Så skottar du rätt – för att slippa ryggskott och ont i ryggen

Undvik att skada ryggen när du skottar snö.

Foto: Fotolia

1 av 2: Undvik att skada ryggen när du skottar snö.

Kiropraktorns bästa råd för att slippa ryggvärk.

Foto: Fotolia

2 av 2: Kiropraktorns bästa råd för att slippa ryggvärk.

Säsongen för snöskottning är i full gång. 

För många betyder det tunga lyft följt av ont i ryggen. 

Här är kiropraktorns bästa råd för att slippa ryggvärk och skotta snö med rätt teknik. 

Andra har också läst

När snön kommer är det många som tvingas ut och skotta. Det kan vara ett tungt arbete, och det är lätt hänt att man använder fel teknik och därmed också kan skada ryggen och få ryggskott. 

Åsa ​Ångell, legitimerad kiropraktor och klinikchef vid Cityterapeuterna, menar att den bästa tekniken är att styra snön framför dig om det är möjligt. 

 – Behöver du skotta åt sidan så tänk på att böja dina knän och lyfta med benen. Du stabiliserar ryggraden genom att dra upp bäckenbottenmuskulaturen (tänk knipövning) och dra naveln in mot ryggraden. Håll skyffeln nära kroppen och lasta inte för mycket på spaden på en gång, säger Åsa Ångell.

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Fem vanliga problem och lösningar 

Så använder du rätt teknik när du skottar snö 

Det värsta du kan göra mot ryggen är att luta ryggen bakåt och rotera samtidigt, det ger en hög belastning på diskarna mellan kotorna och kan om du har otur leda till ett diskbråck eller ett ryggskott. Om det är möjligt att variera åt vilket håll du lyfter så gör det. Det minskar påfrestningen på disken.

"Böj benen, håll ryggen rak och vrid inte" - är det en bra teknik? 

– Ja, du bör även jobba i ett tempo så dina muskler fortfarande orkar ha kontroll på rörelsen. Så att du inte börjar ”fusklyfta” på grund av att du blir trött, säger Åsa. 

5 saker att tänka på när du skottar snö:

Försök skotta snön framför dig

Om du måste vrida kroppen – böj knäna och lyft med benen

Stabilisera ryggen genom att dra upp bäckenbottenmuskulaturen och dra in naveln mot ryggraden

Håll skyffeln nära kroppen 

Lasta inte för mycket snö 

LÄS OCKSÅ: Snöskottning sliter på hjärtat och ryggen 

Om du får ont – avbryt skottningen 

Att värma upp musklerna innan du ger dig ut i snön kan vara en bra idé, en rask promenad innan du börjar skotta är bra och ha på sig tillräckligt med kläder över länd och rumpa så inte musklerna blir kalla. 

Om man nu får ont, vad ska man göra då?

– Avbryt skottningen. Vila och känn hur pass påverkad du är. Har du bara lite ont kan det räcka med att stretcha ben- och rumpmusklerna. Har du mycket ont så uppsök en legitimerad kiropraktor eller naprapat för att få en individuell bedömning och hjälp, säger Åsa. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här