Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 24 feb 2016 13:12

Då ska du ta din sista kopp kaffe om du vill sova

<span>Svårt att sova? Då kan den sista koppen kaffe vara boven.<br></span>

Svårt att sova? Då kan den sista koppen kaffe vara boven.

1/2

Foto: iStock

<span>Det tar nämligen mellan 8-10 timmar för 75 procent att koffeinet att lämna din kropp!</span>

Det tar nämligen mellan 8-10 timmar för 75 procent att koffeinet att lämna din kropp!

2/2

Foto: Anna Bizon

När dricker du din sista kopp kaffe för dagen? Antagligen alldeles för sent!

Enligt forskningen tar det nämligen upp till tio timmar innan koffeinet går ur kroppen.

Något som kan störa din nattsömn rejält.

Att ta en kopp kaffe på eftermiddagen för att klara de sista arbetstimmarna är rutin för många.

Problemet är dock följande – enligt Webmd tar det mellan åtta till tio timmar för 75 procent av koffeinet att lämna din kropp.

Detta betyder att koffeinets uppiggande effekt fortfarande rör runt i kroppen lagom till läggdags om du tar din sista kopp alldeles för sent.

Sajten Littlethings rekommenderar till och med att du inte bör dricka kaffe efter klockan 14!

LÄS OCKSÅ: 7 saker dina sömnvanor kan avslöja om din hälsa

Varierar från person till person

Tycker du det är för tidigt finns en annan bra tumregel - drick inte kaffe minst sex timmar innan läggdags. Då bör du vara hyfsat säker.

Känsligheten mot koffein kan dock variera från person till person. Detta beror bland annat på din förbränning och hur van du är vid koffein.

Förutom insomnia kan människor som är känsliga mot koffein drabbas av nervositet och magproblem.

Att dricka en kopp eller två på morgon är däremot helt säkert!

Fler sömntips

Sömnen kan störas av en massa olika saker. Följande kan vara bra att tänka på om du vill sova gott:

Stäng av läsplatta och mobiltelefon. Ljuset från apparaterna stör din biologiska klocka.

Sov mörkt, tyst och svalt. Så lågt som 18 grader uppges vara bra.

Rör på dig. Att motionera regelbundet hjälper mot sömnproblem. Men träna inte hårt timmarna innan du lägger dig.

 

För ännu fler tips läs det här: Sömnproblem? Här är 7 tips för att sova gott

Relaterat