Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 3 jan 2017 19:00

Clean sleeping – den nya heta hälsotrenden

Clean sleeping handlar om att sträva efter att få ordning på sina sömnvanor, så att man sover tillräckligt största delen av veckans sju nätter.

Clean sleeping handlar om att sträva efter att få ordning på sina sömnvanor, så att man sover tillräckligt största delen av veckans sju nätter.

1/2

Foto: GETTY IMAGES

Förutom att en god och regelbunden sömn håller immunförsvaret och vikten i trim får vi bättre hud och hår när vi sover "rent".

Förutom att en god och regelbunden sömn håller immunförsvaret och vikten i trim får vi bättre hud och hår när vi sover "rent".

2/2

Foto: GETTY IMAGES

2017 skiftar vi hälsofokus från ren mat till ren sömn.

Att vila, sova ordentligt och återhämta sig blir viktigare.

"Clean sleeping" kallas fenomenet, som marknadsförs flitigt av experter i USA.

Här förklarar vi vad det innebär och varför du borde haka på trenden.

2016 handlade mycket i hälsosvängen om att äta rätt. "Clean eating" – att i huvudsak stoppa i sig rena, naturliga råvaror som ger näring och välja bort vitt socker, vetemjöl och processad mat – blev en trend som i sin tur gjorde att intresset för så kallad rawfood ökade.

Vid skiftet till 2017 har vi lärt oss att välja grönsaker, baljväxter, rotfrukter, nötter, fisk och vilt framför pasta och korv – och behöver inte längre bli pekpinnade av kostexperter. Alltså kan en ny hälsofluga göra entré på marknaden: välkomna "clean sleeping".

Vad är "clean sleeping"?

Clean sleeping handlar, som det engelska namnet antyder, om att sova rent. Sömnen ska vara i sju-åtta timmar per natt, utan avbrott eller störningar. Det är emellertid inget som alla kan sätta igång med bara så där, eftersom många lider av insomnings- och sömnsvårigheter. Men kärnan är att åtminstone sträva efter att få ordning på sina vanor, så att man sover tillräckligt merparten av veckans sju nätter.

LÄS OCKSÅ: Sover du för lite? Så kan sömnbrist göra dig sjuk

Clean sleeping – så gör du

Viktigast om man vill haka på den nya trenden, som ju faktiskt är en rätt sund sådan, är att prioritera tiden: att se till att gå och lägga sig i tid, så att man överhuvudtaget har möjlighet att få till sju-åtta timmars sömn. Helst bör man köra samma läggnings- och uppstigningstider varje dag, även under helgen, så att kroppen lär sig när den ska pausa.

Om man har problem att somna bör man se till att varva ner de sista timmarna före sänggåendet: stänga av ljud, släcka lampor och lägga undan telefon, läsplatta och dator, vars flimrande displayer gör oss uppjagade. Man bör också undvika kaffe efter klockan 16 och att dricka alkohol.

Skönhetssömn

Förutom att en god och regelbunden sömn håller immunförsvaret och vikten i trim får vi bättre hud och hår när vi sover "rent", skriver skådespelerskan och hälsogurun Gwyneth Paltrow i boken "Clean Beauty" enligt Metro. Och även vår psykiska hälsa belönas, när stressnivån sänks och minnet och hjärnans övriga funktioner vässas.

Så varför inte ge ett extra nyårslöfte i efterhand: att skippa alla osunda bantningstrender men testa den här? Låt viloåret 2017 börja!

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

Relaterat