Att drömma mardrömmar är förstås inget farligt, men kan på sikt påverka livskvaliteten.
1 av 2: Att drömma mardrömmar är förstås inget farligt, men kan på sikt påverka livskvaliteten. Foto: Shutterstock
Skälen till varför du drömmer extra läskigt kan vara många.
2 av 2: Skälen till varför du drömmer extra läskigt kan vara många. Foto: Shutterstock

5 oväntade vanor som kan leda till mardrömmar

Störs du av återkommande mardrömmar?

Det är förstås lätt att skylla på din fäbless för skräckfilm, men det finns många andra anledningar till att dina drömmar är ovanligt läskiga.

Här är fem oväntade skäl. Längre ner i artikeln hittar du också tips på hur du blir av med dina mardrömmar!

Sömn är oerhört viktigt för att vi ska fungera korrekt. Det ger kroppen en möjlighet att slappna av och starta om inför nästa dag.

När den funktionen störs så kan det också få konsekvenser. När vi drömmer mardrömmar hamnar vi i stressläge, vilket förhindrar kroppen från att slappna av. Detta kan i sin tur leda till utmattning dagen därpå. Mardrömmar då och då är förstås inga konstigheter och kan snarare vara något positivt – ett sätt för ditt omedvetna att berätta något för dig som är värt att ta tag i. Men när det blir vardagsmat kan det i stället påverka din livskvalitet negativt.

– På längre sikt, med återkommande mardrömmar, kan det påverka både dina energinivåer och din mentala hälsan. Något som kan bli en katalysator för depression, ångest och andra hälsoproblem, säger hälsoexperten Dina Merhbi till sajten Huffington Post.

Här är några anledningar till att dina drömmar drar åt det läskigare hållet.

1. Din mentala hälsa är ur balans

Hur vi mår när vi somnar spelar stor roll för innehållet i våra drömmar. Det kan handla om negativa tankar, stress eller andra olösta problem.

– Vår hjärna fungerar som en dator, det som kommer in kommer också komma ut, säger psykologen John Mayer till sajten.

– Om du somnar med negativa tankar så kommer din hjärna vara full av just detta, vilket återanvänds när du sover.

Enligt en finsk studie från 2015 är det exempelvis vanligare med mardrömmar för personer som lider av svår depression eller en negativ självkänsla.

Även vardagliga stressfaktorer, som en förestående flytt, ett skolprov eller förändringar på jobbet kan trigga mardrömmar.

LÄS OCKSÅ: Mardrömmar och vad de egentligen betyder 

2. Du har en kreativ personlighet

Enligt forskning kan specifika personlighetsdrag kopplas till mer frekventa mardrömmar. 2001 hittades exempelvis en koppling mellan "känsliga" personer och en ökad risk för mardrömmar. 

Även den berömde sömnforskaren Ernest Hartmann har hittat ett drömsamband mellan personlighetsdrag som "öppenhet", "känslighet" och "kreativitet" i två olika studier, från 1987 respektive 1998. Personer med dessa drag uppges ha högre chans att drömma både längre, mer detaljerat, levande och känslomässigt.

LÄS OCKSÅ: 7 vanliga drömmar – och vad de betyder 

3. Du äter alldeles för sent

Att äta för nära inpå läggdags är mardrömsbränsle. Det kan nämligen påverka din ämnesomsättning vilket gör att hjärnan blir mer aktiv. Enligt en kanadensisk studie upplevde 9,5 procent av deltagarna mardrömmar efter att ha ätit sent på kvällen. Ytterligare en studie hittade ett samband mellan läskiga drömmar och glass och andra mejeriprodukter.

4. Du unnade dig en sängfösare

Ja, alkohol kan hjälpa dig somna men din sömnkvalitet kommer vara usel. När alkoholens sövande effekt försvinner blir sömnen fragmenterad vilket kan leda till märkliga drömmar. Enligt Cleveland Clinic finns också en ökad risk för sömngång.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga besvär som kan sabba sömnen 

5. Du knaprar medicin

En rad olika läkemedel kan påverka vad dina drömmar fylls med. Enligt Mayo Clinic innefattas bland annat blodtrycksmedicin, antidepressiva och antihistamin. Även läkemedel mot Alzheimers, Parkinsons och högt kolesterol kan bidra till sömnstörningar och mardrömmar.

Vanliga mardrömmar och vad de betyder

Har du vaknat med hjärtklappning efter att ha drömt att du stod spritt språngande naken inför en folksamling?

Eller med andan i halsen efter att ha drömt att du blev jagad?

Det är så klart frestande att tro att de alla har en unik mening, att våra mardrömmar är komplexa och går att tolka på miljoner sätt. Men enligt experter tyder samtliga av våra vanligaste nattliga skräckfantasier på en och samma sak: att du är orolig.

