är att du ska tvätta dina lakan så ofta som varje eller varannan vecka!

Fixa temperaturen

Foto: iStock

Ett alldeles för varmt sovrum är ofta en stor bov när det kommer till sömnproblem. Enligt ny forskning bör temperaturen ligga på max 18 grader när du sover. När du sover sjunker nämligen din kroppstemperatur och att försöka sova i ett varmt rum kan störa din naturliga sömncykel.

LÄS OCKSÅ: 7 saker dina sömnvanor säger om din hälsa

Bädda sängen

Foto: iStock

Här går faktiskt forskningen isär en hel del. Vissa studier visar nämligen att obäddade sängar faktiskt är MER hälsosamma eftersom det kan minska antalet kvalster mellan dina lakan. Men vill du sova gott är det bättre med en bäddad säng. En mellanväg är att bädda sängen först när du kommit hem för dagen, då finns det en chans att kvalstren hunnit dö.

Förbjud all teknologi!

Foto: Alexander Kharchenko- iStock

Du har säkert hört den förut, men telefoner, datorer, tv-apparater och surfplattor här inte hemma i sovrummet om du hoppas på en god natts sömn. Ljuset från maskinerna ställer till stora problem för din interna klocka. Dessutom blir du piggare av stimulansen som apparaterna bidrar med.

Måla om sovrummet

Foto: iStock

Vi vet, detta är förstås ett större projekt. Men det visar sig faktiskt att människor som omger sig med färgen blå sover fler timmar än oss som målat vårt sovrum i andra färger.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!