ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 31 aug 2015 16.00

Snygg rumpa snabbt – 4 effektiva övningar

Rumpövningar som ger dig en stark, fast och snygg rumpa. Här tipsar PT:n Marcus Bergström om hans favoriter och hur du ska utföra dem på det bästa sättet.

Alla är vi olika och resultaten kommer att variera från person till person. Kombinera övningarna med en bra kost och långa promenader, menar Marcus Bergström.

– Gör du övningarna tre gånger varje vecka kommer du säkerligen att känna och se ett resultat efter bara några veckor. Glöm bara inte att utmana dig själv och göra övningarna tyngre och mer utmanande, säger han.

LÄS OCKSÅ: Rumpövningar - så tränar du rumpan

Knäböj

Knäböj är en mycket bra övning för rumpan och går i stort sett att göra när som helst – var som helst!

För att få ett ännu bättre resultat gäller det att du har rätt teknik. Här visar Marcus Bergström hur du gör övningen på det bästa sättet.

3 x 15 repetitioner

 

 

Rita streck på väggen

Glöm inte sidan på rumpan när du gör dina rumpövningar! Den här är underbart bra, enkel att utföra och det kommer verkligen att kännas dagen efter. Kolla in det här klippet för att se hur du gör övningen.

3 x 15 repetitioner

 

 

Utfall

Suverän rumpövning som dessutom tränar alla benmuskler och förbättrar din hållning.

Ett enkelt sätt att göra utfallen tyngre är att hålla i två fyllda vattenflaskor eller bära en ryggsäck med tyngder i samtidigt som du utför övningen.

3 x 10 repetitioner (på varje ben)

Här visar Marcus Bergström hur du gör utfall och vad du ska tänka på:

 

 

Sidoutfall

En annan bra övning för sidan på rumpan är sidoutfall. De liknar klassiska utfall fast jobbar i sidleds och fokuserar mer på sidan på rumpan och höften. Verkligen en toppenövning som kommer få det att bränna i rumpan.

2 x 10 repetitioner (på varje ben)


Kolla in klippet för att se hur du gör sidoutfall:

 

 

TIDIGARE FRÅN "DIN PT":

Träna hemma – 5 enkla övningar som ger resultat

ANNONS

Relaterat