Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
1 AV 2
Få en bättre sömn - psykologen och sömnforskaren Marie Söderström ger sin bästa tips
2 AV 2
Foto: Shutterstock

Det här händer i kroppen när du sover för lite

En god natts sömn är minst lika viktigt för hälsan som träning och en välbalanserad kost.

Sömnbrist kan nämligen ställa till det rejält för både kroppen och hjärnan.

Här är några av riskerna med att sova för lite.

1. Försämrad koncentration och produktivitet

Hjärnan behöver återhämtning för att fungera optimalt. Våra kognitiva förmågor, koncentrationen och produktivitet påverkas negativt av sömnbrist.

Sajten Healthline refererar till flera olika studier som kommit fram till att god sömn är positivt för vår problemlösarförmåga och minnet hos både barn och vuxna.

– I arbetslivet finns många situationer där vi behöver mycket bra arbetsminne. Och i trafiksituationer är reaktionsförmågan livsviktig. Om du inte kan bearbeta intryck, tolka dem och anpassa ditt beteende därefter så kan det innebära väldigt allvarliga konsekvenser, har Christian Benedict, forskare på institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet, tidigare förklarat för Hälsoliv.

2. Kan leda till viktuppgång

Flertalet studier har hittat samband mellan dålig sömn och övervikt. Enligt forskning från 2020 har personer ökar risken med hela 41 procent om du sover mindre en 7 timmar per natt.

Här spelar sannolikt flera faktorer in. Vid sömnbrist produceras fler hungerhormoner vilket kan leda till överätande. Vi dras också till högenergimat, med mycket fett och socker.

Energibrist till följd av dålig sömn kan också leda till en rejäl svacka i träningsmotivationen.

Foto: Shutterstock

3. Kan skada hjärtat

Det tycks också finnas en koppling mellan låg sömnkvalitet eller sömnlängd och en ökad risk för hjärtsjukdom.

Healthline refererar bland annat till en metaanalys av 19 studier som hittat ett samband mellan ökad risk för död i hjärtsjukdom och mindre än 7 timmars sömn per dygn.

Det finns också studier som hittat kopplingar mellan svajig sömn och högt blodtryck, i synnerhet hos personer som lider av sömnapné.

Det betyder å andra sidan inte att hjärtat mår bättre ju längre du sover. Forskning har också visat att de som sover för mycket, alltså längre än 9 timmar, också har en ökad risk för hjärtsjukdom och högt blodtryck.

4. Kan öka risken för depression

Vår psykiska hälsa går ofta hand i hand med hur bra eller dåligt vi sover. Personer som lider av ångest och depression har ofta sömnbesvär av olika slag.

Dels är det ett vanligt symtom men enligt Stressforskningsinstitutet tyder dagens forskning på att det också kan vara en av orsakerna bakom depressioner.

5. Försvagar immunförsvaret

När vi sover aktiverar kroppen immunsystemet och bildar viktiga hormoner. Vid sömnbrist påverkas vårt immunförsvar därför negativt, visar flera studier.

Vissa forskningsresultat visar också att kroppen svarar sämre på vaccinering vid sömnbrist eftersom den producerar färre antikroppar.