pretty woman eating dessert in bed
pretty woman eating dessert in bed Foto: Monkey Business Images

Smala kvinnors 9 bästa viktknep

Det finns de som verkar ha lätt att hålla vikten utan att banta eller träna fler timmar i veckan. Hälsoliv har kartlagt vanorna som gör det lätt att håll kilona borta för gott!

Få kontroll på aptiten – en proteinrik frukost är bäst för att hålla vikten.

1. Ät frukost

Satsa på ägg!

Du har hört det förr, frukosten är dagens viktigaste mål! Och det finns forskning bakom påståendet.  Amerikanska forskare har med hjälp av en magnetkamera undersökt hur frukosten påverkar hjärnan och den del av den som reglerar aptiten.

 

Första veckan, när försökspersonerna inte fick någon frukost, såg man tydligt hur matsuget ökade resten av dagen. Veckan efter, när de som deltog i studien fick äta frukost, såg man att de aptitpåverkande aktiviteterna i hjärnan var betydligt lägre.

 

Studien slog också fast att en proteinrik frukost är allra bäst för att hålla vikten.

De håller sig smala tenderar också att välja proteinrika frukostar som ägg eller yoghurt.

 

LÄS OCKSÅ: Här är 11 frukostar som bränner fett

 

Se till att föra matdagbok! Foto: Lucky Business

2. Satsa på bra veckor

Tänk inte i svart eller vitt.

Ofta ser vi kost och motion som något vi sköter till 100 procent eller inte alls. En smal person hoppar inte på olika dieter eller övertränar utan har hittat en balans som fungerar året om. Glöm det svartvita tänket och kom in i rätt rutiner med hjälp av en matdagbok där du över en vecka ger dig själv ett poängsystem.

 

– I USA har man sett att de som för dagbok över sin mat och träning lyckas bättre med att hålla vikten, säger professorn och överläkaren Stephan Rössner. 

En bra idé, menar Rössner, är att mäta varje dag i poäng. En etta är en perfekt matdag, en tvåa är så där och en trea är en dålig matdag. Sträva att få så många ettor som möjligt på en hel vecka.

 

Ät regelbundet och tillräckligt för att hålla dig smal. Foto: Monkey Business Images

3. Aldrig hungrig – aldrig proppmätt

Minska risken att överäta.

En viktig sak som smala aldrig gör är att låta sig själva bli vrålhungriga. Men de äter sig inte heller proppmätta. 

 

Studier visar att de som äter regelbundet löper mindre risk att gå upp i vikt. Förutom att hunger kommer göra dig trött och irriterad är risken att du senare får nog och överäter mycket större. 

 

Kom ihåg att din kropp behöver näring för att fungera! En smal person vet precis hur mycket mat den behöver för att hålla sig nöjd till nästa måltid.

 

Rör på dig mer under dagen! Enstaka gympass räcker inte. Foto: Photographer: Serghei Platonov

4. Rör på dig

Gå mer, åk mindre.

De som håller vikten tenderar att röra sig mer i vardagen, en rutin som blir en självklarhet efter ett tag. I stället för att trängas på bussen kan du promenera vilket ger dig gratis motion. 

 

Studier har visat att de som är aktiva 150 minuter i veckan håller sig smalare än de som inte gör det. Det är alltså den sammanlagda rörelsen i vardagen som gör störst skillnad för vikten. En smal person tar tillfället i akt att promenera bort till kollegan på arbetsplatsen i stället för att ringa.

 

Livstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius hänvisar till en studie som där skillnaden mellan de som höll vikten och de som gick upp i vikt efter en viktnedgång just var promenader.

– Man kan inte kompensera vardagsmotionen med enstaka träningspass, det viktiga är att vi inte sitter ner längre stunder under dagarna, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: 7 sätt att smyga in vardagsmotionen

 

Prioritera sömn för att varva ner och må bra. Foto: Lev Dolgachov

5. Sluta stressa

Prioritera sömn.

Smala människor är i allmänhet mer nöjda med livet, de prioriterar sin sömn och sin hälsa. De använder inte heller mat för att varva ner.

