Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa>Sömn

Publicerad 16 aug 2019 19:00

5 saker att testa om du har svårt att sova

Testa de här knepen om du har svårt för att sova.

Testa de här knepen om du har svårt för att sova.

Foto: Shutterstock

Har du problem med att somna på kvällarna?

Har du testat knep som att räkna hoppande får och andas i en fyrkant?

Vi tipsar om fem saker du kan testa som förhoppningsvis hjälper dig att somna lättare.

Att ligga och vrida och vända sig i sängen, medan man vet att klockan tickar på och varje minut närmar sig tiden man ska stiga upp, är hemskt. En god natts sömn är viktigt för att man ska klara sig igenom nästkommande dag alert och fokuserad.

Om du har problem med att somna finns det som tur är några knep du kan ta till. Med inspiration från Elite Daily tipsar vi om fem saker du kan testa när John Blund vägrar dyka upp.

LÄS OCKSÅ: Därför är det så svårt att kliva upp ur sängen just nu 

1. Drick ett glas vatten innan läggdags och när du vaknar

Enligt Dr. Kirti Salwe Carter och Rob Carter III, författare till boken The morning mind, så har hjärnan mindre massa under morgonen. Detta på grund av distributionen av vätskor runtom i kroppen och den långa perioden utan återfuktning medan du sover.

– På grund av detta där det viktigt att dricka ett glas vatten innan du lägger dig och ett efter att du vaknat. En större, återfuktad hjärna innebär ökat blodflöde, mer syre och tillgång till näringsämnen - vilket tillåter ökad koncentrationsförmåga, förbättrat humör och bättre sömn, säger de till Elite Daily.

2. Hitta rätt sovposition

Att sova i rätt position är viktigt för att du ska kunna sussa gott hela natten, säger Dr. Kirti Salwe Carter och Dr. Rob Carter III. 

– När du sover på rygg ska din nacke och ditt huvud linjera med kroppen. Om din kudde är för stor kommer den pusha ditt huvud framåt, och böja din ryggrad på ett onaturligt sätt och därmed skapa fysisk obalans.

LÄS OCKSÅ: 7 Sömnexperter – vad de gör när de inte kan somna 

3. Mys i mörkret

Om du vill få en god natts sömn ska du stänga av dator och tv, lägga ifrån dig mobilen och släcka starka lampor någon timma innan du tänkt sova. 

– Produktionen av hormonet melatonin är avgörande för ett bra sovmönster, och behöver mörker för att kunna produceras. Så under timmarna innan du ska sova är det högst förmånligt att minska exponeringen av artificiellt ljus, råder Dr. Carter och Dr. Carter.

4. Skippa underkläderna

– Detta kanske låter märkligt, men att ta av dina underkläder är ett symboliskt sätt att släppa dagens stress och omfamna nattens lugn, berättar Ibinye Osibodu-Onyali, licenserad äktenskaps- och familjeterapeut till Elite Daily.

Osibodu-Onyali rekommenderar att man skippar underkläder under sin pyjamas, eller struntar i dem med och sover helt naken för att verkligen kunna stressa ner och sova bättre.

LÄS OCKSÅ: Sover du dåligt? 5 livsmedel som sabbar din sömn 

5. Städa

Om en stökig omgivning gör att du inte riktigt kan slappna av är det en god idé att se till att ditt hem är städat när du ska gå och lägga dig. Detta betyder inte att du ska städa undan vartenda dammkorn varje dag, men se till att plocka i ordning och ställa saker på sin plats. Har inte var sak sin plats? Då är det dags att rensa eller fundera ut hur du kan skapa mer förvaring i ditt hem.