Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 28 feb 2016 19:00

Bästa temperaturen – för en god natts sömn

De flesta lägger sig för att sova i alldeles för varma temperaturer.

De flesta lägger sig för att sova i alldeles för varma temperaturer.

1/2

Foto: iStock

<span>16-18 grader är ett bra riktmärke.</span>

16-18 grader är ett bra riktmärke.

2/2

Foto: iStock

Har du svårt att somna?

Kolla termometern i sovrummet.

De flesta lägger sig i alldeles för varma temperaturer.

När vintern och kylan drabbar Sverige är vi nog många som vrider upp elementen lite extra, för att slippa komma hem till en kall och ogästvänlig boning. Kanske bäddar vi ner oss med värmeflaskor och sockorna på, i tron om att vi kommer att sova bättre bara vi är varma.

Men nya studier visar att för höga temperaturer i sovrummet har minst lika stor påverkan som för mycket ljus när det kommer till sömnsvårigheter. Till och med större: många borde helt enkelt skruva tillbaka elementratten för att maximera sin sovpotential.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna

Enligt forskning ligger en bra sovrumstemperatur på max 18 grader. Med varma täcken gör man klokt i att vrida ner ända till 16 grader, skriver Fox News. Kroppstemperaturen varierar under dagen – och för att sömnighet ska infinna sig krävs att man är någorlunda nerkyld. Att gå och lägga sig i 20 grader eller mer gör oss snarare piggare, medan luften blir mindre "frisk".

Men om man nu är van vid att gosa ner sig i en skön säng, i ett behagligt varmt sovrum? Hur ska man då uthärda att lägga sig i flera grader mindre?

LÄS OCKSÅ: Svårt att sova? Stick ut ena foten utanför täcket

Tricket är att sova under tjocka och isolerande täcken, som håller kroppen uppvärmd medan ansikte (och eventuellt en utstickande fot) får andas svalt.

Snabb sömnskola:

1. Håll sovrummet svalt, max 18 grader.

2. Sov mörkt. Investera i bra persienner om ljus utifrån läcker in.

3. Ägna dig inte åt blåljusaktiviteter som mobil, surfplatta, dator eller tv timmen före sänggåendet.

4. Träna inte sent på kvällen, utan varva ner de sista timmarna före läggdags.

5. Försök gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag.

LÄS OCKSÅ: Sömnproblem? Här är 7 tips för att sova gott