Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av BioGaia, kosttillskott för magen

4 sätt din sömn kan påverkas av din maghälsa

Upplever du att du har sömnsvårigheter? Då kan det hända att boven i dramat är din mage.

Upplever du att du har sömnsvårigheter? Då kan det hända att boven i dramat är din mage.

Foto: Shutterstock

Har du problem med att somna eller vaknar du ofta på nätterna?

Då kan det vara så att din mage inte mår tipp topp.

Maghälsan påverkar nämligen sömnen mer än vad man kan tro.

Din kropp är fylld med miljontals bakterier som kallas mikrober, eller normalflora. I vår kropp finns det tio gånger fler mikrober än vad vi har celler. Normalfloran hos en vuxen person uppskattas till att väga runt 1,5 kilo, och hela 1 kilo av dem har vi i tarmkanalen. Då är det inte så förvånande att vår maghälsa kan påverka väldigt mycket i vår kropp, bland annat vår sömn. Ju hälsosammare och blomstrande våra mikrober är, desto bättre sover vi – och vice versa. 

Så om du har problem med att sova på natten kan din maghälsa ha något med saken att göra. Med inspiration från Bustle listar vi fyra sätt din sömn kan påverkas av din mage och dess bakterier.

KÖP: Kolla in BioGaias kosttillskott med naturliga mjölksyrabakterier som kan bidra till att balansera mage och tarm (ANNONS/EXTERN LÄNK)

1. Dålig sömn gör din mage upprörd

Även om du bara förlorar en liten del sömn kan det ganska direkt ändra kompositionen av magens mikrober. I en liten studie som genomfördes 2016 kom man fram till att en betydande minskning av typer av välgörande bakterier och ändringar i normalfloran skedde efter bara två nätter med dålig sömn. Det var bara en liten studie med nio deltagare, men resultaten indikerar ändå att dålig sömn gör att vår mage får ta stryk och inte kan göra sitt jobb ordentligt.

2. Magen spelar en stor roll för vår dygnrytm

Alla människor har en ”inre klocka”, som går på 24 timmars-rytmer som bland annat bestämmer när vi somnar och vaknar. Den klockan bibehålls av varje cell i vår kropp, däribland våra magbakterier. I flera studier har man upptäckt att magbakterier spelar en stor roll för vår inre klocka, och därmed hur mycket vi sover.

En studie från 2016 fann att mikrober flyttar runt enligt en rytm under dagen och natten, och därmed påverkar den inre klockan hos andra organ. I ett pressmeddelande kallade forskarna det för en ”dans”.

Och i en studie från 2014 där man studerade människor och möss som var jetlaggade kom man fram till att sömnstörningar påverkade hur bra mikroberna kunde jobba. När mikrober från jetlaggade människor implanterades i möss, började mössen visa tecken på en icke fungerande mage, så som höga blodsockernivåer.

I ytterligare en studie, denna från 2018, studerade man hur skiftarbete, som ofta stör vår inre klocka genom att få oss att anpassa oss till konstiga sömnmönster, påverkade maghälsan. Man kom fram till att tre dagars skiftarbete var tillräckligt för att ”ändra” den inre klockan i magen och bukspottkörteln. Detta resulterade i metaboliska problem och en frånkoppling från den ”stora” inre klockan i hjärnan.

LÄS MER: Det här händer i kroppen när du inte sover 

3. Det verkar finnas en koppling mellan depression, dålig sömn och maghälsan

Under de senaste åren har man sagt att magens mikrober kan kopplas till mental hälsa. Och nu har en ny studie kommit fram till att de med depression har väldigt distinkta magbakteriernivåer. Det verkar som om sömn spelar en roll i det här också. 

– Vi vet att människor som lever med depression och människor som sover dåligt har onormala mikrober i magen, vilket kan tyda på att det finns ett riktigt samband mellan dessa tre sakerna. I min erfarenhet är det så att om du hjälper till med någons sömn förbättras deras depression, och vice versa. Om vi också kan se efter magen kan det ha på en påverkan på både sömnstörningar och humörstörningar, sa professor Tim Spector, genetiker och magspecialist, till The Guardian förra året.

Kopplingen mellan magen, hjärnan och sömn beror troligen på bukhjärnan. Magen har sitt eget nervsystem. Den ”pratar” med vår hjärna, och får svar. 

”Genom det dubbelriktade kommunikationssystemet mellan det centrala nervsystemet och mag-tarmkanalen kan magmikrober också påverka den neurala utvecklingen, kognition och beteende. Nya bevis visar att förändringar i beteende ändrar tarmmikrobers sammansättning, medan modifikationer av mikroberna kan framkalla depressiv-liknande beteenden”, förklarar en studie från 2016.

I en studie från 2018 menar man att de med insomni som kan kopplas till deras depression kan skylla på sin mage för det. Forskarna teoretiserar att de som upplever depressiv sömnlöshet kan ha magmikrober som överstimulerar nerver och vävnader, vilket gör att det centrala nervsystemet blir oberäkneligt och producerar depressiva symtom och sömnsvårigheter. Det krävs dock mer forskning för att verkligen slå fast den här teorin.

LÄS MER: 5 saker att testa om du har svårt att sova 

4. Tarmsjukdomar kan påverka sömnen

Om du lider av IBS är det troligt att du även upplever sömnsvårigheter, det menar International Foundation of Gastrointestinal Disorders.

”Personer med kronisk smärta rapporterar sömn som deras största problem. Magsmärtor, och annan smärta, kan orsaka sömnsvårigheter”, skriver de i en rapport

Men, kopplingen mellan IBS och dålig sömn handlar inte bara om smärta.

VeryWell Health noterar att olika nivåer av sömnhormoner har observerats hos personer med olika sorters IBS. Förstoppningsdominerad IBS och diarrédominerad IBS påverkar sömn på specifika neurologiska sätt. Det är dock inte klart varför. 

Gastrointestinala sjukdomar kan också påverka kroppens inflammatoriska respons, vilket verkar orsaka sömnproblem. Så IBS leder inte bara till dålig sömn, dålig sömn kan även öka risken att man upplever IBS-liknande symtom.