Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 7 sep 2015 09:30

Snabbfrukost! 3 bästa och nyttigaste valen

<span>Det är enkelt att pimpa snabbfrukosten med vitaminer och proteiner, menar dietisten Sofia Antonsson.</span>

Det är enkelt att pimpa snabbfrukosten med vitaminer och proteiner, menar dietisten Sofia Antonsson.

1/4

Foto: Wavebreakmedia Ltd

<span>Pimpa gröten med exempelvis pumpa- eller solrosfrön.</span>

Pimpa gröten med exempelvis pumpa- eller solrosfrön.

2/4

Foto: Thinkstockphotos

<span>Har du svårt att äta på morgonen är en smoothie ett bra alternativ. En klassiker är med yoghurt och banan.</span>

Har du svårt att äta på morgonen är en smoothie ett bra alternativ. En klassiker är med yoghurt och banan.

3/4

Foto: Gettyimages

<span>Till morgonmackan! Tänk på att det finns andra pålägg också än ost som kalkon, ägg och avokado.</span>

Till morgonmackan! Tänk på att det finns andra pålägg också än ost som kalkon, ägg och avokado.

4/4

Foto: Thinkstockphotos

Frukosten konkurreras ofta ut av andra bestyr i morgonstressen. Men med lite planering går det både snabbt och lätt att få i sig en frukost fylld av nyttigheter. Här är dietistens tre bästa snabbfrukostar.

De flesta av oss känner till att det är viktigt att få i sig en bra frukost för en god start på dagen. Men det kan vara krångligt att få till det, eftersom den ska ätas på morgonen när det ofta är ont om tid.

– Frukosten bryter nattfastan, får i gång kroppens funktioner och gör oss alerta. Det är lätt hänt att det bara blir en kopp kaffe och macka i farten före jobbet. Men det är ingen bra idé näringsmässigt, säger Sofia Antonsson, dietist och kostrådgivare.

Hon tipsar om att utgå från den frukost du föredrar - och sedan pimpa den med nyttigheter.

– Försök att addera mer vitaminer och mineraler. Bra livsmedel är exempelvis proteinrika ägg som mättar bra, bär, nötter och frön. Och fibrer, som det exempelvis finns gott om i frukt, grönsaker och mörkt fullkornsbröd.

Här är dietist Sofia Antonssons tre favoriter:

1. Pimpad gröt

 

Havregrynsgröten är en klassiker och frukostfavorit hos många. Men det går att göra den mer hälsosam genom att byta ut lingonsylt och mjölk mot nyttigare alternativ. Du kan till exempel röra ner blåbär i gröten och göra den mer fiberrik genom exempelvis quinoa och hirs samt olika frön, som pumpa- eller solrosfrön.

När gröten har kokat klart kan du äta den med en klick keso på, som ökar proteinmängden.

En sådan här gröt innehåller mycket vitaminer, mineraler, bra fettsyror från de olika fröerna och lösliga fibrer, som är bra för tarmarna.

 

LÄS OCKSÅ: 15 smarta val - bästa maten till din frukost

 

2. Vitaminboostad smoothie

 

För dem som tycker att det kan vara svårt att äta på morgonen, på grund av stress eller att aptiten inte är på topp, kan en smoothie vara ett bra alternativ. Ett tips är att göra den kvällen före så att du inte lockas av att skippa den på grund av tidsbrist. Står den färdig i kylen är det bara att svepa den på morgonen.

En enkel och klassisk smoothie är att blanda naturell yoghurt, banan och bär, exempelvis frysta blåbär och hallon. Om du gör din smoothie med hjälp av en råsaftcentrifug kan du enkelt göra den mer avancerad. Du kan exempelvis blanda ner ingredienser som rödbetor, citron, linfrön, ingefära, spenat avokado och kiwi. Möjligheterna är oändliga, det är bara att prova dig fram bland dina favoriter i frukt- och grönsaksväg.

Tänk på att inte tillsätta för mycket frukt i din smoothie. Lagom mängd är en halv banan och en deciliter bär. Det är bra om merparten består av grönsaker.

3. Smarrig hälsomacka


Om du föredrar en smörgås på morgonen kan du fortsätta med det, men det finns några saker att tänka på för att den ska vara hälsosam. När du väljer bröd bör det vara ett mörkt, nyckelhålsmärkt rågbröd eller ett surdegsbröd.

Pålägg väljer du efter smak, men du kan tänka på att undvika osten eftersom det finns betydligt nyttigare, och minst lika goda, alternativ. Exempel på bra pålägg är makrill i tomatsås, keso, kalkon, avokado, ägg och ekologiskt jordnötssmör med en stor andel nötter.

För den som inte är en van frukostätare kan det kännas mastigt med en matig macka direkt på morgonen. Då är ett tips att dela upp frukosten. Ät något lättare hemma, som en halv banan och lite yoghurt, och ta med mackan till jobbet för att äta den där i stället.

 

LÄS OCKSÅ: Nyttiga frukostar som gör att du går ner i vikt