1 av 2: Doktorn ger dig råd
2 av 2 Foto: Shutterstock

Halsbränna? Så får du hjälp mot sura uppstötningar

Halsbränna och sura uppstötningar är ett utbrett problem som drabbar många svenskar. Har du riktigt stora problem kan det handla om en refluxsjukdom.

Här får du tips på enkla huskurer, medicin, mat du bör undvika och behandlingsmetoder som hjälper.

Halsbränna, sura uppstötningar och en brännande känsla i bröstet, efter maten eller på natten. Symtom som runt 20 procent av alla svenskar känner igen.

– Många kan känna av halsbränna utan att det behöver vara något fel. Det kan handla om att man ätit för stor middag och kanske druckit lite vin, men det är inget farligt, har överläkaren Perjohan Lindfors tidigare berättat för Hälsoliv.

Regelbunden och långvarig halsbränna kan däremot få konsekvenser.

LÄS OCKSÅ: Mage: 9 vanliga problem och lösningar

Möjliga orsaker till halsbränna

Halsbränna, eller gastroesofageal reflux på läkarspråk, beror på att magmunnen inte håller riktigt tätt och att saltsyra från magsäcken därmed kommer upp. Hur man reagerar på detta kan vara mycket individuellt. Vissa är mer resistenta än andra och behöver större läckage för att smärta ska uppstå.

En möjlig orsak är så kallat diafragmabråck, vilket gör att magsaft lättare kommer upp ur matstrupen. Risken för bråck ökar ju äldre du blir. Enligt 1177 Vårdguiden kan det också vara ärftligt.

Andra potentiella bovar är:

Fet och stark mat

Övervikt

Rökning

Alkohol och kaffe

Vissa läkemedel

Vad är halsbränna?

Halsbränna uppstår när ventilen mellan matstrupen och magsäcken, den övre magmunnen, inte sluter tätt.

Då läcker magens sura innehåll upp och irriterar matstrupen. Det kan också ge sura uppstötningar.

Det kan vara lätt att förväxla halsbränna med ont i hjärtat. Om du får en brännande och svidande känsla bakom bröstbenet beror det oftast på att magsaft trängt upp i matstrupen. Om problemen verkligen skulle komma från hjärtat brukar smärtorna öka när du anstränger dig fysiskt.

Tips för att lindra och förebygga symtom

Om du bara har problem med halsbränna då och då finns saker du kan tänka på för att mildra symtomen.

Höj huvudändan på sängen – besväras du av nattlig reflux tipsar 1177 Vårdguiden och Netdoktor om höja upp huvudet med cirka 15 centimeter när du sovar. Sover du dessutom på vänster sida kommer magsaft inte upp lika lätt

Undvik mat och dryck som gör besvären värre – olika personer kan reagera på olika saker. Fet och kryddstark mat, alkohol, kaffe och juice är vanliga bovar. Rökning kan också förvärra halsbränna.

Undersök dina mediciner – så kallade NSAID-läkemedel och medicin som innehåller acetylsalicylsyra kan försvåra dina besvär.

Håll koll på vikten – halsbränna blir generellt sätt sämre vid övervikt

Undvik stora måltider sent på kvällen – det kan öka den nattliga syraproduktionen

Har du halsbränna ofta kan det vara värt att uppsöka läkare för att få en diagnos.

– Den övre magmunnen kanske inte fungerar som den ska, eller så kanske man har ett bråck på magmunnen. Då är hela funktionen med att magmunnen ska hålla tätt satt ur spel, har Perjohan Lindfors berättat.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

Vanlig medicin som kan lindra

Det finns en rad receptfria läkemedel vars uppgift är att lindra refluxbesvär, antingen genom att göra magsaften mindre sur eller göra det svårare för saften att komma upp till din matstrupe.

1177 Vårdguiden listar fyra olika typer av läkemedel som används mot reflux:

Antacida – läkemedel som gör det mindre surt i magsäcken. Exempel är Novalucol, Novaluzid, Rennie, Samarin.

Alginsyra – försvårar magsaftens väg från mage till matstrupe. Exempel på medicin med alginsyra är Galieve och Gaviscon.

Histamin-2-blockare – minskar produktionen av saltsyra. Exempel på medicin är Pepcid.

Protonpumpshämmare – läkemedel som minskar mängden saltsyra i magsäcken. Används vid svårare besvär. Exempel är Losec, Ulcerex, Pariet och Lanzo.

Du kan alltid rådgöra med apotekspersonal eller läkare för att identifiera vad som passar dig bäst.

Mat & dryck du bör undvika vid reflux

Enligt sajten Prevention bör man undvika att äta minst tre timmar innan läggdags – och om magen knorrar ändå, finns det sådant du definitivt bör undvika.

Här är 7 sju livsmedel du inte bör stoppa i dig innan läggdags.

1. Alkohol

Att alkohol får ventilen - den övre magmunnen - mellan magen och matstrupen att slappna av innebär att kroppen får svårare att behålla maten där den hör hemma. Alkoholintag i samband med sömn är med andra ord som att be om en halsbränna.

2. Läsk

Läsk är i princip lika med koncentrerad syra - en trigger för alla refluxsymptom.

3. Fet mat

Glass, kakor, snabbmat... likt alkohol bidrar de till en förslappning i magmunnen som gör att magsyra kan tränga upp genom strupen.

4. Choklad

Förutom att det är fett, innehåller choklad koffein – ingen bra kombo med sömn.

5. Ost

Fett, ja och med andra ord ingen höjdare till nattamat. Vill du absolut äta ost i sena timmen, välj då hårda varianter som parmesan eller Schweizerost framför mjuka varianter som mozzarella och feta.

6. Citrusfrukter

Den höga syraalten triggar sura uppstötningar och bränna. Och ett glas apelsinjuice eller ett grönt äpple är lika dåliga val.

7. Nötter

Trots att nötter är nyttigt innehåller de fett. Värsta bovarna är jordnötter, cashew- och macadamianötter.

Dietistens huskur mot halsbränna 

Dietisten Sofia Antonsson har en rad olika knep för att lindra halsbränna, även om det inte handlar om vetenskapligt framtagna mediciner. Bland annat brukar hon rekommendera sina patienter att äta matsmältningsenzymer i kombination med saltsyra.

– Det är lite paradoxalt, men saltsyran kan hjälpa kroppen att sluta överproducera saltsyra som ofta är ett problem vid halsbränna.

Andra huskurer är att blanda ut bikarbonat i ett glas vatten, öka intaget av B-vitamin, zink och magnesium samt pressa lite citron eller lime i ett glas vatten.

– Många tror att citron verkar försurande, men tvärtom blir citron basiskt i kroppen, säger hon.

Att äta precis innan sänggående är också en trigger för brännan. Och för att undvika nattliga uppstötningar kan en extra kudde hjälpa.
– Ligger man högt med huvudet får syran svårare att tränga upp genom strupen, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Magnesium viktigare att få i sig än du tror

Halsbränna och sura uppstötningar som gravid

När du är gravid ökar risken för halsbränna. Kroppen genomgår då hormonella förändringar och trycket i buken ökar. För att lindra avstår du från kaffe, te och mat med starka kryddor. Öka intaget av mat med fibrer och drick mycket vatten.

Tänk på att vissa läkemedel mot just halsbränna kan vara olämpliga under graviditeten eller när du ammar. Rådgör med din läkare eller barnmorska.

Reflux hos barn 

Spädbarn kräks ofta efter att de har ätit. Eftersom magmunnen inte är helt färdigutvecklat kommer maginnehållet lätt upp. Den här typen av reflux är oftast helt normal och inte farlig.

Kräkningarna avtar ofta ju äldre barnet blir och försvinner ofta runt ett års ålder.

