Skippa sockret – 8 saker som händer i kroppen

Det kan väl knappast ha undgått någon att socker är dåligt för hälsan.

Men VARFÖR är det så farligt?

Vad gör de små kristallerna med kroppen - som gett dem dess hemska rykte?

Här redogör vi för de värsta sockerkonsekvenserna.

Foto: Photolyric Stock Productions

Experten: "Socker triggar många reaktioner"

"Sluta genast med läsk, godis, kakor och glass!" "Lusläs innehållsförteckningarna på din yoghurt och müsli!" Experternas uppmaningar om hur vi ska äta har de senare åren framför allt handlat om att undvika socker. Den vanliga vita, raffinerade sorten i första hand - sötningsmedel och naturliga alternativ därnäst.

Men varför är socker så farligt? Varför har det fått ett sämre rykte än det tidigare så omdebatterade fettet?

– Socker triggar så många reaktioner i kroppen. Det är centralt för hela ämnesomsättningen. Fett deltar inte i samma grad, det har en mer undanskymd plats, förklarar Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Definitionerna av socker och dess egenskaper är många. Men enkelt förklarat kan man säga att det handlar om kolhydrater som ger energi - och att dessa kan delas in i två arter: monosackarider och disackarider.

Till monosackariderna hör fruktos och glukos, som hittas i frukt, grönsaker och honung. Till disackariderna räknas sackaros, laktos och maltos, som finns i frukt och bär, mjölk respektive öl.

De olika sockerarterna kan alltså vara en naturlig ingrediens i livsmedel, men de kan också ha tillsatts under tillverkningen. I lagom mängd och i form av långsamma kolhydrater utgör de inget större hot, men det är när vi får i oss för mycket - det vill säga energi som kroppen inte gör av med - som de blir ett problem.

Och det ÄR lätt att få i sig stora mängder sött. I synnerhet om vi missat att helt vanliga basvaror som apelsinjuice och flingor kan vara proppade med socker. 

I förlängningen kan ett högt sockerintag leda till övervikt, fetma, insulinresistens och typ 2-diabetes. Här kommenterar Charlotte Erlanson-Albertsson åtta saker som händer med kroppen - i värsta fall.

 

Foto: Colourbox

Övervikt

"Man får en ökad aptit av socker, vilket i sin tur leder till övervikt. Och här är framför allt läsk en stor riskfaktor. Flytande socker mättar nämligen föga - och man hinner få i sig väldigt mycket innan kroppens mättnadssignaler slår till. Forskare har låtit folk dricka en liter läsk om dagen, i tron att de skulle äta mindre. Men det gjorde de inte - i stället gick de upp i vikt."

 

 

Foto: Colourbox

Påskyndat åldrande

"Sockret kan reagera med olika proteiner i kroppen. Och de här proteinerna med massa socker på är svåra att bli av med. När man får in dem i muskler och hud så blir musklerna stelare och huden rynkigare. Man påskyndar åldrandet, helt enkelt."

 

 

Foto: Colourbox

Åderförkalkning (samt hjärtinfarkt och stroke)

"I fråga om åderförkalkning har vi alltid sagt att man ska undvika mättat fett - och det gäller fortfarande. Men en annan viktig bidragande faktor är stora mängder socker. I levern omvandlas nämligen sockret till fett, som sedan transporteras ut till musklerna. Och under den tiden får man höga blodfetter, vilka i sin tur bådar för åderförkalkning med risk för hjärtinfarkt och stroke."

 

 

Foto: Fernando Cortes De Pablo/Colourbox

Risk för cancer

"Vissa cancerformer kan spåras till en kost med snabba kolhydrater. Man pratar framför allt om bukspottskörtelscancer här. Det kan bero på att matsmältningen omfördelats sedan vi började äta mer socker och mindre fibrer. Numera sker nedbrytningen i huvudsak i övre tarmen - i stället för i tjocktarmen, som under stenåldern när vi åt mycket fiberrikare. Alltså ligger hela belastningen på bukspottskörteln, som levererar matsmältnings-enzymerna."

 

 

Foto: Colourbox

Sockerberoende

"Det finns personer som tycker väldigt mycket om sött, även i höga koncentrationer. Dessa utvecklar lätt ett beroende. För en sockerberoende kan en hel dag gå åt till att hitta godis: de säger på jobbet att de ska uträtta ett ärende, när de i själva verket går till snabbköpet. Den här problematiken är på samma nivå som hos en alkoholist - och mycket vanligare än man tror".

 

 

Foto: Colourbox/AIGARS REINHOLDS

Dåliga tänder

"Socker är näring för bakterier - och främjar således en dålig munhygien. I läsk sker det dessutom i kombination med syrliga ingredienser, som fräter på emaljen."

 

 

Foto: Colourbox

Diabetes

"Forskningen visar att man kan få typ 2-diabetes av både socker och fett. Snabba kolhydrater, eller kolhydrater med högt GI, spelar helt klart en stor roll här. Sockret stimulerar insulintillverkningen - vilket kan resultera i en upptrappningseffekt. Om insulinproduktionen hela tiden hålls i gång så blir man till sist insulinresistent, det vill säga insulinet slutar fungera. Följden blir konstant höga blodsockernivåer."

 

 

Foto: Monkey Business Images/Colourbox

Näringsbrist

"I rent socker finns ingen näring alls, bara energi. Man bör i stället sträva efter att äta oprocessad mat som mättar OCH gör nytta."

 

 

Foto: Warren Goldswain

Fakta

 

LÄS OCKSÅ: Forskare: Socker ökar risk för hjärtsjukdom

 

Här är de värsta sockerbovarna

• Läsk, sportdryck och saft

• Godis

• Kakor/bakverk

• Glass

• Smaksatt yoghurt

• Söta flingor

 

LÄS OCKSÅ: Är du sockerberoende?

 

När du blir sötsugen - ät hellre:

• Frukt och bär

"Då får man samtidigt i sig en massa andra ämnen som man har nytta av. Frukt och bär innehåller visserligen fruktos och glukos, men det blir aldrig de höga koncentrationer som man får i livsmedel med vitt, raffinerat socker", säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

 

LÄS OCKSÅ: 5 myter som du borde känna till om sockret