Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 19 apr 2018 15:14

Enkla förändringen på jobbet som får dig att sova bättre

Hur du beter dig på jobbet spelar stor roll för din sömn, enligt en ny studie.

Hur du beter dig på jobbet spelar stor roll för din sömn, enligt en ny studie.

Foto: Shutterstock

Får du aldrig en god natts sömn?

Då är det kanske dags att bli snällare på jobbet.

En ny studie visar att folk som är taskiga mot sina kolleger sover sämre.

Ligger du ofta och vrider sig om nätterna, trött men oförmögen att somna? Du är inte ensam. Ungefär en tredjedel av alla svenskar tros lida av sömnproblem. Ibland är det en kopp kaffe för mycket som spökar, andra gånger är det problem i familjen eller stress över jobbet. 

Just det senare har visat sig ha en stor påverkan på vår sömn, och det är inte bara tajta deadlines och överbelamrade skrivbord som stör. En ny studie publicerad i The journal of applies psychology visar att hur du beter dig mot dina kolleger påverkar hur gott du sover om natten.

LÄS OCKSÅ: Därför rycker din kropp till precis innan du somnar

Dåligt beteende kan leda till insomni

Forskare vid universitetet i Iowa frågade 600 arbetare i USA och Kina om deras sovvanor och beteende på jobbet. I två av studierna fick de anställda under tio dagar dokumentera om de betett sig dåligt på jobbet, det vill säga skvallrat, varit arga, aggressiva eller beskyllt andra. De fick också berätta hur de mådde och hur bra de sov under samma tidsperiod. 

De som betett sig dåligt tänkte ofta på sitt jobb under kvällarna, något som hos vissa ledde till insomni, skriver Business insider.

I en tredje studie fick de anställda tänka tillbaka på hur de betett sig på jobbet tidigare. Forskarna kunde se att den grupp som fått i uppgift att fokusera på de gånger de uppfört sig kontraproduktivt hade svårare att somna än den grupp som i stället fått uppgiften att reflektera över rutiner.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du spela spel - på jobbet!

Slutsats: Himla inte med ögonen åt kollegan

Det visade sig att dåligt beteende överlag påverkade deltagarnas humör negativt efter jobbet, vilket i sin tur ledde till sömnproblem.

– När folk betett sig dåligt på jobbet brukar de inse att sådana dåliga gärningar hotar den egna självbilden av att vara positiv och moralisk, vilket skapar stress. Som en följd av detta kan de börja grubbla över sin jobbstress och på så sätt få problem att sova om nätterna, sa Zhenyu Yuan, en av forskarna bakom studien till Business insider.

Så om du värdesätter god sömn gör du kanske bäst i att inte sucka eller himla med ögonen när din pratkvarn till kollega drar samma anekdot för tredje gången samma dag.

Känner du igen dig? Klanka inte ner på dig själv. De flesta av oss tillbringar större delen av vår vakna tid på jobbet, så det vore konstigt om inte frustration och negativa känslor läckte ut. En studie som publicerades nyligen visar att det till och med kan vara bra att ge utlopp för sina aggressioner på jobbet, om man gör det symboliskt och inte mot sina kolleger. Här är sömnexperternas 21 bästa tips när du (eventuellt) har varit dum på jobbet och inte kan sova.