Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SÖMN

Publicerad 19 nov 2017 20:00

7 tips till dig som är morgontrött

1/2

Har du en morgontrött kompis? Hjälp varandra att bli pigga på morgonen!

Har du en morgontrött kompis? Hjälp varandra att bli pigga på morgonen!

2/2

Foto: Fotolia

Är morgnar värsta tiden på dygnet för dig? Då ska du ta del av dessa knep. 

Vi har listat de bästa tipsen på hur du ska bli piggare och få saker gjorda på morgonen!

Många av oss tittar avundsjukt på de morgonpigga människorna, som likt en Disney-prinsessa dansar upp ur sängen med gott humör. Men kanske kan även du bli lite mer alert på morgonen om du testar dessa knep: 

1. Ge dig själv egentid på morgonen

Försök att göra något som du tycker om och som får dig att må bra – direkt efter att du vaknat. Ge dig egentid att träna, meditera, läsa eller gör en extra lockande frukost. 

LÄS OCKSÅ: Studie: Sömnproblem kan orsaka alzheimer

2. Hitta en peppkompis

Har du någon vän som är lika morgontrött som du? Hjälp till att peppa varandra. Ring varandra så fort ni vaknar och hjälp den andra att kliva upp ur den varma gosiga sängen. 

3. Sträck på dig!

Harvard-psykologen Amy Cuddy tipsar om att man köra lite ”power posing” i sängen direkt efter att klockan har ringt. Du ska alltså sträcka ut dig i sängen rejält, gör dig så stor som möjligt och imitera en mäktig och självsäker persons kroppshållning. Då lurar du hjärnan och kroppen att tro att du är självsäkrare än vad du i själva verket är.

Att sova i fosterställning kan på liknande sätt göra att du känner dig osäkrare, varnar Amy Cuddy.

LÄS OCKSÅ: 7 tips: Bästa frukosten när du vill gå ner i vikt

4. Förbered morgonbestyren på kvällen

Om du är seg på morgonen kommer du tacka dig själv om du fixar morgonens viktigaste uppgifter dagen innan. Välj ut tre saker som du vet att du måste göra och planera dem mentalt eller skriv ner. 

På så vis slipper din morgonhjärna ta hand om detta. Det kan vara att lägga fram kläder som du ska ha på dig nästa dag, förbereda frukosten och packa väskan med allt du ska ha med dig till jobbet/skolan. 

Foto: Fotolia

5. Ta sovmorgon om du kan

Om du inte är en morgonmänniska och har turen att ha flexibla arbetstider så ska du satsa på att ta sovmorgon. Enligt forskaren Paul Kelley från Oxford University, som har forskat länge på ämnet sömn, så borde vi börja jobba först vid 10-tiden på morgonen. 

LÄS OCKSÅ: 5 vanliga sömnvanor som kan sabba din relation

6. Tänd och släpp in dagsljus

Hjälp kroppen att ställa om på morgonen genom dagsljus eller tänd exempelvis en lampa, det ger för många en behaglighetskänsla och gör dig piggare. 

7. Duscha på rätt sätt

Ofta kan man ta en dusch för att piggna till på morgonen, men om du vill ha en extra kick ska du använda dig av 90-sekundersknepet, skriver Career Girl Daily. 

Innan du kliver ur duschen ska du slå på kallt vatten och stå i duschen i 30 sekunder, vrid till varmt igen i 30 sekunder och så kallt igen i 30 sekunder, då vaknar kroppen till liv.