 

Att låta känslorna styra ditt ätande kommer garanterat resultera i extrakilon. Kostrådgivarna är överens – lär dig känna igen kroppens egna signaler. Ät dig inte proppmätt genom att äta långsamt och känna efter under tiden.

 

Sluta när du känner dig nöjd. Tröstät inte, träning är betydligt effektivare om du vill bli gladare och piggare.

 

LÄS OCKSÅ: Lura din hjärna och sluta tröstäta

 

Ät hellre hemlagad mat än på restaurang – och du sparar även pengar. Foto: Photographee.Eu - Fotolia

6. Hemlagad mat

Slipp onödiga kalorier!

En naturligt smal person äter oftare hemlagad mat och satsar på bra råvaror. Mat på restaurang eller kafé innehåller mycket energi och onödiga kalorier. 

 

När du köper mat ute har du dålig koll på hur mycket energi maten innehåller och du kan inte heller bestämma över portionsstorleken. 

 

Äter du mat du själv lagar har du full kontroll över ingredienserna och hur stora dina portioner är. Dessutom är det billigare! 

 

Sluta med jojo-bantningen – hitta vanor som funkar för dig Foto: Pavel Skopets

7. Skapa ordning

Sluta jojo-banta.

När du ser på en person som aldrig har problem med vikten kan det verka orättvist. Till viss del styr våra gener hur bra ämnesomsättning vi har eller hur vi upplever hunger. 

 

Men att lyckas hålla vikten handlar mer om att skapa sunda vanor som fungerar för dig. En stor faktor som gör att midjemåttet inte ökar för vissa verkar vara just att de är konsekventa med goda matvanor och träning. 

 

Därför kan det vara en bra idé att göra små förändringar som håller på sikt. Att växla mellan strikta dieter och att frossa i godsaker gör inte något bra för vikten eller din hälsa. 

– Det är väldigt viktigt att tänka långsiktigt och skapa ordning och reda kring mat och motion, säger professorn och överläkaren Stephan Rössner.

 

Ät mer rena råvaror som inte innehåller tillsatt socker.

8. Välj mat som mättar

Skippa sockret.

Vi är många som faller offer för sockerfällorna. Något smala människor har gemensamt är att de äter mindre socker och skräpmat.

 

I stället består deras kost ofta av proteinrika livsmedel, gott om gröna grönsaker och fetter som olivolja och avokado. Att äta mer rena råvaror som inte innehåller tillsatt socker.

 

Eftersom naturligt smala människor inte söker snabba sockerkickar krävs det att maten de äter håller dem mätta.

 

LÄS OCKSÅ: 10 bästa råvarorna för att bli mätt och smal

 

Stressträna inte. Medelintensiv konditionsträning under lång tid kan få stresshormonet kortisol att öka i kroppen.

9. Lite kalorier dålig idé

Satsa på intervallträning.

Stress är dåligt för vikten och även sådant du gör för att tappa vikt, som träning eller en lågkaloridiet, kan vara kontraproduktivt och stressa kroppen. Även om ditt energiintag är lågt kan du fortfarande ha svårt att tappa kilon.

 

Bäst är att äta lagom mycket av bra råvaror som ger din kropp all näring du behöver, då blir det lättare för kroppen att tappa fett. Att stå timmar på en crosstrainer, eller annan konditionsmaskin, kanske inte kommer hjälpa dig i din kamp mot kilona.

När du ägnar dig åt medelintensiv konditionsträning under en längre tid kommer stresshormonet kortisol öka i kroppen.

 

Höga nivåer av kortisol gör att kroppen lagrar mer fett, detta är en överlevnadsinstinkt då kroppen tror att vi är i fara.

Många studier visar att intensiv konditionsträning, som intervaller, har bättre effekt på både konditionen och fettförbränningen. En smal person ser till att äta tillräckligt och träna lagom mycket.

 

LÄS OCKSÅ: Sista retfulla kilona – 7 trick att bli av med dem

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!