Bli kvitt dina mardrömmar med de här sju stegen

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Återkommande mardrömmar kan förstöra din sömnkvalitet.

Men misströsta inte.

Enligt en amerikansk psykoterapeut är det faktiskt fullt möjligt att bli kvitt nattmaror och ångestdrömmar.

Andra har också läst

Vi drabbas alla av mardrömmar då och då. De flesta har nog vaknat kallsvettiga efter att ha drömt att de drunknar, tappat alla tänder, varit naken offentligt eller någon annan klassiker. Det är helt normalt.

Men om du tillhör skaran människor som har flera återkommande mardrömmar i månaden, är det kanske dags att se om du kan göra något åt dem. Att sova oroligt och vakna för att man är rädd är ingen hälsokur direkt.

Lyckligtvis är det inte omöjligt att bli kvitt mardrömmarna. Sajten Bustle har varit i kontakt med psykoterapeuten Annie Armstrong, som säger att det går att bli fri i sju steg.

Vem vet, kanske har hon rätt?

1. Förankra dig själv i verkligheten

Det värsta med mardrömmar är att de känns verkliga när man vaknar. Hjärtat rusar, kallsvetten bryter fram och varenda muskel i kroppen bara vet att det här har hänt. Men det har det ju inte, och enligt Armstrong är det bra att tidigt påminna sig själv om vad som är verkligt och inte. Hennes råd är att försöka orientera sig när man vaknar: 

– Se dig omkring, ta in sovrummet, rör vid dina filtar och kuddar och, viktigast av allt, påminn dig själv om att du är trygg, säger hon.

2. Skriv ner din dröm

När du vaknat till är det ett bra tillfälle att skriva ner vad du drömt. Att föra en drömdagbok kan hjälpa dig att minnas vad som hänt i drömlandet. Du kan spela in dig själv eller rita drömmen också, om du hellre vill det. Det behöver inte vara mer än en kort beskrivning av händelseförloppet.

– Ägna tid åt att vara nyfiken på din dröm, säger Annie Armstrong.

Hon säger att det är bra att tänka på drömmen som något symboliskt, som du behöver avkoda. Enligt Armstrong kan det här få drömmen att kännas mindre intensiv men också hjälpa oss att komma i kontakt med sådant vi skjuter undan.

3. Prata om mardrömmarna med någon du litar på

Ibland kan det hjälpa att prata igenom drömmen med någon annan, som du känner förtroende för. Det kan vara en familjemedlem, en vän eller din terapeut. De kan hjälpa dig att att se mardrömmen ur andra synvinklar.

4. Har du hittat källan? Jobba på det

Om du analyserat mardrömmarna under en tid kommer du antagligen se ett mönster i vad som triggar dem: Stress över att inte räcka till, en känsla av att inte leva som du vill, en ansträngd relation till din förälder eller obearbetad sorg är exempel på mardrömsstoff. 

Armstrong ger ett exempel om någon som har återkommande mardrömmar om ett flygplan som kraschar kanske känner att hen inte har kontroll över sin tillvaro:

LÄS OCKSÅ: Mardrömmar och vad de egentligen betyder

– Nästa steg då kanske är att tänka ut olika sätt att känna att du tar kontroll. Kanske handlar det om små saker: att gå till läkaren, ta en kurs i självförsvar som du alltid velat, be om en löneförhöjning eller ge dig själv utrymme att bara vara, säger hon.

5. Be dina mardrömmar att upphöra

Det kanske känns töntigt, men Armstrong menar att det ändå är värt ett försök.

Be dig själv, din hjärna, ditt undre medvetande (eller vad du vill kalla det) att ge dig trivsammare, lugnare drömmar.

6. Sök professionell hjälp

Medan knepen ovan kanske hjälper för somliga är det långt ifrån alla som blir mardrömsfria. Mardrömmar är exempelvis väldigt vanligt förekommande vid posttraumatiskt stress, PTSD. Man kan få PTSD efter en olycka, men det är också vanligt förekommande hos människor som utsatts för våld och sexuella övergrepp. Det går att behandla med rätt vård.

LÄS OCKSÅ: 5 oväntade vanor som kan leda till mardrömmar

7. Kolla bipacksedeln på din medicin

Ibland kan mardrömmar uppstå i samband med att man börjar ta en ny medicin. Livliga drömmar är till exempel en vanlig biverkning om man börjar med antidepressiv medicin. Ibland går det över av sig själv, men det skadar inte att ta upp det med en läkare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här