Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 22 jan 2019 21:30

Andningsövningar som hjälper dig att somna på nolltid

Djupandningstekniker är viktigt när man ägnar sig åt mindfulness- och avlappningsövningar. Men det kan också vara en god idé att testa djupandning om du lider av insomni eller andra sömnproblem.

Andning är något som, de allra flesta av oss, tar för givet och inte behöver tänka på. Det är något kroppen gör automatiskt och som vi haft med oss sedan det första andetaget. Men att börja tänka på sin andning och att lära sig använda sina andetag på ett medvetet sätt kan faktiskt ge en rad hälsofördelar. Genom att studera fördelarna med djupandningsövningar under de senaste åren har forskare kommit fram till att det kan hjälpa mot ångest, stress, hjärndimma och sömnlöshet, skriver Bustle.

- Djupandningsövningar har två syften. De lugnar det centrala nervsystemet och gör din kropp redo för djupare sömn samt fungerar som meditation för att lugna sinnet, säger Jamison Monroe, vd och grundare för Newport Academy som är en anläggning som hjälper tonåringar med psykisk ohälsa och beroendeproblem, till Bustle.

LÄS OCKSÅ: Somna på 2 minuter - med hemliga militärtekniken

Djupandning hjälper mot sömnproblem

Scientific American noterar att djupandningstekniker är viktiga för mindfulness- och avslappningsövningar. Yoga, meditation och discipliner som tai chi baseras på att kunna använda sig av sin andning för att kunna ha en positiv påverkan på sitt sinne och sin kropp. 

Nu visar modern forskning inom de fysiologiska effekterna av djupandning varför dessa gamla tekniker är så effektiva. Enligt en ny studie hjälper tekniker som är fokuserade på andning både hjärnan och kroppen att slappna av. Forskarna menar att djupandning kan hjälpa mot insomni och andra sömnproblem. Djupandningsövningar kan även göra det lättare att somna om man tenderar att vakna under natten.

Anledningen till att djupandning kan hjälpa mot insomni är eftersom det kan lätta dina stressymptom. Genom att stimulera det parasympatiska nervsystemet, som aktiveras när kroppen är i vila och inte är stressad, kan djupandningsövningar hjälpa till att minska orostankar och ångest - vilket gör det lättare att somna.

LÄS OCKSÅ: Tyngdtäcket har gjort Sandras liv lättare: "Nu orkar jag!" 

Den bästa stunden på dagen att öva på djupandningstekniker är innan läggdags.

- Det är ett sätt för dig att träna din hjärna att koppla av inför natten. Livet är hektiskt och din hjärna kommer inte gå in i "sovmode" bara för att klockan säger att det är dags att lägga sig, säger Monroe.