Att vakna flera gånger per natt för att man behöver kissa kallas nokturi. Med rätt metoder kan du komma till rätta med problemen.
Motion kan ge bättre sömn.
1 AV 2
Att vakna flera gånger per natt för att man behöver kissa kallas nokturi. Med rätt metoder kan du komma till rätta med problemen.
Foto: Colourbox
2 AV 2
Motion kan ge bättre sömn.

Slipp kissa så ofta på natten – vakna utvilad

Vaknar du ofta på natten för att du behöver kissa?

Då är du inte ensam.

Tillståndet kallas nokturi och är vanligt – men med rätt hjälp kan du komma till rätta med problemen.

Slipp kissa så ofta på natten

Se över dryckesintag

Du ska inte sluta dricka, men se över ditt dryckesintag och fundera över om du kan dricka mindre kvällstid. Frukt, alkohol, kaffe och te kan öka risken för nokturi.

Motionera

Fysisk aktivitet, som exempelvis en promenad om dagen, gör att du blir tröttare och sover bättre.

Bra sovmiljö

Se till att ha svalt och tyst i sovrummet, det ökar chanserna att sova bättre.

Sök läkare

Kontakta läkare om du inte får ordning på dina besvär. En läkare kan reda ut om det finns någon bakomliggande orsak till nattkissandet, som hjärtproblem, diabetes eller prostataförstoring, som behöver behandlas. Ibland kan problemen uppstå eftersom man inte tömmer blåsan tom. Då kan man få lära sig att tömma blåsan själv med hjälp av kateter innan man går och lägger sig.

Bäckenbottenträning

Bäckenbottenträning är bra för både kvinnor och män av flera anledningar. Det ökar också förmågan att hålla sig, vilket kan vara till hjälp för personer med nokturi.

Träna bort impulsen

Att kissa på natten kan bli en dålig vana. Försök träna dig på att stå över. Det kan leda till ett par nätter med dålig sömn, men i längden kan minska besvären med nokturi på sikt.

Källa: Märta Lauritzen, uroterapeut och Region Skånes vårdriktlinjer för primärvården.

Nokturi kallas det tillstånd när man vaknar på natten och behöver kissa – för att sedan gå och lägga sig och somna om. Bland personer som har problem med urinvägarna hör nokturi till de vanligaste problemen.

– Det är vanligt att man vaknar och kissar en gång på natten. Men om man går upp flera gånger och dessutom har svårt att somna om kan det påverka livskvaliteten och sömnen. Om man är gammal eller har funktionshinder ökar också risken för fall och skador, säger Märta Lauritzen, uroterapeut vid Karolinska universitetssjukhuset.

Finns hjälp

Men det finns hjälp att få. Det första man kan göra för att komma till rätta med det nattliga kissandet är att se över hur mycket man dricker och kartlägga hur urinmängderna ser ut.

– Visar det sig att man har stora urinmängder, över 2, 2,5 liter, är första åtgärden att anpassa hur mycket man dricker lite grann. Man ska inte sluta dricka, men se över dryckesintaget, säger Märta Lauritzen.

Det kan man göra genom att försöka dricka mindre på kvällen.

– Till dryck räknas också frukt. Två äpplen är ungefär det samma som två stora glas vatten.

Motion kan hjälpa

Söker man läkare för sina problem får man gå igenom en basal utredning för att se om det finns några sjukdomar som ligger bakom problemen.

Män som har prostataförstoring kan exempelvis få problem med noktiuri eftersom urinröret kan bli trångt. Hjärtsjukdom och diabetes kan också vara en orsak, eftersom sjukdomarna kan leda till ökad urinmängd. En läkare kan också kontrollera om man kissar så att blåsan blir tom.

– Om blåsan inte blir tom kan man åtgärda det med läkemedel eller operation. Man kan också lära sig att tömma blåsan med en kateter själv, säger Lauritzen.

Det finns också saker du kan göra på egen hand. Blåsträning och bäckenbottenträning kan vara till hjälp. Motion är också av stor vikt av flera orsaker.

– Det är bra med en promenad om dagen av två anledningar. Det ena är att du sover bättre när du rör på dig. Det andra är att du får bättre blodcirkulationen på dagen vilket gör att du kissar mindre på natten, säger Märta Lauritzen.