Att sluta röka har många fördelar.
1 av 2: Att sluta röka har många fördelar. Foto: Shutterstock
Bland annat minskar du risken för hjärtinfarkt, depressioner och ett 40-tal andra sjukdomar
2 av 2: Bland annat minskar du risken för hjärtinfarkt, depressioner och ett 40-tal andra sjukdomar Foto: Shutterstock

Sluta röka? 6 enkla tips som hjälper dig att lyckas!

Redo att sluta röka? Grattis till ett bra beslut, de är den bästa present du kan ge dig själv. Här är tipsen som hjälper dig att sluta röka!

” Tänk dig att vakna pigg. Att möta spegelbilden och upptäcka hur frisk och fräsch du ser ut. När du tar trapporna märker du att du andas lättare, lukt- och smaksinne har blivit bättre, och bäst av allt: Du är fri! Fri från det illaluktande rökmonstret som gjort dig till slav under beroendet.

Över en miljon svenskar röker och nästan lika många snusar. Rökningen beräknas kosta samhället cirka 30 miljarder per år men har minskat med en procentandel årligen sedan 80-talet.

Det här händer i kroppen när du slutar röka:

Blodtryck och puls sjunker till normal nivå och du slipper gå runt och frysa om händer och fötter.

Din hy går från gråglåmig till rosigt fräsch.

Sömnen blir bättre, du får mer energi och smak- och luktsinne förbättras.

Redan efter ett dygn har risken för hjärtsjukdomar minskat. Efter 2–3 veckor förbättras lungkapaciteten och konditionen. 

Efter ett år har risken för hjärtinfarkt halverats och efter 10 år har risken för lungcancer minskat rejält.

Sluta röka nu – det här händer efter en dag, en vecka en månad och efter ett år!

Det händer efter en dag utan cigaretter:

Blodtryck och puls sjunker.

Nikotinet går ur kroppen, hjärtat arbetar som vanligt.

Efter ett dygn är lungorna fria från alla spår av rök. Nu påbörjar de sin återhämtning.

Andedräkten är bättre.

– Förmodligen känner du abstinens. Den är svårast de första två–tre veckorna.

Det händer efter en vecka utan cigaretter:

Lukt och smak förbättras.

Kärlsystemet normaliseras.

Blodtrycket går ner.

Man får bättre och rosigare hy.

Det händer efter en månad utan cigaretter:

Mindre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Naglarna är inte lika gula.

Lungfunktionen har återhämtat sig, du är inte lika andfådd och trött vid ansträngning.

Det händer efter ett år utan cigaretter:

Du har minskat risken att få hjärtinfarkt med nästan hälften.

Risken att drabbas av KOL har kraftigt reducerats.

Man får färre rynkor.

Cancerrisken har gått ner.

Blodcirkulationen förbättras, vilket höjer sexlust och energi.

Att sluta blossa kan för många kännas motigt, men det finns en massa vägar att gå för att lyckas. Och du har allt att vinna, både för din hälsas skull och ekonomiskt. På köpet boostar du din självkänsla.

– När du blir fri från ett beteende som styrt livet under lång tid blir du starkare, rent mentalt. Dessutom minskar du riskerna för hjärtinfarkt, depressioner och ett 40-tal andra sjukdomar, säger Cecilia Birgersson, utredare inom tobaksprevention på Statens folkhälsoinstitut.

Du slipper också att gå omkring med dåligt samvete – och du blir en bättre förebild för omgivningen.

Berätta för alla att du ska fimpa, så får du stöd och kan dela erfarenheter med andra som sagt adjö till giftpinnarna.

– Det handlar mycket om motivation och att hitta nya rutiner, som kan ersätta cigaretterna, säger Cecilia Birgersson.

Här är 6 tips på olika metoder för att sluta röka

1. Hjälp via Sluta röka-linjen eller appen Rökfri

Så funkar det: Webb- och mobilapplikationen Rökfri (framtagen av Vårdguiden, Stockholms läns landsting). Finns på nätet och som app för smartphones. Metoden bygger på ett antal möten med en virtuell coach där du får tips för att hålla motivationen uppe. Inleds med 14 dagars förberedelsefas då strategier byggs upp. Efter rökstoppet får du stöd att hålla dig rökfri. Tjänsten är integrerad med Facebook, du kan dela med dig av dina resultat och få stöd av andra. Kolla även in slutarokalinjen.org.

Passar för: Dig som vill hålla koll på hur din hälsa förbättras och få veta hur många rökfria dagar du har kommit upp i efter rökstoppet. Du har tillgång till tjänsten dygnet runt.

Kostar: Ingenting.

Så lång tid tar det: Två veckors förberedelser. Hur lång tid peppning som behövs efter rökstoppet är individuellt.

Fördelar: Lättillgängligt sätt att få hjälp, stöd och råd när det passar dig.

Nackdelar: Att det inte går att ringa och prata med någon. På sluta-röka-linjen kan du däremot ringa 9–20 måndag–torsdag, och 9–16 på fredagar. Du får där prata så länge du behöver.

 2. Sluta röka-kurs

Så funkar det: Metoden får bort felaktiga föreställningar om rökning, som att man blir avstressad eller att ciggen är en ”vän” när det känns tufft. Fokus ligger på frågan ”varför röker du?”. Bland det viktigaste är insikten om hur nikotinabstinens känns och att ersättningar gör det svårt att sluta och oftast leder till återfall. Easyway anordnar kurser i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Passar för: Dig som använder nikotin i någon form. Fungerar även för dem som redan slutat men känner saknad efter cigg eller snus.

