Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 19 feb 2019 14:59

Därför får du matkoma – här är toppteorierna

Forskare är ännu inte helt överens om varför man får matkoma, men det finns gott om teorier.

Forskare är ännu inte helt överens om varför man får matkoma, men det finns gott om teorier.

Foto: Shutterstock

Om du någon gång drabbats av så kallad matkoma är du inte ensam, det är nämligen något de flesta människor är med om en, eller många, gånger i livet.

Anledningen till att matkoma inträffar är dock lite av ett mysterium för forskarna, eller skapar i alla fall tudelade åsikter.

Postprandiell trötthet, mer känt som matkoma, inträffar efter att man ätit. Men att drabbas av trötthet efter att man ätit är inte något som bara drabbar människor. Forskare har upptäckt matkoma även hos insekter, ormar, maskar och råttor, skriver Time.

– Bevarandet av detta beteende hos flera arter tyder på att det är väldigt viktigt för något, säger William Ja till Time. Ja är docent i neurovetenskap vid Scripps Research Institute i Florida som studerat matkoma-fenomenet.

Några experter har hypotiserat att djur, människor inkluderat, har inbyggda ”vaksamhetssignaler” som håller oss vakna och alerta när vi är hungriga. Dessa signaler hjälper oss att lokalisera och skaffa mat. När man sedan ätit mycket skingras dessa vaksamhetssignaler och ersätts med trötthetskänslor.

LÄS MER: 5 tecken på att du dricker alldeles för mycket vatten 

Har blodflödet något med matkoma att göra?

Andra har hypotiserat att förändringar i blodflödet efter en måltid kan förklara varför man kan bli sömnig efter att man ätit. Blodflöde till tunntarmen ”ökar dramatiskt” efter att en person äter, säger Dr. Tomonori Kishino, professor i hälsovetenskap, till Time. Och när blod pumpas in i magen för att hjälpa till med matsmältningen sker en motsvarande sänkning i blodflödet till hjärnan, som då kan trigga trötthetskänslor, menar Dr. Kishino.

Tidigare forskning baserad på denna hypotesen har dock visat att blodflödet till hjärnan inte ändras efter att en person ätit. Men, i Kishinos senare arbete har han kommit fram till att bland de människor som skippar att äta frukost sjunker blodflödet drastiskt efter att de äter lunch.

– Att strunta i frukost kan därför vara jobbigt för kroppen efter lunch genom att orsaka större ändringar i blodflödet, säger han. Detta kan då leda till trötthet.

LÄS MER: 6 tecken på att din tarmflora är störd 

Stor måltid kan vara orsaken

Medan forskare fortsätter att leta efter boven i dramat när det gäller matkoma har de börjat undersöka vilka faktorer som kan bidra till tröttheten.

Föga förvånande kan en stor måltid vara triggande. Jas forskning med bananflugor föreslår att storleken på måltiden är en starkt bidragande faktor till postprandiell trötthet. Även måltiden som innehåller mycket salt eller protein kan bidra till att du känner dig trött efter maten. Ja säger att det kan bero på att sömn är ett hjälpmedel för matsmältning. I en av hans nya studier, som inte är publicerad ännu, gjord även den på bananflugor, kom han fram till att sömn förändrar sättet insekterna absorberar vissa makronäringsämnen, däribland protein, på. 

– Detta kan stödja idén om att postprandiell trötthet påverkar intag av näringsämnen, säger Ja till Time. Han påpekar dock att hans arbete inte nödvändigtvis kommer gå att kunna appliceras på människor. Men hans slutsats att viss mat är mer trolig än annan att orsaka matkoma går i linje med nyare forskning gjord på människor.

I en liten studie från 2018 med lastbilschaufförer kom man fram till att de som åt en diet rik på grönsaker och fetter från mat så som olivolja och mejeriprodukter tenderade att uppleva mindre matkoma, än de som åt mat rik på processat kött, snabbmat och läsk.

LÄS MER: Trött efter maten? Så undviker du matkoma 

Fortfarande många frågetecken

Trots många studier finns det dock fortfarande många frågetecken och motsägelser när det kommer till specifik mat och dess effekt på matkoma.

– Vissa studier gjorda på människor visar en effekt efter måltider, andra inte, säger Ja.

Han förklarar att hans forskning gjord på bananflugor hjälper till att förklara varför många av matkoma-studierna gjorda på människor inte har några tydliga resultat.

– Vi kunde se och observera effekterna eftersom vi använde oss av hundratals flugor och tusentals måltider. Men dessa siffror är uppenbarligen mycket svårare och dyrare om man skulle genomföra studien på människor.

LÄS MER: 6 tips: Goda och nyttiga mellanmål 

Om du vill undvika matkoma efter dina måltider är Jas bästa råd att göra sina måltider mindre, och kanske då främst vid lunchtid. Förutsägbara skiftningar i kroppens inre klocka tenderar att göra folk lite dåsiga under eftermiddagen. Så om du upplever att du ofta drabbas av matkoma efter lunch kan en idé vara att minska lunchportionen. Och så kan du komplettera med ett mellanmål under eftermiddagen istället!