Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Sömnproblem kan orsakas av en mängd olika saker – men vilka är egentligen de vanligaste till att man ligger sömnlös? Li Åslund, psykolog, sömnexpert och forskare, reder ut de stressfaktorer som ofta håller oss vakna.
Sömnproblem kan orsakas av en mängd olika saker – men vilka är egentligen de vanligaste till att man ligger sömnlös? Li Åslund, psykolog, sömnexpert och forskare, reder ut de stressfaktorer som ofta håller oss vakna.
Sömnproblem kan orsakas av en mängd olika saker – men vilka är egentligen de vanligaste till att man ligger sömnlös? Li Åslund, psykolog, sömnexpert och forskare, reder ut de stressfaktorer som ofta håller oss vakna.
1 AV 2
Få en bättre sömn – psykologen och sömnforskaren Marie Söderström ger sina bästa tips
2 AV 2
Sömnproblem kan orsakas av en mängd olika saker – men vilka är egentligen de vanligaste till att man ligger sömnlös? Li Åslund, psykolog, sömnexpert och forskare, reder ut de stressfaktorer som ofta håller oss vakna.
Foto: Shutterstock

Expertens bästa knep – så sover du gott om natten

Sömnproblem kan orsakas av en mängd olika saker – men vilka är egentligen de vanligaste orsakerna till att man ligger sömnlös?

Li Åslund, legitimerad psykolog, sömnexpert och forskare, reder ut stressfaktorerna som ofta håller oss vakna om natten.

– Det som händer är att man ligger vaken i sängen och grubblar över olika bekymmer. Man är övertygad om att hitta en lösning genom att tänka på problemen, men ofta är det samma tankar som snurrar om och om igen, och stör den sömn och återhämtning man behöver.

Här listar hon olika områden som kan skapa grubblerier och dålig sömn – och hur de kan få en lösning.

En färsk digital undersökning som sömnappen Sleep Cycle genomfört kring sömn – och vilka stressfaktorer som främst leder till försämrad sömnkvalitet – visar att arbete, skola och ett komplicerat livspussel påverkar vår sömn mest negativt. Totalt deltog 521 personer, 350 kvinnor och 171 män från 18 år och uppåt, i undersökningen.

Nu ingår Hälsoliv i Expressen Premium. Här hittar du allt vårt premiummaterial 

– Eftersom det här med valet och högre elpriser låg så nära vår undersökning i tid, så tänkte jag att det skulle ha hamnat högre upp på listan än vad det gjorde. Men jag är ändå inte helt förvånad över att det främst är saker i vår vardag som håller oss sömnlösa, säger Li Åslund, legitimerad psykolog, sömnexpert och forskare. 

Vanligaste orsakerna till sömnproblem

Vad är det då de vanligaste orsakerna vi att vi ligger vakna och grubblar i stället för att somna på kvällen?

I arbetet som psykolog möter Li Åslund regelbundet klienter som har bekymmer att få till en bra sömn. 

Li Åslund, legitimerad psykolog, sömnexpert och forskare. Foto: H. BJORKMAN

Många av dem är ungdomar och unga vuxna.

– Bland dem finns det ofta en stress över att klara kraven från skolan. De har mycket att göra, stora uppgifter och prov. Men alla har inte lika lätt att organisera sig. För de som inte är jätteduktiga på det kan den svenska skolan vara ganska krävande. Att hålla alla de parallella spår i huvudet samtidigt är svårt för många. Det är mycket eget ansvar, och det kan bli besvär med sömnen.

Livspusslet kan hålla oss sömnlösa

Även det vanliga livspusslet kan hålla människor vakna.

– Har man väldigt mycket saker i huvudet som man måste komma ihåg kan det vara svårt att varva ner och somna på kvällen. Då brukar vi ofta jobba med att man skriver ner dem på kvällen så att man slipper hålla på att tänka på dem. 

Social fobi och oro hur man uppfattas i sociala sammanhang kan också få människor att grubbla, vilket kan störa nattsömnen, enligt Li Åslund: 

– ”Jag undrar hur det jag sa till min kollega på mötet i dag uppfattades?” Det kan ju de flesta av oss känna igen oss i. Sedan har vi klienter som har mer av sådana drag, och de kan verkligen ligga vakna och grubbla över den typen av situationer. 

”Kunde man ha gjort något annorlunda...”

Det kan handla om funderingar över om man har varit för tyst på mötet – eller om man pratade för mycket. 

