Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa>Sömn

Publicerad 9 jul 2019 06:00

Vilken är den bästa sovställningen? Experten svarar

Att sova i fel position kan få en lång rad konsekvenser, inklusive en värkande rygg och nacke.

Att sova i fel position kan få en lång rad konsekvenser, inklusive en värkande rygg och nacke.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Finns det en optimal sovställning för både kroppen och sömnen? Det beror på menar experten.

Här reder vi ut hur du får en god natts sömn samtidigt som du slipper rygg- och nacksmärta.

Att sova i fel position kan få en lång rad konsekvenser, inklusive en värkande rygg och nacke.

Många har säkert hört magsovande bör undvikas, men enligt Carla Fischer, ortopedisk kirurg i New York, är det inte en självklar sanning.

– Det finns ingen rekommendation som säger att det är bättre eller sämre att sova på magen när det kommer till rygg- och nacksmärta, säger hon till sajten Popsugar.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

Vilken position är bäst för kroppen?

Om du däremot upplever värk eller smärta i en viss position så är det förstås en annan femma, då kan det vara läge att byta. Innan du gör det finns emellertid några enkla knep du kan testa först.

Om du exempelvis sover på sidan kan du testa att lägga en kudde mellan benen, säger Fischer. Sover du på rygg kan du lägga en kudde under ryggen.

Och om du är en magsovare kan en strategisk kudde under bäckenet lätta lite på trycket mot ländryggen.

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite 

Vilken position är bäst för sömnen?

Hur är det då med sömnen? Finns det någon sovställning som är bättre för att sova gott om natten?

Njae, inte direkt. Enligt Fischer handlar det främst om personlig preferens.

– Att hitta den position som är mest bekväm för dig kommer också ge dig mest REM-sömn och vara mest stärkande, säger hon.

Det finns gott om specialbyggda madrasser och kuddar som utlovar en optimal sovställning, men Fischer menar att detta är högst individuellt. Även om många pratar om den optimala linjeringen av nacke och rygg så finns det inga riktigt bra studier som styrker detta.

LÄS OCKSÅ: Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken 

Så får du en god natts sömn

Det viktigaste du kan göra för din sömn är att se till att den är så bra som möjligt, oavsett vilken sovställning du har. Satsa på mellan 7 till 9 timmar för. För att öka chanserna för en god natts sömn bör du undvika koffein för sent på dagen och inte äta tung och fet mat strax innan läggdags. Popsugar rekommenderar också att du håller skärmar borta från sängen och håller ditt sovrum relativt svalt.

Om du upplever ryggsmärta, kontakta din läkare för hjälp och råd.