Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Det kan ta upp till fyra dagar att fullt återhämta sig från en timmes förlorad sömn.
Det kan ta upp till fyra dagar att fullt återhämta sig från en timmes förlorad sömn.
Det kan ta upp till fyra dagar att fullt återhämta sig från en timmes förlorad sömn.
1 AV 2
Psykologen och sömnforskaren Marie Söderström pratar om myter och sanningar om sömn
2 AV 2
Det kan ta upp till fyra dagar att fullt återhämta sig från en timmes förlorad sömn.
Foto: Shutterstock

Så tar du igen förlorad sömn – 3 enkla tips

Kan man verkligen ta igen förlorad sömn?

Enligt forskare är svaret ja – men det kan däremot dröja upp till fyra dagar för att fullt återhämta sig från endast en timmes förlorad sömn.

Hälsoliv ger dig tipsen för att ta ikapp sömnskulden på bästa sätt.

Hannes Lännerholm

Det är lätt hänt att halka efter med sömnen. Jobb, stress och relationer kan ställa till det när man som mest behöver sova. 

Frågan är då om man i stället kan ta igen missad sömn nästkommande natt i stället? 

Forskare i en studie från 2016 kom fram till att det faktiskt är möjligt. Om du till exempel måste upp riktigt tidigt en fredag, så kan du få tillbaka en del av din missade sömn om du sover ut på lördagen i stället, skriver Healthline

Sömn är nämligen en återställande aktivitet och samtidigt som du sover sorterar din hjärna både information och intryck ifrån den gångna dagen. Den hjälper dig avgöra vad som är viktigt att hålla kvar vid och släppa. Sömn läker och reparerar även dina blodkärl och ditt hjärta.

Kan ta fyra dagar att återhämta sig

Men även om det går att ta ikapp en del av den förlorade sömnen så fungerar det inte i närheten lika bra som att ha en fungerande sovrutin. 

I samma studie från 2016 förklarar forskarna att det tar extra lång tid för kroppen att återhämta sig när den väl ska ta ikapp sömn.

Det kan nämligen ta upp till fyra dagar att fullt återhämta sig från endast en timmes förlorad sömn. Att då hamna i en ond spiral skapar ett ”sömnunderskott”, vilket gör det ännu svårare att ta ikapp den förlorade sömnen, skriver nyhetssajten. 

Enligt Amerikanska National Sleep Foundation behöver en vuxen människa i genomsnitt sova runt 7.1 timmar per natt för att må bra, även om det kan skilja sig från person till person. Vissa människor behöver sova fler timmar än så och andra klarar sig till och med på färre.

Tips för att ta ikapp förlorad sömn

Om du däremot känner att du saknar sömntimmar finns det flera knep som kan hjälpa dig ta ikapp förlorad sömn. 

Ett första steg kan vara försöka ta en snabb ”powernap” på cirka 20 minuter, och helst tidigt på eftermiddagen. Att sova längre än så kan göra det svårare sen när du ska gå och lägga dig på kvällen. 

Om du väljer att sova ikapp på helgerna i stället bör du inte sova längre än två timmar efter den normala tiden du brukar vakna.

Ett annat tips, som kanske låter självklart, är att du går och lägger dig lite tidigare nästa natt om du halkat efter med sömnen och att du helt enkelt får upp sunda sovrutiner. Det kan även vara en god idé att försöka hålla sovrummet svalt och kallt, vilket kan hjälpa dig komma till ro.