Redan i 50-årsåldern vaknar många oftare och är vakna längre perioder än tidigare. Och bland personer över 60 år är det många som är vakna 20-30 procent av natten, enligt sömnforskaren.
Redan i 50-årsåldern vaknar många oftare och är vakna längre perioder än tidigare. Och bland personer över 60 år är det många som är vakna 20-30 procent av natten, enligt sömnforskaren. Foto: Shutterstock

Därför sover äldre sämre – 9 tips för bättre sömn

Fler sjukdomar, mer mediciner – och minskat sömnbehov.

Men att många seniorer sover sämre kan också bero på att urinblåsan förändras när vi åldras och att det så kallade sömntrycket minskar. 

– Det blir helt enkelt svårare att somna och somna om, berättar John Axelsson, forskare i sömn vid Karolinska institutet.

Här delar han med sig av nio konstruktiva tips. 

Karin Sörbring

Med ökad ålder blir det fler som kan somna direkt och sova hela natten. 

– Ett av de största problemen är faktiskt att folk stressar upp sig för att de sover för lite och då kan det bli en ond spiral där oron gör sömnproblemen ännu större, säger John Axelsson, som är aktuell med boken ”Sömnsmart - hur du sover dig till bättre hälsa”. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill