Slipp förkylningen – 6 saker att sluta med nu

<p>Kom ihåg att sömn är bästa medicinen.</p>

Foto: Colourbox

1 av 2: <p>Kom ihåg att sömn är bästa medicinen.</p>

<p>Försök att ta dig så lite som möjligt i ansiktet.</p>

Foto: Vadym Drobot

2 av 2: <p>Försök att ta dig så lite som möjligt i ansiktet.</p>

Vi är mitt uppe i förkylningstider fyllda av nysningar och det är lätt att känna sig uppgiven. Men i stället för att ge viruset fritt spelrum kan du faktiskt göra ditt bästa för att motarbeta det. Här bjuder vi på några säkra sätt att hindra förkylningen från att sätta klorna i dig.

Andra har också läst

Snörvel, host och harkel. Så har den fångat dig igen – förkylningen. Du visste att det skulle hända men suckar ändå djupt när du vaknar av att näsan är täppt och hindrar dig från att fylla lungorna med syre. Inte nu igen!

Du har hört det förr, men det finns faktiskt en hel del att tänka på för att minska risken att drabbas av ännu en förkylning. Så ta till dig expertråden ordentligt – och se till att försöka följa dem den här gången. Då kan du faktiskt lyckas minska risken att bli sjuk avsevärt.

Här listar vi, med inspiration av tidningen Prevention, sex tips som kommer att bidra till att du håller dig frisk.

Foto: Monkey Business Images

Tvätta ordentligt.

1. Tvätta händerna som ett proffs

Vi lär våra barn hur de ska bära sig åt för att tvätta händerna, men faktum är att fler vuxna än vi egentligen vill veta slarvar rätt ordentligt med detta själva.

Om du ser till att tvätta händerna på ett mer vuxet sätt än att skaka dem under lite vatten kan du minska risken att bli sjuk med 16 procent. Löddra upp med tvål under rinnande vatten och tvätta sedan händerna noga under minst 20 sekunder.

Enligt hälsoexperten Jim Arbogast är det extra viktigt att tvätta händerna i vissa situationer, exempelvis i samband med matlagning, efter att du tagit hand om någon som är sjuk och innan du ska äta.

Men faktum är att du är utsatt för bakterier och virus mest hela tiden, så det skadar inte heller att tvätta händerna efter att du exempelvis har rest kommunalt eller tagit i hisshandtag.

2. Låt ditt ansikte vara

När vi sitter försjunkna i andra tankar är det vanligt att händerna rör sig upp till ansiktet och vi börjar pilla lite förstrött. Då är det lätt hänt att smittan som har samlats på dina händer – med din hjälp – tar sig in i kroppen.

Enligt Jim Arbogast är det svårt att förändra vårt ständiga vidrörande vid ansiktet – men gör ditt yttersta för att försöka. Så undviker du att potentiella sjukdomsbärare får lift från fingrar, via ögon, näsa eller mun, in till blodomloppet.

Foto: Panthermedia

Tillåt dig att sova mycket.

3. Låt sömnen ta plats

En gång för alla – sömnen är livsviktig för oss. Du kanske tror att du är en supermänniska som "klarar dig" på ett minimum av sömn, men så ligger det inte riktigt till. Om du kompromissar med sömnen för att hinna med mer i livet riskerar det att slå tillbaka och göra dig sängliggande med en jobbig förkylning i stället.

Färsk forskning visar att risken för att bli förkyld är fyra gånger större för personer som sover mindre än sex timmar per natt, än för dem som sover mer än sju timmar.

Så hur gärna du än vill se den där filmen på kvällen, när det egentligen är dags att sova, gör inte det om det innebär att du inte får dina sju timmar.

4. Jobbet är ingen sjukstuga

Trots att du vet att det är mycket att göra på jobbet och att folk kommer bli besvikna om du inte dyker upp: stanna hemma när du är sjuk. Det kan låta enkelt, men trots det väljer många att gå till jobbet och sprida sjukdomar omkring sig.

Till att börja med kan du ta ansvar över att du inte ska smitta ner dina kolleger. Dessutom kan du uppmuntra en sjuk kollega att gå hem, och om det är möjligt kanske hjälpa dem med någon arbetsuppgift för att underlätta.

En studie visade att det räcker med fyra timmar på jobbet för att den förkylda personens virus kan hittas i stora delar av kontoret och på kollegernas händer.

Foto: Scanpix

Undvik om möjligt!

5. Undvik att skaka hand

Du kanske tycker att det känns oartigt, men när förkylningarna härjar som värst bör du faktiskt överväga att undvika onödigt många handskakningar. Det finns i många lägen andra sätt att ta sig runt en hälsningssituation på ett trevligt sätt. Du kan exempelvis klappa någon på axeln eller sträcka upp handen i en hälsande gest.

Händerna är som vi redan har varit inne på ofta stora bakteriehärdar, och om du trots allt tar i hand är det inte fel att tvätta händerna innan du exempelvis råkar röra dig själv i ansiktet. Du bör också vara omtänksam mot andra och helt enkelt förklara att du inte vill skaka hand när du själv är förkyld.

6. Prioritera återhämtning

Vi kan alla ha lite mycket då och då, men det är när stressen blir ditt normaltillstånd som du bör dra i nödbromsen. Annars kommer den att belasta ditt immunsystem och göra dig mindre motståndskraftig.

Enligt en studie hade de mest stressade personerna ungefär dubbelt så många förkylningar som de minst stressade.

Det är inte alltid lätt att stressa ner, men försök att göra ditt bästa för att avsätta tid för att vara ner. Hitta ditt eget sätt, om det så är yoga, att lyssna på lugn musik eller att ta en fika med en god vän.

 

LÄS OCKSÅ: 12 udda tips att stoppa förkylning och influensa

LÄS OCKSÅ: Förkylning: Så här håller du den borta

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här