Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 24 sep 2015 17:00

Alltid trött? 10 möjliga orsaker att fundera på

Lär dig att säga nej!

Lär dig att säga nej!

1/5

Foto: Colourbox

Vin på kvällen försämrar din sömn.

Vin på kvällen försämrar din sömn.

2/5

Foto: Colourbox

Är du uppe sent på helgen? Det kan påverka din dygnsrytm.

Är du uppe sent på helgen? Det kan påverka din dygnsrytm.

3/5

Foto: Colourbox

Stökig omgivning kan vara stressande – och göra att du änner dig trött.

Stökig omgivning kan vara stressande – och göra att du änner dig trött.

4/5

Foto: Colourbox

<span>Det finns många orsaker till att du känner dig trött – som inte är sömnbrist.</span>

Det finns många orsaker till att du känner dig trött – som inte är sömnbrist.

5/5

Foto: Colourbox

Trött hela tiden?

Det behöver inte nödvändigtvis bero på sömnbrist.

Det finns många vanor som ställer till det för vår dygnsrytm – utan att vi tänker på det.

Trött på morgonen – och på kvällen? Trött när du jobbar – och när du är ledig? Särskilt under hösten känner sig många hängiga och orkeslösa, med lindrigare utmattningssymptom som huvudvärk och illamående. Och ofta tror vi att det handlar om sömnbrist.

Men faktum är att man kan ha sovit sina sex-sju timmar utan att känna sig utsövd. Att man kan ha full ordning på sina sömnrutiner, men ändå stupa i säng så fort man kommer hem från jobbet.

Då kan det vara på sin plats att fundera över andra eventuella orsaker, om du till exempel är FÖR socialt aktiv eller FÖR pedantisk.

Med inspiration av tidningen Health listar vi tio beteenden som kan bidra till trötthet.

1. Du har svårt att säga nej

Du vill vara en god vän, en god kollega, en god partner och en god förälder. Därför säger du hellre ja än nej: till biodejter, afterworks, romantiska restaurangbesök och bullbak för skolbasaren. Men även roliga aktiviteter kan göra oss trötta, i synnerhet om de inte varieras med luckor för återhämtning. Lär dig att säga nej utan att få dåligt samvete. Du behöver inte ha en avancerad ursäkt i beredskap. Det kan räcka med "jag vill bara vara hemma".

2. Du befarar det värsta

Att ständigt oroa sig och föreställa sig det värsta är ett mycket effektivt sätt att göra sig själv en otjänst. Katastroftankar och paranoia leder snabbt till mental utmattning. Istället för att tänka att chefen kommer ge dig ett ödesbesked på det aviserade mötet, eller att din dotter kommer att missa det viktiga flyget: utgå från att allt kommer att gå bra. Att oroa sig i förväg är en dålig strategi.

Perfektionist? Kanske ansträner du dig för mycket?

Foto: Colourbox

3. Du är perfektionist

Låt oss konstatera: ingen är perfekt. Och om du strävar efter att göra allt felfritt kommer du förmodligen att få jobba hur mycket och hur länge som helst. Det stjäl en massa tid och kraft, till ingen nytta – eftersom ingen annan har krävt detta av dig. Dessutom kan det leda till energikrävande utbrott, när du känner att du inte levt upp till dina egna mål.

Sätt i stället en rimlig tidsbegränsning på dina projekt. När klockan är slagen får du vara nöjd med resultatet.

4. Du har det stökigt omkring dig

Jodå, ett belamrat och oorganiserat skrivbord har fler minus än att det ser för trist ut. Det kan göra det svårare att fokusera och tillgodogöra sig information, visar en amerikansk studie. Så gör det till en vana att plocka undan lite när du går från jobbet på eftermiddagen. Så får du en positiv och pigg start morgonen därpå.

5. Du dricker vin på kvällen

Ett (eller ett par) glas vin känns kanske som en god idé före sänggåendet, eftersom man somnar lättare när man har druckit. Men på det hela taget förvärrar alkoholen sömnen: du kommer troligen att vakna både under natten och innan väckarklockan ringer. Om du gärna vill ha några klunkar bourgogne till middagen, se till att inte äta för sent. Det sista glaset bör intas senast tre timmar före läggdags. (Dessutom kan för mycket alkohol leda till bakfylla, med huvudvärk och andra symptom som gör oss mindre alerta.)

6. Du jobbar när du ska vara ledig

Kan du inte låta bli att kolla mejlen det sista du gör innan du somnar? Eller ännu värre, när du befinner dig vid poolkanten på en semesterort i värmen? Försök sluta med det, för enligt experter ökar ständig uppkoppling risken för utbrändhet. För att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig behövs ordentliga pauser från arbete och internet. Först då kan man komma tillbaka till jobbet utvilad, energifylld, kreativ och produktiv.

7. Du stannar uppe länge på helgerna

Att vända på dygnet under helgen kan ställa till det rejält. På söndag kväll kan du få svårt att somna, vilket påverkar både rytmen och måendet för resten av veckan. Försök att gå upp samma tid på lördag och söndag som under vardagarna – eller åtminstone så nära du kan komma. Ta hellre en 20 minuters tupplur under eftermiddagen efter en utdragen natt, än en lång sovmorgon.

LÄS OCKSÅ: Sov inte för länge – kort tupplur bättre

8. Du skippar träningen

Ibland kan det vara nödvändigt att ställa in ett gymbesök, om man känner sig sjuk eller vet med sig att man har sovit alldeles för få timmar. Men om man är seg och hängig av andra orsaker kan träningen tvärtom vara en effektiv medicin. När vi rör på oss utlöser kroppen endorfiner, som ger oss ny energi och lust. Så se snarare passet som ett tillfälle att ladda upp med ny kraft.

Studier visar att regelbunden träning, cirka tre tillfällen i veckan, gör oss mindre trötta och mer alerta generellt. Det behöver inte vara en intensiv cykelklass, en snabb promenad duger gott.

LÄS OCKSÅ: Så enkelt kommer du igång med träningen

9. Du hoppar över frukosten

Energin i det du åt till middag gör kroppen av med under natten. Därför måste du fylla på med nytt bränsle när du vaknar. Om du skippar frukost kommer du med största sannolikhet att känna dig seg under förmiddagen. Välj med fördel något fiber- och proteinrikt som mättar länge. Som havregrynsgöt och ett kokt ägg.

LÄS OCKSÅ: Snabbfrukost! 3 bästa och nyttigaste valen

Ät inte skräp om du vill känna dig pigg.

Foto: Lasse Svensson

10. Du äter skräpmat

Mat med mycket socker och snabba kolhydratet höjer visserligen blodsockret fort – men tyvärr så sjunker det lika fort. Resultat: du får först en energikick, men ganska snart är du minst lika trött igen. Så tänk smart och ät sådant som håller blodsockernivåerna stabila under hela dagen. Det är bland annat magert protein och fullkorn, som kyckling och råris.