Dessutom handlar de aldrig om någon annan än dig själv, oavsett hur många bifigurer som förekommer i en ”berättelse”.

Därför ska du inte reflektera över VEM som var skyldig till att du kom försent i drömmen – utan på vad en sådan situation innebär för dig personligen, vilka associationer sen ankomst ger dig.

Så summan av kardemumman är alltså att mardrömmarna som nämns ovan alla signalerar en oro i dig. Sedan får du nysta vidare i vad denna ängslan eller bekymran grundar sig på.

Och ibland kan drömmarna uttrycka en önskan snarare än en fruktan, skriver Huffington Post. Kanske indikerar den andfådda jakten en längtan efter att bli jagad av en potentiell kärlekspartner? Och det viktiga slutprovet en vilja att få visa upp din kompetens?

Här är några av våra vanligaste mardrömmar:

Du står naken på en offentlig plats

(Till exempel i en simhall eller på ett öppet torg.)

Du kommer försent

(Till en lektion i skolan eller ett viktigt möte.)

Du blir jagad

(Till exempel av en rånare eller något vilt djur.)

Du faller

(Fritt som i ett misslyckat fallskärmshopp eller från en klippa.)

Tänderna ramlar ut

(Den ena efter den andra, plötsligt har du inga kvar!)

Hur blir man av med sina mardrömmar?

Om du tillhör skaran människor som har flera återkommande mardrömmar i månaden, är det kanske dags att se om du kan göra något åt dem. Att sova oroligt och vakna för att man är rädd är ingen hälsokur direkt.

Lyckligtvis är det inte omöjligt att bli kvitt mardrömmarna. Sajten Bustle har varit i kontakt med psykoterapeuten Annie Armstrong, som säger att det går att bli fri i sju steg.

1. Förankra dig själv i verkligheten

Det värsta med mardrömmar är att de känns verkliga när man vaknar. Hjärtat rusar, kallsvetten bryter fram och varenda muskel i kroppen bara vet att det här har hänt. Men det har det ju inte, och enligt Armstrong är det bra att tidigt påminna sig själv om vad som är verkligt och inte. Hennes råd är att försöka orientera sig när man vaknar: 

– Se dig omkring, ta in sovrummet, rör vid dina filtar och kuddar och, viktigast av allt, påminn dig själv om att du är trygg, säger hon.

2. Skriv ner din dröm

När du vaknat till är det ett bra tillfälle att skriva ner vad du drömt. Att föra en drömdagbok kan hjälpa dig att minnas vad som hänt i drömlandet. Du kan spela in dig själv eller rita drömmen också, om du hellre vill det. Det behöver inte vara mer än en kort beskrivning av händelseförloppet.

– Ägna tid åt att vara nyfiken på din dröm, säger Annie Armstrong.

Hon säger att det är bra att tänka på drömmen som något symboliskt, som du behöver avkoda. Enligt Armstrong kan det här få drömmen att kännas mindre intensiv men också hjälpa oss att komma i kontakt med sådant vi skjuter undan.

3. Prata om mardrömmarna med någon du litar på

Ibland kan det hjälpa att prata igenom drömmen med någon annan, som du känner förtroende för. Det kan vara en familjemedlem, en vän eller din terapeut. De kan hjälpa dig att att se mardrömmen ur andra synvinklar.

4. Har du hittat källan? Jobba på det

Om du analyserat mardrömmarna under en tid kommer du antagligen se ett mönster i vad som triggar dem: Stress över att inte räcka till, en känsla av att inte leva som du vill, en ansträngd relation till din förälder eller obearbetad sorg är exempel på mardrömsstoff. 

Armstrong ger ett exempel om någon som har återkommande mardrömmar om ett flygplan som kraschar kanske känner att hen inte har kontroll över sin tillvaro:

– Nästa steg då kanske är att tänka ut olika sätt att känna att du tar kontroll. Kanske handlar det om små saker: att gå till läkaren, ta en kurs i självförsvar som du alltid velat, be om en löneförhöjning eller ge dig själv utrymme att bara vara, säger hon.

5. Be dina mardrömmar att upphöra

Det kanske känns töntigt, men Armstrong menar att det ändå är värt ett försök.

Be dig själv, din hjärna, ditt undre medvetande (eller vad du vill kalla det) att ge dig trivsammare, lugnare drömmar.

6. Sök professionell hjälp

Medan knepen ovan kanske hjälper för somliga är det långt ifrån alla som blir mardrömsfria. Mardrömmar är exempelvis väldigt vanligt förekommande vid posttraumatiskt stress, PTSD. Man kan få PTSD efter en olycka, men det är också vanligt förekommande hos människor som utsatts för våld och sexuella övergrepp. Det går att behandla med rätt vård.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!