ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

8 tecken på att du sover för lite

Publicerad 4 jun 2015 10.26
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN
<span>Om du sover för lite under en längre period ökar risken för flera livshotande sjukdomar.</span>

Om du sover för lite under en längre period ökar risken för flera livshotande sjukdomar.

1/2

Inte tillräckligt med sömn? Då vill kroppen ha mer energi från mat.

Inte tillräckligt med sömn? Då vill kroppen ha mer energi från mat.

2/2

Foto: Vadym Drobot

SÖMNPROBLEM. De flesta människor behöver mellan sju och nio timmars sömn för att må bra.

Men många sover betydligt mindre än så – utan att reflektera över sitt tillstånd.

Även om det känns okej: var uppmärksam på tecken som signalerar att du bör gå och lägga dig tidigare.

Allvarlig sömnbrist kan nämligen leda till en rad livshotande sjukdomar.

Ryktet om att alla behöver minst åtta timmars sömn per natt är betydligt överdrivet. För vissa passar den tidigare standardrekommendationen bra, men många klarar sig utmärkt på bara sex timmar.

Att sova för lite någon natt här och där är heller inte farligt, då kroppen och hjärnan tar igen förlusten följande nätter. Däremot ska man undvika att hamna under sex-sju timmar en längre period, eftersom långvarig sömnbrist ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes samt depression.

Men många som sover för lite är själva inte medvetna om sina bristfälliga sovrutiner. Kanske har man vant sig vid gäspningarna och huvudvärken som följer - eller så kopplar man ihop symptomen med något annat.

Var uppmärksam på kroppens signaler, så undviker du en senare krasch - och i det långa loppet allvarligare ohälsa.

Med inspiration av tidningen Health listar vi åtta tecken på att du borde gå och lägga dig tidigare (eller ligga kvar i sängen längre).

 

LÄS OCKSÅ: Sömnproblem? Här är 7 tips för att sova gott

1. Du är hungrig hela tiden

När kroppen går miste om energi från sömnen försöker den i stället utvinna den från mat. Produktionen av det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar, vilket resulterar i ett ökat sug efter i synnerhet fett och socker.

2. Du går upp i vikt

När man sover för lite rubbas även nivåerna av mättnadshormonet leptin, vilket gör det lättare att överäta. Dessutom försämras ämnesomsättningen av sömnbrist, med viktuppgång som en vanlig konsekvens.

3. Du har svårt att fatta beslut

Sömnbrist påverkar hjärnans kognitiva processer, det vill säga vårt tänkande, negativt. Att lösa problem och förhålla sig till tider blir till exempel mycket svårare när man sovit för lite. Reaktionsförmågan försämras också väsentligt. Därför ska man undvika att köra bil när man är trött.

4. Din hy är dålig

Nej, det där med "skönhetssömn" är faktiskt inget hittepå. Hyn behöver nattens ostörda timmar på sig för att reparera skadade celler. Vid sömbrist påverkas den hormonella balansen i kroppen, vilket kan orsaka akneutbrott. Även kollagenproduktionen blir lidande, vilket kan bidra till rynkor.

5. Du glömmer saker

När man är trött blir man mindre uppmärksam på det man är med om, vilket gör det svårare att komma ihåg en film man såg förra veckan, eller var man la lypsylen man just köpte. Hjärnan och minnet kan även påverkas på längre sikt av sömnbrist.

6. Du blir ofta sjuk

Dålig sömn försvagar immunförsvaret – och kroppen får svårare att stå emot infektioner. Det finns en anledning till att vila är den första rekommendationen vid förkylning. Om man sover för lite kan en enkel snuva dröja sig kvar betydligt längre än normalt.

7. Dina känslor stormar

Vid sömnbrist blir man lätt överkänslig och kan reagera starkare på emotionella upplevelser än vanligt. Det kan gå åt båda håll: man kan börja storgråta av en sentimental poplåt, men man kan lika gärna bli alldeles till sig av ett positivt besked.

8. Du har problem med synen

När man inte har sovit ordentligt blir ögonmusklerna trötta och får svårare att fokusera. Det kan orsaka dubbelseende och gör det svårare att läsa. Ryckningar i ögonen är också vanligt vid trötthet. De beror på muskelkramp kring ögonlocken.

 

LÄS OCKSÅ:

Är du alltid trött? Här är sex tips som hjälper

ANNONS