Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR

Publicerad 27 jan 2017 14:16

Slipp huvudvärken utan att ta tabletter

Huvudvärk kan komma plötsligt, tabletter är inte alltid lösningen.

Huvudvärk kan komma plötsligt, tabletter är inte alltid lösningen.

1/2

Foto: Getty Images

Med sju enkla tips så kan du enkelt bli av huvudvärken.

Med sju enkla tips så kan du enkelt bli av huvudvärken.

2/2

Foto: Getty Images

Huvudvärk drabbar de flesta av oss någon gång. Det är ofta inget att oroa sig över, men dunkandet är inte mindre irriterande för det. Som tur är finns enkla knep att ta till för att bli bota huvudvärken – utan att behöva knapra piller.

Sätten att lindra smärtan kan sägas vara lika många som orsakerna till att vi drabbas. Och det är inte alltid tabletter som är rätta medicinen. Enligt en studie från Göteborgs universitet är det vanligt att receptfria värktabletter snarare orsakar huvudvärk är dämpar den. Så nästa gång du drabbas, testa de här tipsen men inspiration från bland annat Netdoktor.se och Women's health.

SÅ BOTAR DU DIN HUVUDVÄRK

1. Drick och ät

Huvudvärk är ofta en följd av vätskebrist eller låg blodsockernivå. Är det orsaken kan pinan vara över på bara några minuter – bara du dricker ett glas vatten eller tar ett mellanmål. Är du på språng – ha alltid en vattenflaska och ett lättligängligt energikit i väskan.

2. Lägg undan skärmarna

Skippa både datorn, tv:n och mobilen för en stund. Ljuset från de olika skärmarna förvärrar lätt värken och kan även vara källan till den.

LÄS OCKSÅ: TEST: Är din huvudvärk migrän?

3. Drick en kopp kaffe

Är du kaffedrickare och drabbas av huvudvärk fram mot eftermiddagen är det inte sällan orsakat av koffeinbrist. En snabb räddning kan därför vara att brygga en kopp. Kaffe har bevisat flera hälsofördelar, men är ditt beroende starkt kanske du ska trappa ner en aning.

4. Dra ner på sockret

I längden kan ett för högt sockerintag orsaka huvudvärk. Testa därför att dra ner på mängden en aning om du är känner att du äter för mycket. Dock kan lägre sockernivåer hos en högkonsumerande person i början ge motsatt effekt och i stället ge huvudvärk. Den är dock bara tillfällig.

5. Rör på dig

Spända muskler får sämre blodcirkulation och det kan leda till huvudvärk. Sitter du mycket stilla på jobbet är det därför viktigt att som rutin kontinuerligt resa på sig. Även vardagsmotion som att gå i trappor, ta en promenad eller cykla till jobbet är tips för att förebygga huvudvärk.

6. Slappna av och minska på stressen

Lättare sagt än gjort många gånger. Men är huvudvärken stressrelaterad är avkoppling antagligen enda vägen att gå. Stress kan leda till utvidgning av blodkärl i hjärnan och därmed utlösa migrän hos vissa personer. För att förebygga och lindra är ett knep att andas djupt och långsamt samt slappna av i axlar, skuldror och käkar. Det kan göra dina muskler mindre spända.

7. Massage

Oftast är det spänningar i nacke och axlar som ligger bakom värken. Så har du möjlighet att gå till en massör eller kanske har någon i din närhet som är villig att ge dig en omgång, är det ett bra sätt att både förebygga huvudvärk och lindra den. Enligt bland annat painscience.com fungerar även självmassage. Det är lätt att hitta massagebloggar som tipsar om övningar just för att bota spänningshuvudvärk.

LÄS OCKSÅ: 10 anledningar att dricka mer vatten

Relaterat