Mat rik på d-vitamin.
Mat rik på d-vitamin. Foto: Shutterstock

Ska jag äta kosttillskott med D-vitamin eller inte?

Hur nödvändiga är egentligen kosttillskott? Dietisten Sofia Antonsson svarar på en läsarfråga om D-vitamin och eventuella för- och nackdelar med att äta det i pillerform.

Läsarfråga om D-vitamin

Kajsa: Vad anser du om vitamintill­skott? Äta eller inte? Och vad kan jag äta för att vara säker på att få i mig D-­vitamin under vintern?

LÄS OCKSÅ: Vanliga tecken på D-vitaminbrist

Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

D-­vitamin är ett hormonliknande ämne som har många viktiga funktioner i vår kropp. Vi får i oss D-­vitamin på två sätt: via maten och via produktion i huden när vi är ute i solen.

Under vinterhalvåret räcker dock inte solens strålar fram och vi behöver se till att få i oss D-­vitamin på annan väg. De främsta källorna i kosten är fet fisk, mjölkprodukter och ägg.

För vissa räcker inte kosten för att täcka behovet och då kan man behöva ett tillskott. Exempel på riskgrupper för D-vitaminbrist är vegeta­rianer/veganer, gravida och ammande. För dessa kan ett tillskott av D-­vitamin vara direkt nödvändigt.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

I övrigt är det med D-­vitamin som med de flesta andra vitaminer och mineraler – man bör inte överdriva konsumtionen. Eftersom D­-vitamin är en fettlöslig vita­min innebär det att eventuellt överskott inte automatiskt utsöndras via njurarna, utan lagras i kroppen.

Om du inte har en påvisad brist kan ett lite lägre tillskott på cirka 15 mikrogram vara lagom under september till maj då solen står i fel vinkel för att vi ska kunna bilda D-­vitamin.

När det gäller multivita­miner i övrigt är studier inte eniga om huruvida det är bra eller inte. Det vi vet är att det är bästa att få i sig näringen via kosten så satsa på allsidig, varierat och färgglatt!