Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

5 sömnproblem och vad du gör åt dem

En god natts sömn finns med på mångas önskelistor. Men även om du håller dig undan det blå skärmljuset, använder öronproppar och undviker att dricka kaffe på kvällen så finns det en uppsjö av kroppsliga besvär som kan störa din sömn.

Hälsoliv har listat några vanliga sömnproblem och tips på hur du får bukt med dem.

Foto: Shutterstock

1 av 5

1. Sömnapné

Om du upplever muntorrhet på morgnarna och sällan känner dig utsövd, så kan du lida av sömnapné.

Det innebär att du har en fysisk blockering av luftvägarna, ofta på grund av att tungan faller bakåt i svalget. Andningsuppehållen kan pågå i några sekunder upp till över en minut långa. Andra vanliga tecken på sömnapné är snarkningar och ont i svalget.

Över en halv miljon svenskar tros vara drabbade och obehandlad apné är förenat med stora hälsorisker. Forskning visar att sömnapnotiker löper högre risk att drabbas av depression och diabetes typ 2. Andningsuppehållen gör att kroppen svarar med att utsöndra stresshormoner, blodtryck och puls höjs samtidigt som det blir en syresänkning i blodet – något som kan resultera i hjärt-kärlsjukdomar.

Om du misstänker att du är sömnapnotiker bör du vända dig till en läkare för en grundlig utredning. Både CPAP, andningsmask, och snarkskena har visat sig effektiva mot sömnapné.

Det här kan du göra själv enligt 1177 Vårguiden och Netdoktor.se:

• Motionera. Det finns en koppling mellan övervikt och sömnapné, men även om du inte går ner i vikt är motion i sig bra för att minska problemen.

• Fimpa cigaretterna!

• Minska på alkoholen.

• Undvik att sova på rygg.

KÖP HÄR: Kom till ro för att sova – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv

1 av 5