Kostar: Cirka 2 800 kr/person.

Så lång tid tar det: Huvudkursen tar 6–7 timmar under en dag, de två uppföljningskurserna tar 2–4 timmar vardera.

Fördelar: Metoden fungerar snabbt, tanken är att du ska sluta röka redan när du går huvudkursen.

Nackdelar: Det finns ingen utvärdering av resultatet.

3.  Nikotin-tuggummi

Så funkar det: Till skillnad mot vanliga tuggummin tuggar du dessa en stund och låter dem sedan vila i munnen.

Passar för: Dig som har rökt då och då. Funkar bra vid plötsligt röksug.

Kostar: Om du beställer på apoteket.se får du din leverans på 1–2 dagar.  En förpackning Nicorette med 210 tuggummin (4 mg) kostar cirka 425 kronor.

Så lång tid tar det: Individuellt, minst tre månader och efter det gradvis nedtrappning (max 12 månader).

Fördelar: Snabb lindring av plötsligt röksug. Det är enkelt att korrigera dosen. Kan förebygga småätande, innehåller inte vanligt socker.

Nackdelar: Du kan bli öm i käkarna. Tuggtekniken är lite lurig, vilket kan orsaka magbesvär och hicka. Kan fastna i tänderna. På apoteket finns också bland annat plåster och inhalatorer för att mota suget.

4.  Akupunktur mot röksug

Så funkar det: Akupunktören sticker tunna nålar genom huden på specifika punkter som alla har sin speciella funktion.

Passar för: Dig som inte är rädd för små nålstick och som vill testa en alternativ metod.

Kostar: 400–700 kronor per behandling.

Så lång tid tar det: 1–5  timslånga behandlingar, oftast med 3–5 dagars mellanrum.

Fördelar: Det ger inga biverkningar, och övriga obalanser behandlas. Gör dig mer avslappnad och kan lindra stress och oro. Det finns en akupunkturpunkt som gör att det smakar illa när man röker.

Nackdelar: Det fungerar inte om du inte är övertygad. Din egen motivation är avgörande.

5.  KBT mot missbruk

Så funkar det: Programmet bygger på ett antal nyckelfrågor: Vad har hänt i dag, vad är det som gjort mig upprörd/irriterad/stressad? Vilka känslor har väckts som gjort att jag måste röka? Hur har jag rökt i dag? Efter några dagar kan man se ett mönster och en koppling mellan vardagssituationer, känslor och cigaretter. Läs mer på www.lisbethstahre.se (sajten riktar sig i första hand till dem som vill gå ner i vikt).

Passar för: Dig som vill komma tillrätta med ditt rökande och samtidigt göra en livsstilsförändring. För att det ska fungera måste du vara motiverad att komma till rätta med orsakerna till att du röker.

Kostar: Ca 7 000–10 000 kronor.

Så lång tid tar det: 12 veckor, cirka två timmar i veckan.

Fördelar: Effektivt, eftersom rökaren blir medveten om orsakerna till rökbehovet och får verktyg att hantera dessa. Passar lika bra för män som för kvinnor.

Nackdelar: Motivationen är A och O. Du måste vara beredd att hitta orsakerna bakom ditt röksug, det kräver mer än att bara stoppa ett nikotintuggummi i munnen.

6. Hypnos

Så funkar det: Under djup avslappning får du hjälp att identifiera dig som icke-rökare. Syftet är att komma i kontakt med det undermedvetna och dominerande tankar. Signalerna att man är rökare, att man ska röka i vissa givna situationer och vid vissa givna känslotillstånd gör att det för många blir svårt att med ren vilja bryta sitt beroende.

Passar för: Dig som verkligen vill sluta men inte klarar av det själv.

Kostar: 1 200 kr per session. I genomsnitt räcker det med 2–4 sessioner.

Så lång tid tar det: Varje session pågår i cirka 60 minuter.

Fördelar: Inga biverkningar. Hypnosen verkar i det undermedvetna, tankarna omstruktureras och du kan lättare identifiera dig som icke-rökare.

Nackdelar: Vetenskapliga bevis för att det fungerar saknas.

Rädd att gå upp i vikt om du slutar röka?

Första veckan efter rökstoppet är det normalt att gå upp lite, eftersom nikotinet tidigare har höjt ämnesomsättningen. Viktuppgången kan ses som ett bevis på att kroppen återhämtar sig. Här är några enkla tips för att inte fortsätta öka i vikt:

Ät ordentligt och på bestämda tider, så du inte faller för sötsuget som kan uppstå när du inte har cigaretten att ta till.

Distrahera dig! Läs tidningar, gå ut i skogen, gör vad som helst som helst som avleder.

Motionera, gärna varje dag, och drick mycket vatten, sex till åtta glas per dag.

Mota sötsuget med bär och grönsaker eller kanske en bit mörk choklad, det räcker ofta med en ruta för stilla begäret. Tänk också på att proteinrik mat håller dig mätt längre.

Stanna upp och reflektera. Är du verkligen hungrig? Kanske saknar du bara att föra cigaretten till munnen? Plocka lite med något kalorifattigt i stället, som bär eller grönsaker i bitar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!