Om barnet däremot skulle fara illa av refluxen eller får skador på matstrupen kan det röra sig om gastroesofageal refluxsjukdom, vilket även kan drabba vuxna.

Enligt 1177 Vårdguiden kan några tecken vara att kräkningarna innehåller blod eller att barnet verkar ha svårt att svälja eller tycks ha ont.

Försök att ge mindre barn täta men mindre måltider så de kräks mindre. Ibland kan gröt vara ett bra alternativ i stället för välling eftersom det inte kommer upp lika lätt i matstrupen. 

Barn över sex år kan undvika allt för sena måltider och kolsyrade drycker som kan ge sura uppstötningar.

Förstoppning är också något som kan öka trycket i magen och leda till reflux.

Gastroesofageal refluxsjukdom (GERD)

Hos en viss procent av alla som lider av halsbränna blir det så problematiskt att det klassificeras som en sjukdom.

Har du återkommande och svåra besvär med reflux kan det handla om gastroesofageal refluxsjukdom, eller GERD.

Förutom symtom som halsbränna och sura uppstötningar förekommer smärta och svårigheter att svälja. Om inte läkemedelsbehandling hjälper kan operation bli aktuellt.

Källa: Ersta Diakoni 

6 myter och sanningar om halsbränna

Betyder halsbränna att man lever osunt? Och kan det vara farligt på lång sikt?

Johan Flodin, läkaren som länge varit ansiktet ut för Kry reder ut några vanliga myter och sanning kring halsbränna.

1. Det är ingen fara att ha halsbränna

NJA

”Generellt sett är halsbränna som uppträder enstaka gånger inte något farligt. Man ska dock inte nonchalera det helt, framför allt inte vid återkommande eller kontinuerliga besvär. Det kan nämligen utvecklas till något farligare: om man under längre tid har sura uppstötningar betyder det att de sura magsafterna läcker upp från magsäcken upp i matstrupen. Matstrupen kan då bli retad (inflammerad) vilket på sikt kan leda till bestående skador. Att upptäcka detta i tid är viktigt. Kontakta alltid din läkare om medicinerna du köpt receptfritt inte hjälper.”

2. Har man halsbränna betyder det att man lever osunt

NJA

”Ungefär en femtedel av Sverige befolkning har besvär av återkommande halsbränna. Till viss del påverkar arvet, men i stor utsträckning livsstilen. Några av de faktorer man sett ökar risken för sura uppstötningar är ökad vikt. Genom ett ökat tryck (bukfetma) ökar trycket på magsäcken, och därmed ökar trycket på den så kallade övre magmunnen, som normalt fungerar som en enkelriktad ventil mellan magsäck och matstrupe. Andra kostfaktorer som påverkar negativt är intag av alkohol, nikotin och koffein som alla kan leda till försämrade besvär.”

3. Man får halsbränna om man äter för snabbt

FALSKT

”Det finns ingen koppling mellan detta. Däremot ska man undvika att äta stora måltider försent. Stor måltid som är kvar i magsäcken när du lägger dig, i horisontalläge, ökar trycket på den övre magmunnen, genom vilken det då enklare kan läcka upp sura magsafter upp i matstrupen. Ät som senast tre timmar innan du ska gå och lägga dig. Avstå från mat med mycket fett.”

4. Halsbrännan blir värre av att röka

SANT

”Undvik nikotin, koffein och alkohol. Alla dessa ämnen kan minska övre magmunnens funktion och leda till ökade refluxbesvär.

5. Man ska undvika tunga lyft om man har halsbränna

SANT

”Tunga lyft eller plötsliga framåtböjningar ska man försöka att undvika efter måltid. Lyft kan öka trycket/belastningen på övre magmunnen som då kan läcka upp från magsäcken upp i matstrupen. Matstrupen kan då bli retad (inflammerad) vilket på sikt kan leda till bestående skador.”

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!