Visst vore det fantastiskt att vara en morgonpigg person?
1 av 2: Visst vore det fantastiskt att vara en morgonpigg person? Foto: Shutterstock
Med en enkel metod går det att bli åtminstone lite piggare.
2 av 2: Med en enkel metod går det att bli åtminstone lite piggare. Foto: Shutterstock

6 enkla steg som gör dig morgonpigg

Sneglar du avundsjukt på alla morgonmänniskor som studsar upp ur sängen?

Här är sömnforskarnas smarta metod som hjälper dig att hitta ny energi på morgonen.

Metoden skapades redan 2018 av sömnforskaren Kate Kaplan och hennes kolleger, men har blivit extra aktuell i dessa pandemitider.

Tekniken heter kort och gått RISE-UP, där varje bokstav har en specifik betydelse

R - Resist the urge to hit the snooze button (stå emot snoozeknappen)

I - Increase your activity for the first hour (Var aktiv på morgonen)

S - Shower (or wash your face and hands with cold water) (duscha eller tvätta ditt ansikte i kallt vatten)

E - Expose yourself to sunlight (Få solljus)

U - Upbeat music (spela glad musik)

P - Phone a friend (ring en vän)

Nedan förklarar vi varje punkt närmare.

Skippa snoozeknappen

Du har hört den förut: Snoozeknappen är inte din vän.

I stunden kan det kännas otroligt skönt att få några extra minuter. Men det gör dig inte mer utvilad, tvärtom. Att snooza stör din sömncykel och du riskerar att drabbas av så kallad ”sömnfylla” – där dina kognitiva funktioner inte slås på som de ska.

Kaplan ger också rådet att försöka hålla ett så strikt sömnschema som möjligt. Läggdags och uppvaknande bör alltså ske vid samma tid varje dag, oavsett om det är vardag eller helg.

Skulle du vara upp sent en kväll, satsa ändå på att gå upp som vanligt.

– Det är bättre att vakna vid samma tid och ta en tupplur senare, än att sova längre, säger Kaplan till Huffington Post.

LÄS OCKSÅ: Så drabbas din kropp av att snooza på morgonen

Rör dig på morgonen

Fysisk aktivitet på morgonen kan låta som ett oöverstigligt berg, men det behöver inte vara så avancerat. En kort promenad med hunden, några joggvarv runt kvarteret eller lite morgonyoga funkar alldeles utmärkt.

När blodet pumpar förstår kroppen lättare att en ny dag har börjat och den där sömndruckna känslan försvinner snabbare.

LÄS OCKSÅ: 6 saker som händer om du sover för mycket

Duscha eller tvätta dig kallt

Framför allt gällar köldfaktorn händer och fötter. Kaplan refererar till olika experiment som visat att vi tenderar att vara mer alerta när våra extremiteter är är kalla.

Det omvända gäller när vi försöker somna. Varma händer och fötter hjälper oss att bli sömniga.

Om du inte vill duscha på morgonen kan det räcka att skvätta lite kallt vatten i ansiktet.

LÄS OCKSÅ: 5 oväntade vanor som kan leda till mardrömmar

Möt solljuset

Foto: Shutterstock

Om du jobbar hemifrån blir det extra viktigt att försöka ta dig ut i solen. Förutom att få livsviktigt D-vitamin hjälper du kroppens interna klocka att hitta rätt rytm.

När solen lyser med sin frånvaro, exempelvis under vintermånader, kan artificiellt solljus funka som ett alternativ.

Exponering för solljus kan också vara ett smart val på eftermiddagen om dina energidepåer börjar ta slut.

LÄS OCKSÅ: Får du för lite D-vitamin? Symtom på D-vitaminbrist

Sätt på glad musik

Lite upptempo-musik på morgonen är ett bra sätt skaka av dig sömnighet. En podcast, ljudbok eller tv-nyheterna funkar faktiskt också, så länge du lyssnar aktivt och rör på dig samtidigt. Det hjälper hjärnan att vakna.

Vill du vara tidseffektiv kan du alltid kombinera morgonrörelse, solmötande och musiklyssnande – eller byta ut det sistnämnda mot nästa punkt.

LÄS OCKSÅ: 8 tecken på att du sover för lite

Ring en vän

Om du har en vän som lider av samma problem som du kan ni alltid ringa varandra. Men det funkar också att prata med andra i ditt hushåll eller varför inte baristan där du köper ditt morgonkaffe.

– Allt sorts social kontrakt har visat sig främja vakenhet, säger Kaplan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!