Även det vanliga livspusslet kan hålla oss sömnlösa om natten.

Det kan handla om oro inför ett socialt sammanhang, exempelvis ett möte man ska hålla i dagen därpå. 

– Då finns kanske en rädsla att man ska staka sig, rodna eller glömma bort vad man ska säga. Men det här är också funderingar som kan komma i efterhand. ”Kunde man ha gjort något annorlunda på mötet?” Det här är personer som ägnar väldigt mycket tid till att fundera kring vad de själva gör och hur de uppfattas av sin omgivning. Det här är samtidigt ytterligare en anledning till att man kan drabbas av sömnproblem, säger Li Åslund. 

Karriär i stå kan orsaka sömnbekymmer

En karriär som gått lite i stå kan också skapa orostankar. Likväl som en ansträngd familjesituation kan skapa grubblerier och sömnbekymmer. Det kan handla om barn som råkat i svårigheter som man oroar sig för – eller en kärleksrelation som man inte vet åt vilket håll den är på väg. 

– Det som händer är att man ligger vaken i sängen för att lösa problem, men det gör man egentligen inte eftersom man ältar samma orostanke om och om igen. Det är sällan konstruktivt, men kan upplevas som det. Däremot upplever man det själv. Typ: ”Det är bra att jag tänker på det här för då kommer jag närmare en lösning.” Men så är det ju sällan tyvärr. 

Genom att träna på avslappning, genom en enkel andningsövning eller meditation, kan man bli bättre på att slappna av, vilket gör det enklare att somna. Foto: Shutterstock

LISTA: 5 stressfaktorer som påverkar sömnen

1. Skola och jobb:

Ofta handlar det om stress relaterat till att hinna med sina uppgifter, eller organisera arbete eller studier. Här kan ett tips vara att vid slutet av arbetsdagen skriva ner alla små och stora saker som inte hunnits med under dagen. På så sätt kan det bli lättare att planera arbetet och man undviker att missa deadlines på viktiga arbets- eller skoluppgifter.

2. Livspusslet:

Att ständigt jonglera familjeliv, arbetsliv, aktiviteter och vänner kan göra att det blir svårt att varva ner när det äntligen är dags att sova. En person som är uppe i varv under stora delar av dagen kan behöva hjälpa kroppen och sinnet att komma till ro. Genom att träna på avslappning, genom en enkel andningsövning eller meditation, kan man bli bättre på att slappna av, vilket gör det enklare att somna.

3. Sociala situationer:

En del oroar sig mycket över vad man har sagt och gjort i relation till andra människor. Man kan också oroa sig över att man ska hålla ett föredrag eller en presentation och att det ska bli misslyckat eller pinsamt. För att släppa oroande tankar när man ska sova kan det vara bra att aktivt fokusera på avslappnande, positiva tankar eller bilder. Man kan exempelvis tänka på sin favoritpromenad eller handlingen i favoritboken. Om du börjar tänka på annat – gå tillbaka till ämnet.

4. Framtiden:

Vissa har en benägenhet att oroa sig över allt möjligt som ligger framåt i tiden – stort som smått. Här kan det handla om allt från arbete till hälsa. Oron hakar helt enkelt tag i det som är aktuellt för tillfället. För att inte oron ska ta över och störa sömnen kan det vara bra att skapa tid för en ”orosstund”. Välj en tid mot slutet av dagen, men inte precis när du ska lägga dig. Sätt en timer på 15 minuter och skriv ner dina främsta/största orostankar. Skriv också ner en lösning eller plan för varje tanke (det behöver inte vara den perfekta lösningen). När tiden är ute är orosstunden slut och det är dags att lämna funderingarna. Börjar du oroa dig på kvällen gör du en mental notis om att fundera på problemet vid nästa orosstund i stället för att försöka problemlösa nattetid.

5. Sömnen:

En av de vanligaste sakerna att oroa sig för när man har sömnproblem är just sömnen. Tanken på att inte somna, vara trött dagen efter och inte kunna prestera maximalt gör att man varvar upp i samma stund man lägger sig i sängen. Här kan man testa något som kallas paradoxal intention, vilket innebär att man ligger i sängen med avsikten att hålla sig vaken. Genom att ta bort stressen som är förknippad med att ”lyckas somna” blir det, paradoxalt nog, enklare att somna.

Källa: Li Åslund, legitimerad psykolog, sömnexpert- och forskare