Därför ska du aldrig gå till jobbet före 10

<p>Morgontrött? Då borde du få sovmorgon, anser forskarna.</p>

1 av 3: <p>Morgontrött? Då borde du få sovmorgon, anser forskarna.</p>

<p>Framför allt ungdomar i puberteten har svårt att få tillräckligt med sömn - men problemet gäller även vuxna.<br></p>

Foto: Tommy Ingberg

2 av 3: <p>Framför allt ungdomar i puberteten har svårt att få tillräckligt med sömn - men problemet gäller även vuxna.<br></p>

<p>"Satsar vi på sovmorgonen så tror jag att vi på lång sikt kommer se många positiva effekter som ökar samhällets produktion", säger Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala Universitet.</p>

3 av 3: <p>"Satsar vi på sovmorgonen så tror jag att vi på lång sikt kommer se många positiva effekter som ökar samhällets produktion", säger Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala Universitet.</p>

Gråter du varje morgon när väckarklockan ringer? Då är det inte ditt fel - det är samhällets!

Det menar sömnforskaren Paul Kelley som tycker vi borde börja jobba först vid 10-tiden. Och han får medhåll från svenskt håll.

– Vi kan profitera mycket på att börja jobba senare, säger Christian Benedict vid Uppsala Universitet.

Andra har också läst

Det är en ständigt pågående dialog - när ska vi börja jobba och hur länge ska vi jobba?

Vänsterpartiet har exempelvis länge pratat om sextimmarsdagar.

Och en sömnforskare från anrika Oxford University höjer nu rösten mot tidiga morgnar.

Läkaren Paul Kelley har forskat länge i ämnet sömn och kommit fram till att vi borde börja jobba tidigast klockan tio.

LÄS MER: Somna på 60 sekunder - tekniken som hjälper

"Inget medvetet val"

– Vi kan inte ändra vår 24-timmarsrytm. Vi kan inte lära oss att gå upp en specifik tid. Vår kropp är inställd efter solljuset och det är inget medvetet val, meddelade han under en brittisk vetenskapsfestival tidigare i år.

Kelley menar att detta är ett stort problem i samhället och att vår kropp inte är redo att gå upp tidigare förrän vi fyllt 55 år. Människor i åldrarna 14-24 uppges vara extra känsliga och Kelley är själv engagerad i ett projekt som kräver att skoldagen börjar senare. Han menar att ungdomar förlorar omkring två timmars sömn varje natt vilket också reflekteras i betygen.

– Vi lever i ett sömnstört samhälle, säger han.

LÄS MER: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna

"Satsa på sovmorgonen"

Christian Benedict är sömnforskare vid Uppsala Universitet och håller till stor del med Kelley. Han menar dock att det framför allt är kvällsmänniskor som tjänar på sovmorgon. Är du naturligt morgonpigg gör det varken till eller från.

– Satsar vi på sovmorgonen så tror jag att vi på lång sikt kommer se många positiva effekter som ökar samhällets produktion, säger han till Hälsoliv.

LÄS MER: Därför är sömn viktigt för den goda hälsan

Sömnbrist - stort samhällsproblem

Att sömnbrist är ett stort problem råder det inga tvivel om. Forskare har länge kopplat ihop problemet med en lång rad åkommor - som depression, viktuppgång och diabetes.

I en studie, publierad i European Journal of Preventive Cardiology, minskar exempelvis risken för hjärt- och kärlsjukdomar när du sover ordentligt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här