Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 20 aug 2015 09:55

Slipp höstdepp med träningspepp

<span>Stark. Att fundera över sina livsmål är en god motivation, tycker Hillevi. &quot;Det kanske inte är de där fem kilona upp eller ner som är de viktigaste i livet. Jag ville fira att jag är 50 år men har en stark och frisk kropp som jag kan skutta omkring med i skogen!&quot;</span>

Stark. Att fundera över sina livsmål är en god motivation, tycker Hillevi. "Det kanske inte är de där fem kilona upp eller ner som är de viktigaste i livet. Jag ville fira att jag är 50 år men har en stark och frisk kropp som jag kan skutta omkring med i skogen!"

1/3

Foto: Linn Hedesström Blad

<span>Maria Helander, beteendevetare.</span>

Maria Helander, beteendevetare.

2/3

Foto: Linn Hedesström Blad

<span>Belöna dig själv. Så som att köpa ett par snygga skor när du börjar träna.</span>

Belöna dig själv. Så som att köpa ett par snygga skor när du börjar träna.

3/3

Foto: Ylwa Yngvesson

Gå ner sommarkilona, börja träna, ät nyttigare och sluta stressa...

Hösten är tid för goda ambitioner och hälsoförändringar.

Men det är lätt att stupa på vägen. I senaste avsnittet av Hälsopodden tipsar experterna om hur du når dina mål med rätt motivation.


LYSSNA HÄR!

Hösten är kom i gång-tid för många. Men att göra bestående hälsoförändringar kräver motivation. Det nya avsnittet av Expressens podcast Hälsopodden handlar om motivation. Beteendevetaren Maria Helander, som gästar podden, poängterar att det gäller att hitta sin inre drivkraft.

– Tänk efter, vad är viktigt för dig, vilka vinster får du av din hälsoförändring? Att börja träna för att man tycker att det är viktigt att ha en stark och frisk kropp är ett exempel på inre motivation. Kom ihåg också att det ska vara dina egna mål, något du gör för din egen skull, inte någon annans.

Glädje är nyckeln

Att göra saker som ger lust och glädje är en annan nyckel till att lyckas.

– Sök dig till det som gör dig glad, som gör att du mår bra! Det senaste dieten eller träningstrenden kanske inte passar dig! Om du vill börja träna, så försök hitta något du tycker om. Om det är roligt blir det av, säger Maria Helander.

Frilansjournalisten och träningsentusiasten Hillevi Wahl instämmer i att glädje motiverar. Hon valde att fira sin 50-årsdag med att genomföra 50 motionslopp på ett år.

– Jag hade lite kalasångest, både över åldern och att ordna kalas. Så kom jag på den här lite galna idén i stället.

Blev träningsfrälst

Det sprudlar om Hillevi Wahl när hon berättar om sin träning och de 50 loppen – endorfinerna, energin, gemenskapen, naturen och äventyren.

– Det har varit fantastiskt, en fest! Jag har fått fira 50 kalas med hundratusentals andra människor runtom i hela Sverige. Det är världens stämning och alla får goodiebags eller fiskdammspåsar!

Hillevi poängterar att hon inte alltid varit "en sån som tränar". För fem år sen var hon trött och sliten, vägde för mycket och hade värk i hela kroppen.

– Jag har alltid tyckt att jag var en klumpeduns, men nu fick jag rulla upp ur sängen på morgnarna.

Hon blev träningsfrälst efter att ha testat militärträning.

– Det var en sådan eufori, en kick. Jag ville må så bra igen. Träningen har förändrat mitt liv. Man mår så mycket bättre av att röra på sig, både fysiskt och mentalt. Att upptäcka att kroppen klarar så mycket mer än man tror är fantastiskt!

 

Expertens bästa motivationsråd

Hälsoförändringar handlar om motivation. Att börja träna för att man tycker att det är viktigt att ha en stark och frisk kropp är ett exempel på inre motivation.

Belöningar är bra yttre motivation. Peppa dig själv på vägen med yttre motivation – som att du får ett par nya snygga skor när du börjar träna.

Är du en tävlingsmänniska så kan kortsiktiga mätbara mål vara väldigt bra, som att springa på en viss tid. Men en del människor upplever det som en negativ press.

Ett grundläggande fel är att man går ut för hårt med för höga krav. Ta dina mål och dela dem med tre. Då får du hållbart mål.

Involvera familjen i din hälsoförändring, skaffa en personlig tränare, en träningskompis, gå till en terapeut.

Att sätta långsiktiga mål, fundera på hur man vill må eller leva om ett år eller fem år, kan vara bra. Inför en ny god vana i taget. Ge det tid. Det finns ingen quick fix.

Hitta sådant som ger dig glädje och kraft - allt ifrån skogspromenader till meditation.

Arbeta med din självmedkänsla. Arbeta medvetet med att peppa och plussa dig själv.