Slipp din benvärk – 7 enkla tips

Foto: Colurbox

1 av 2

Foto: Colourbox

2 av 2

Att ha ont i benen kan vara plågsamt. Men som tur är finns det enkla knep som kan lindra benvärk. 

Genom små förändringar i vardagen kan du i det långa loppet känna dig friskare och öka sannolikheten för ett liv i god hälsa.

– Stretching tycker jag att man inte ska glömma. Ju äldre man blir desto viktigare är det när man blir stelare i kroppen, säger Johan Armfelt, läkare och specialist i ortopedisk kirurgi. 

Andra har också läst

De senaste decennierna har andelen överviktiga i Sverige ökat. Över halva svenska befolkningen är i dag överviktiga eller har fetma. 

Just övervikt kan vara en orsak till ont i benen. Den påverkar risken för artros och kärlkramp, också kallad ”Fönstertittarsjukan” – två av de vanligaste bensjukdomarna. 

– Om man har ett stort bukomfång och man inte är stark nog i benen för att bära upp sin kroppshydda, då tar benen stryk och blir överansträngda, säger Johan Armfelt, läkare och specialist i ortopedisk kirurgi. 

Genom att träna aktivt går det att minska riskerna för överbelastning. Att cykla eller simma är skonsamt för belastningen av benen och samtidigt nyttigt för hjärtat.

Så undviker du benvärk

Till en början kan det vara en god idé att försöka vila bort sin benvärk. Men om det inte hjälper kan man göra motsatsen och försöka träna bort värken. Det är till exempel gynnsamt vid artros. 

Även när det kommer till att förebygga benvärk är motion hälsosamt eftersom det aktiverar olika muskelgrupper. 

– Ska man generellt träna muskulaturen gäller det att träna vadmuskler, framsida lår, baksida lår, träna fotleder och påverka underbensmuskulaturen, säger Johan Armfelt. 

För någon som är ovan vid träning kan det vara svårt att veta hur en ska börja träna. Men i samråd sjukgymnast eller personlig tränare går det att skapa ett träningsprogram efter ens egna behov.  

Johan Armfelt tillägger:

– Stretching tycker jag att man inte ska glömma. Ju äldre man blir desto viktigare är det när man blir stelare i kroppen. 

Tumör i ryggen 

I allvarliga fall kan benvärk bero på sådant som blodpropp, eller att man har en tumör i ryggen. Just tumörer är ovanliga skäl till benvärk, men symptomen behöver inte skilja sig särskilt från andra smärtsjukdomar.  

– Man kan ha en bäckentumör som ger benvärk. Det luriga med cancer är att det är samma symptom som vid andra smärtsjukdomar. Cancer börjar ofta med att man får ont, så det är värk och smärta även då, säger Johan Armfelt.

När man ska söka vård varierar beroende på grundfysik och ålder. Unga och friska som drabbas av plötslig värk ska söka vård tidigt. 

Äldre får oftare olika krämpor med åldern, bland annat på grund av en försämrad muskulatur. Men man ska alltid vara observant på kroppens signaler. En bra tumregel är aldrig vänta för länge om något nytt händer med kroppen.

Slipp benvärk - 7 enkla tips

• Sluta röka eller minska på antalet cigaretter. Det reducerar risken för artros och kärlkramp.
• Börja motionera. Det behöver inte innebära något krux att komma i gång med träningen. Elitidrott är inte det nyttigaste för kroppen. Försök i stället att vara en flitig motionär. Enkla promenader är ett sätt att aktivera sig.
• Träning som inte belastar kroppen är särkilt gynnsamt. Pröva att cykla, simma eller glida fram på långfärdsskidor.
• Tillvarata gratismotionen – gå i trapporna. Det ger dig starkare fötter, vader, lårmuskler, och sätesmuskler. Det är muskler som blir viktigare med åren.
• Res dig. Om du har en tendens att fastna framför tv-program eller serier, res dig upp och stretcha eller skaka loss.
• Träffa en sjukgymnast eller personlig tränare. Tillsammans kan ni skräddarsy ett träningsprogram som motsvarar just dina unika behov.
•Glöm inte att stretcha. Särskilt när man blir äldre är detta viktigt eftersom ålderdomen medför att man blir stel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här