Har du gått på någon sömnmyt?
1 av 2: Har du gått på någon sömnmyt? Foto: iStock
<p>Att somna med tv:n på är ingen bra idé. Det stör nämligen din inre klocka.</p>
2 av 2: <p>Att somna med tv:n på är ingen bra idé. Det stör nämligen din inre klocka.</p> Foto: iStock

5 vanliga myter om sömn du inte ska gå på

Sömn är livsviktigt för alla människor.

Och i dagens blixtsnabba samhälle är det tyvärr många som dras med sömnproblem.

Här slår en sömnforskare hål på fem vanliga myter som du säkert har gått på.

Ungefär var tredje svensk upplever att de har svårt att sova. Orsakerna bakom besvären kan vara många och de som lider letar ständigt efter nya metoder för att få bukt med problemen.

Tyvärr innebär det att gå på en hel del niter på vägen.

Här slår Huffington Post hål på 5 myter om sömn med hjälp av forskaren Pete Bils som specialiserat sig på området.

LÄS OCKSÅ: 7 sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna

1. "Jag tar igen det på helgen"

Tyvärr funkar det inte så. Sover du dåligt hela veckan så räcker det inte med att snooza till lunch på lördag och söndag. Du ska sträva efter minst sju till åtta timmar varje dag veckan lång. Ett oregelbundet sömnbeteende gör kaos med din kropp och stör bland annat din inre klocka och din förmåga att fungera optimalt.

2. "Jag sover bättre med tv:n på"

Även om du tittar Andrej Tarkovskijs ryska tretimmars-epos "Den yttersta domen" så kommer det inte förbättra dina sömnmöjligheter. Det leder snarare till en rad problem. För det första är det är det lätt att fastna i vad som faktiskt går på tv vilket gör att du är uppe längre än vanligt. För det andra stressar du upp din hjärna vilket gör det svårare att somna. Och för det tredje så stör ljuset från tv:n din inre klocka.

LÄS OCKSÅ: 7 saker dina sömnvanor kan avslöja om din hälsa

3. "Jag sover så mycket bättre med mitt husdjur i sängen"

Visst, det är supergulligt när katten Nisse hoppar upp i sängen och gosar ner sig mellan dig och din partner. Men det väger inte upp för sömnproblemen det alstrar. Det har till och med gjorts studier på ämnet. Forskarna kom då fram till att din sömn blir kraftigt försämrad när ett husdjur befinner sig i sängen.

4. "Jag kan ta en kaffe på middagen och ändå hoppa i säng utan problem"

Det stämmer att vi är olika känsliga mot koffein och kan ha högre tolerans. Men kom ihåg att det tar mellan åtta och tio timmar för 75 procent av koffeinet att lämna din kropp. En bra tumregel är att inte dricka kaffe senare än sex timmar innan du ska snusa kudde.

Kom också ihåg att bara för att du somnar snabbt betyder det INTE att du sover BRA.

LÄS MER: Då ska du ta din sista kopp kaffe om du vill sova

5. "Tupplurar är inte bra för mig"

Många kommer med undanflykten att om de tar en kort tupplur så kommer de inte kunna sova på natten.

Tvärtom visar forskning att en bra powernap är något positivt som kan förbättra både ditt humör och din produktivitet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande