Slipp pirr i benen – sov gott hela natten

Motion kan hjälpa mot restless legs. Dock ska man inte motionera direkt innan sänggående, vilket kan förvärra besvären.

Foto: Colourbox

Motion kan hjälpa mot restless legs. Dock ska man inte motionera direkt innan sänggående, vilket kan förvärra besvären.

Besväras du av pirr i benen när du ska sova? 

Det är du inte ensam om – runt tio procent av alla vuxna upplever det obehagliga pirret i benen ibland och en till två procent har svåra besvär som kräver läkemedelsbehandling. 

Men det finns flera knep för att minska besvären på egen hand. 

– Vad som fungerar är väldigt individuellt, säger överläkaren Ludger Grote. 

Varför vissa människor besväras av restless legs, pirr eller krypningar i benen när de ska sova eller har suttit stilla en längre stund, är oklart. 

Enligt Ludger Grote, överläkare och adjungerad professor vid sömnmedicinska avdelningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset, finns dock en del kända riskfaktorer. 

Järnbrist är en sådan riskfaktor. Det obehagliga pirret i benen kan även hänga ihop med flera andra sjukdomar och sjukdomstillstånd – exempelvis diabetes, njursvikt och ms. Därtill kan vissa läkemedel göra att man drabbas. 

Samtidigt verkar risken för att drabbas öka om någon nära släkting har samma besvär. 

– Det mest vanliga är att restless legs uppkommer spontat eller att det går i familjerna, säger Ludger Grote.  

Fler kvinnor än män är drabbade

Han berättar att omkring tio procent av den vuxna befolkningen i Sverige får obehagliga krypningar i benen ibland, medan en till två procent har mycket svåra besvär som kräver behandling med läkemedel. 

Foto: Marie Ullnert / Sahlgrenska universitetssjukhuset

Ludger Grote, överläkare och professor.

Fler kvinnor som män är drabbade – i många fall uppkommer besvären redan i samband med den första eller andra graviditeten. 

Enligt Ludger Grote finns dopaminpreparat som visat sig ha god effekt mot restless legs, liksom mediciner mot epilepsi. Har man mycket allvarliga besvär kan man till och med få opiater.  

"Stillasittande kan förvärra symptomen"

Men söker man vård för besvären kommer läkaren till att börja med försöka reda ut vad benpirret beror på. Järnbrist kan till exempel enkelt korrigeras, och tror man att besvären är en biverkning från någon medicin kan man byta ut den. 

– Många som har restless legs har listat ut olika knep man kan ta till. Grundprincipen är att man ska undvika sömnbrist. Sömnen ska vara tillräcklig och av god kvalitet. Mycket stillasittande kan förvärra symptomen, säger Ludger Grote. 

– Internet är fullt av berättelser om hur man kan bli bättre – det kan vara massage och stödstrumpor till exempel. Om man inte vill ha läkemedelsbehandling ska man testa vissa knep, men vad som faktiskt fungerar är väldigt individuellt, fortsätter han.  

Fyra knep för att minska besvären

Fysisk aktivitet:

Stillasittande kan förvärra det obehagliga pirret i benen. Därför är det viktigt att vara fysiskt aktiv på dagarna. Men inte precis innan man ska gå och lägga sig – det kan i stället förvärra benpirret.

 

Undvik alkohol: 

Många som har restless legs upplever att besvären förvärras när man har druckit alkohol. Det är därför en god idé att skippa alkoholen om man vill minska risken för att benpirret ska bli olidligt. 

 

Kyla eller kallvatten: 

En del som har restless legs upplever att besvären minskar när man har det kallt i sovrummet, samt av att hälla kallvatten på benen. Andra drabbade upplever dock motsatsen. Här får man prova sig fram. 

 

Övriga knep: 

Somliga upplever att besvären minskar när man använder stödstrumpor. Andra upplever att massage lindrar. Den som ska sitta stilla länge, till exempel under en flygresa, kan uppleva att det hjälper att koncentrera sig på annat – exempelvis en god bok eller ett mobil- eller datorspel. 

 

Källa: Överläkare Ludger Grote / Vårgduiden 

Det här är restless legs

Restless legs, eller Willis-Ekboms sjukdom, innebär att det pirrar eller kryper i benen när man ska sova eller när man har suttit stilla en längre tid. Pirret upplevs som obehagligt, ibland smärtsamt, och kan leda till en kraftigt försämrad nattsömn. 

Enligt Ludger Grote bör man vända sig till vården när man har svåra besvär flera dagar i veckan och nattsömnen blir försämrad, eller när man tvingas sluta med vissa stillasittande aktiviteter som brukar förvärra besvären – till exempel gå på bio eller teater på kvällen. 

 

Källa: Överläkare Ludger Grote / Vårdguiden

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här