Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 21 feb 2019 19:00

Därför är sömn den bästa medicinen när du känner dig sjuk

Känner du dig febrig och förkyld? Då ska du sova bums.

Känner du dig febrig och förkyld? Då ska du sova bums.

Foto: Shutterstock

När man är sjuk är det inte sällan man får rådet att sova.

Och att just få många timmars sömn kan faktiskt vara den bästa medicinen.

Det bekräftar nu en ny studie.

En studie gjord i Tyskland visar att sömn kan förbättra kroppens immuncellers förmåga att ”fästa sig vid sina måltavlor” (döda dåliga bakterier etc.), enligt studiens pressmeddelande.

I studien genomförde man två sömnexperiment på tio unga, friska deltagare. I det första experimentet fick deltagarna sova som de normalt gör. I det andra experimentet, som genomfördes några veckor senare, skulle deltagarna vara vakna en hel natt. För att kunna följa hur deltagarnas kroppar reagerade på detta tog forskarna flera blodprov under båda experimenten. Vilket de kunde göra, enligt studien, utan att störa deltagarnas sömn.

LÄS MER: Det här händer i kroppen när du inte sover 

Efter att ha analyserat deltagarnas blodprov kunde forskarna demonstrera märkbart ”fördelaktiga effekter av sömn” för deltagarnas immunceller. Med andra ord kan en god natts sömn faktiskt vara den bästa medicinen för din kropp.

Vad är det som gör att sömn är bra för kroppen?

Enligt Dr. Carolyn Dean, sömn- och näringsexpert, tillåter en god namns sömn din kropp att rensa ut allt dåligt. 

– Under bra kvalitetssömn rensar kroppen avfall från hjärnan. Under sömnen producerar din kropp mer vita blodkroppar som kan attackera virus och bakterier som kan hindra läkeprocessen, säger Dr. Dean till Elite Daily

LÄS MER: Därför känner du dig alltid sjukare på natten 

Även akutmedicinläkaren Chirag Shah säger till Elite Daily att sömn hjälper immunförsvaret genom att ”förbättra utveckligen av skyddande molekyler.” Han påpekar också att tidigare forskning har visat på detta väldigt tydligt. En studie avslöjar exempelvis att de som sover mindre än sju timmar per natt är generellt mer troliga att bli förkylda, jämfört med de som sover minst åtta timmar per natt.

Om detta inte får dig att prioritera din skönhetssömn (eller ska vi kalla det för friskhets-sömn?), vet vi inte vad som får dig att göra det.