Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 16 maj 2019 22:00

Därför bli du pigg precis innan du ska sova

Att få en energikick precis innan läggdags är långt ifrån ovanligt, men vad beror fenomenet på?

Hälsoliv reder ut.

Har du varit med om att du känt dig seg och sömnig hela kvällen, men blivit superpigg i samma sekund som du lagt huvudet till rätta på kudden?

Du är långt ifrån ensam om att komma in ”andra andningen” när det är dags att krypa till kojs, även om orsakerna kan variera från person till person. Här är några förklaringar:

1. Den biologiska klockan

Kroppen är faktiskt programmerad för att just det här ska hända, säger sömnkonsulten och sjuksköterskan Terry Cralle till Insider.

– Vuxna har två pigghetstoppar under dygnet, en på morgonen och en tidigt på kvällen. Vi brukar kalla den andra peaken för en förbjuden zon, säger hon.

Den här perioden infinner sig ofta två, tre timmar innan läggdags. Det är det cirkadiska larmsystemet som spökar, det vill säga den inre biologiska klockverk som styr vår dygnsrytm, och arbetar emot lusten att sova. Vissa forskare menar att det här är nedärvt från en tid då människor var tvungna att vara beredda på att fly från rovdjur som jagade på nätterna.

2. Du tar för många tupplurar

Är man trött dagtid kan vara frestande att ta en powernap under dagen, kanske i kollektivtrafiken eller på soffan efter jobbet. Men även om det är skönt i stunden kan tupplurandet störa din rytm och göra det svårt att somna på kvällen.

– Om man har en känslig sömn bör man inte ta tupplurar, eller åtminstone hålla sig till korta sådana, på mindre än 20 minuter, säger sömnforskaren Arne Lowden i en intervju med Hälsoliv.

Han säger också att det är bättre ju tidigare på dagen man ta en tupplur.

LÄS OCKSÅ: Det här gör sömnexperterna när de inte kan sova

3. Ditt jobb är tråkigt

Enligt neuropsykologen Sanam Hafeez, kan monotona arbetssysslor också vara anledningen till trötthet på dagen och klarvakenhet på kvällen. 

– Om du har ett monotont jobb kan det vara så att din hjärna vaknar till när du lämnar jobbet. Det är det som gör din pigg senare på kvällen, förklarar hon för Insider.

Enligt Hafeez upplever folk med stillasittande jobb eller livsstil också sömnproblem i högre utsträckning än folk som rör sig mer.

4. Du kollar serier

Det är helt förståeligt at vilja varva ner på kvällen genom at slötitta på Netflix eller följa ett eskalerande bråk i någon grupp på Facebook. Men det blå skärmljuset får kroppen att vakna till igen, vilket kan göra det svårt att somna. Forskare vid Harvard har kommit fram till att exponeringen kan förskjuta sömnen med upp till tre timmar.

Generellt brukar man säga att alla skärmar ska släckas ner en timme innan sänggåendet, för att ge kroppen en chans att varva ner.

LÄS MER: Somna på två minuter med hemliga militärtekniken