ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
Publicerad 5 okt 2017 15.43

Så styr den inre klockan ALLT i din kropp

Enligt forskning är vår inre klocka inte är inställd på att äta under natten – ämnesomsättningen är helt enkelt lägre

Enligt forskning är vår inre klocka inte är inställd på att äta under natten – ämnesomsättningen är helt enkelt lägre

1/2

Foto: Shutterstock

Finns det någon tidpunkt kvinnor och mäns sexlust är synkad?

Finns det någon tidpunkt kvinnor och mäns sexlust är synkad?

2/2

Foto: Shutterstock

Till vilken grad styrs vi av vår biologiska klocka? Mer än vi vill tro. 

Vårt inre urverk reglerar inte bara våra sovvanor utan dikterar också när vi borde äta, när på dygnet vi är som mest effektiva och när vi helst har sex.  

Tidigare i veckan stod det klart att 2017 års Nobelpris i fysiologi eller medicin går till kartläggningen av vår inre klocka – som visat sig vara långt mer avancerad än Skalmans mat- och sov-klocka. Varje cell i vår kropp styrs nämligen av ett biologiskt litet urverk. Den inre klockan, eller cirkadisk rytm som det också kallas, reglerar hormonutsöndringen i kroppen och hjälper till att förbereda oss inför dygnets olika faser. 

Den styr helt enkelt när vi borde sova, äta och till och med ha sex! 

1. Vår inre klocka styr när vi vill ha sex

Det är sant! Det finns tider på dygnet då sexlusten är starkare. 

I en relation med personer av motsatt kön kan den biologiska klockan ställa till sexlivet, eftersom hormonförändringarna i kroppen gör att män och kvinnors sexlust inte är helt synkade under dygnets 24 timmar. Framför allt är det produktionen av testosteron, det könshormon som påverkar bland annat lusten, som varierar hos de olika könen.

Finns det någon tidpunkt kvinnor och mäns sexlust är synkad? Forskare har relativt nyligen listat ut att den optimala tiden för hetero-samlag är 05:48 på morgonen. Då är testosteronproduktionen hög hos båda könen. Men, trots detta krävs det lite tricksande för att det ska bli så trivsamt som möjligt: Om morgnarna tampas kvinnor nämligen med högre nivåer av sömnhormonet melatonin än vad män gör, vilket gör att de hellre snoozar än rumlar runt i sänghalmen. Så sätt väckarklockan lite tidigare. 

LÄS OCKSÅ: Forskarna: Då är bästa tidpunkten att ha sex 

2. Det spelar roll när på dygnet vi äter

Det kommer inte som någon överraskning att vad vi äter spelar roll för vår hälsa. Men forskning pekar på att NÄR vi äter också är viktigt. Bland annat har de gjorts studier där man sett kopplingar mellan övervikt och sena matvanor.

Enligt en amerikansk studie har man sett att personer som äter en timme innan sömnhormonet melatonin börjar kicka in oftare är överviktiga. En förklaring till detta är att vår inre klocka inte är inställd på att äta under natten – ämnesomsättningen är helt enkelt lägre.

När vi sover går levern från att omvandla glukos till energi till att bränna fettet som den lagrat under dagen. Men om den här cirkadiska cykeln rubbas genom en sen måltid eller ett mellanmål innan läggdags börjar levern att lagra fett igen, i stället för att bränna det, enligt Daily Mail

3. Morgon- eller kvällsmänniska? Det kan bero på när du föddes

Att vår inre klocka hjälper oss att anpassa vår sömn till dygnets ljusa och mörka timmar, det vet vi. Men alla verkar inte gå efter riktigt samma schema... 

Medan de flesta av oss har ganska likartade sömnvanor finns det också en del av befolkningen som är antigen nattugglor eller morgonmänniskor. Det här är inte en fråga om vanor utan om de små tickande klockorna i våra celler, som reglerar våra sovmönster, enligt Scientific American.

Forskning pekar på att när på dygnet vi är födda kan vara avgörande för om vi blir natt- eller morgonmänniskor.

Men, det går att förändra sina sovvanor. Till exempel kan man främja produktionen av sömnhormonet melatonin genom att undvika att utsätta sig för blått ljus på kvällen.

Relaterat