Därför kan du inte sova utan täcke – även om det är varmt

Varför har vi svårt att sova utan täcke?

Foto: Shutterstock

Varför har vi svårt att sova utan täcke?

Under sommarnätterna kan det vara frestande att kasta av sig täcket.

Men det gör ofta att vi i stället får svårt att sova.

Varför är egentligen täcket så viktigt för oss vid sömn?

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Att somna, och sova natten igenom, kan vara näst intill omöjligt när det är väldigt varmt ute. Men även om du vet att det blir kyligare av att slänga av dig täcket är det inte ett alternativ – därför testar du precis allt annat även om du svettas och är obekväm. Du duschar kallt innan läggdags, öppnar fönstren på vid gavel och riktar fläktar mot sängen. Kort sagt gör du precis allt du kan för att det ska bli kallare i sovrummet, utom att sova utan täcke.

Men varför är det så svårt att sova utan täcke? Ja, alltså förutom att det då är fritt fram för alla monster att ta en, om man råkar ha två tår exponerade.

LÄS MER: Svårt att sova? 5 övningar som får dig att slappna av 

Temperaturen spelar roll

– Vår dygnsrytm är bunden till temperatur, och en sänkning av kärnkroppstemperaturen sker precis innan vi somnar, förklarar Ellen Wermter, familjesjuksköterska och talesperson för Better Sleep Council, för Huffingtonpost UK.

Vår temperatur fortsätter sedan sjunka under nattens gång. Det är kroppens sätt att bevara energi så den kan riktas mot andra system, så som matsmältning.

Ditt täcke hindrar din kroppstemperatur från att sjunka för lågt och väcka dig, vilket ger dina inälvor en chans att slutföra sitt arbete utan avbrott.

Temperaturen sjunker naturligt

När det är väldigt varmt kan dock vårt täcke motarbeta oss. Även ett tunt lakan i varmt väder kan stänga inne hettan mot vår kropp.

– När du redan är varm ökar det kroppstemperaturen ytterligare och skapar en ångugn under täcket, säger Wermter.

När vår kropp naturligt sänker temperaturen innan vi somnar är det ett tecken just för att det är dags att sova. Om vi i stället är för varma luras hjärnan att tro att det är dags att vara aktiva, och inte vila. Och även om du faktiskt lyckas somna är oddsen låga för att du ska få sova ostört hela natten.

– Din kärnkroppstemperatur kommer troligtvis bli hög nog att väcka dig när din kropp försöker kyla ner sig själv, förklarar Wermter.

LÄS MER: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

Täcket är trygghet

Precis som att det är ett tecken på att du ska sova när kroppstemperaturen sjunker, är det också ett tecken när du drar över täcket över din kropp.

– Det är en del av din rutin, och utan det känner din hjärna att det är något som fattas och kanske tycker att det är svårt att slappna av, säger Wermter.

Vårt täcke är också en trygghetsgrej. Under vår REM-sömn minskar våra serotoninnivåer. Serotonin är en signalsubstans som bland annat får oss att känna lugn.

När vi använder täcken, särskilt sådana med vikt i, associeras det med högre nivåer av serotonin, vilket innebär att de kan hjälpa oss att sova bättre. Wermter förklarar att det kan bero på att vikten av täcket skapar en djuptrycksstimulering som aktiverar det parasympatiska nervsystemet, och då potentiellt ökar dopamin- och serotoninnivåerna i kroppen.

Experternas bästa tips

Ett täcka får oss alltså att sova bättre, men när det är varmt kan täcket göra det omöjligt för oss att somna. En lose-lose situation, alltså. Eller? Experterna delar med sig av sina bästa tips för att vi ska kunna sova gott ändå.

LÄS MER: 4 sätt din sömn kan påverkas av din maghälsa 

Ta en varm dusch innan du lägger dig

– När du snabbt ökar din kroppstemperatur i duschen triggar du den naturliga termoreguleringsprocessen, säger sömnexperten Chelsie Rohrscheib till Huffingtonpost UK.

Termoreguleringsprocessen är helt enkelt när kroppen kyler ner sig själv. Så när det varma vattnet avdunstar från din kropp kyls den kroppstemperatur ner och säger till din hjärna att det är dags att sova. Så även om det kan vara frestande att duscha kallt när du är varm – är det alltså bäst att vrida upp temperaturen i duschen.

Avvänj dig

Att gå från ett tjockt täcke till ingenting alls kan vara för mycket. Istället är det bättre att du gradvis vänjer dig att sova utan täcke i några nätter.

– Det ger din hjärna tid att anpassa sig till viktskillnaden när du byter ut täcket för de som är tunnare och andas lättare, säger Wermter.

Börja därför med att byta ut ditt täcke mot en tjockare filt, sedan byter du mot en tunnare filt och slutligen ett lakan.

LÄS MER: Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken 

Skippa nattkläderna

Pyjamas kan stänga inne värme och vara svåra att ta av sig mitt i natten utan att störa sömnen, säger Wermter. Sov därför i stället i dina underkläder, eller naken, för att sova bättre.

Ge dig själv utrymme

Brukar du sova tillsammans med någon? Visst kan det vara mysigt, men det är också ett riktigt effektivt sätt för att öka sin kroppstemperatur. Om sängen är stor nog är det klokt att ge er själva utrymme för att bättre kunna reglera er egen kroppstemperatur.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här