Årstidernas växlingar kan utlösa depression. Det är vanligast i länder långt från ekvatorn - som i Sverige.
1 av 2: Årstidernas växlingar kan utlösa depression. Det är vanligast i länder långt från ekvatorn - som i Sverige.
Fredrik Sandin, leg psykolog, om Årstidsbunden depression
2 av 2: Fredrik Sandin, leg psykolog, om Årstidsbunden depression Foto: Privat

Psykologen: Sök hjälp om hösten gör dig deprimerad

Dag för dag vinner mörkret minuter. 

Om du är känslig för årstidsväxlingar kan din sinnesstämning dippa kännbart. Det kan till och med leda till årstidsbunden depression. 

Nu under coronapandemin, när fler jobbar hemma och vi inte har samma möjligheter till socialt umgänge, kan det bli ännu mer kännbart. 

På engelska heter det Seasonal affective disorder, SAD, och på svenska årstidsbunden depression. Det är något som många svenskar drabbas av och som ofta påverkar arbete och utbildning negativt.  

- Seasonal affective disorder uppträder både på hösten och på våren. På hösten pratar man specifikt om höstdepression, säger Fredrik Sandin, leg. psykolog på  företaget Ahum, som erbjuder terapi via videolänk.

LÄS OCKSÅ: Psykologen om hur du hanterar oro och ångest under pandemin 

Vanligt i Norden

Det är själva förändringen som skapar en instabilitet i humöret. Diagnosen är vanligare i länder med stora skillnader i ljus mellan sommar och vinter. Och tidsomställningen till vintertid gör det ännu värre i och med att mörkret blir mer påtagligt. 

För att få diagnosen ska man ha haft besvär minst två år i rad. Människor är olika känsliga för förändringar i ljuset. 

- Man brukar prata om en sårbarhet. Vissa är sårbara för förändringar i årstid och ljus. Andra har andra sårbarheter, man kan exempelvis ha sårbarhet för att ta kritik eller stress.

Många känner inte av något alls, för andra kan det bli en lätt humörsänkare. För en del handlar det om klinisk depression.

Men symptomen kan också hänga ihop med och förstärkas av att vi ändrar vår livshållning under vinterhalvåret. Och de begränsningar som covid-19 innebär kan göra att dippen blir ännu mer kännbar. 

- Det blir inte den här psykosociala enkelheten i umgänget. Man isolerar sig mer, säger Fredrik Sandin.

Andra livsfaktorer påverkar också - de kan vara skyddande eller öka sårbarheten.

- Om du har en sårbarhet för årstider men du har bra relationer, du trivs på ditt arbete, då kan det boosta upp ditt mående så att det inte märks.

- Men om du har en känslighet för årstidsbunden depression och samtidigt får sparken från jobbet, bråkar med dina barn eller har dåliga relationer till föräldrar, så kan effekten bli en depression.

LÄS MER: Nedstämd? Tidiga varningssignaler du inte bör ignorera  

Prata om hur du mår

Vad kan man då göra själv? Det beror på hur dåligt man mår.

En sund livsstil är nummer ett: att äta, sova och röra på sig tillräckligt

Hitta stöd hos vänner och undvik isolering så långt möjligt.

- I stället för att skämmas för det och dölja att du mår dåligt, snacka med vänner, var öppen med att du känner som du gör. Det är som trollen i sagan, tar man ut dem i solen så försvinner de litegrann.

RÖRELSE KAN FÖREBYGGA OCH LINDRA

Många som jobbar hemma under pandemin blir mer stillasittande än vanligt. Det i sin tur kan göra att nedstämdheten som kommer med mörkret kan bli ännu mer kännbar.

Maria Hagströmer, professor vid Sophiahemmet Högskola, tipsar om att börja och avsluta arbetsdagen med en promenad runt kvarteret. Se det lite som att du går till och från arbetet. 

* Ett annat tips är att ställa ett alarm en gång i timmen och ta en kort rörelsepaus. Har du en trappa hemma kan du gå upp och ner i den några gånger, eller bara ställa dig upp på stället och böja kroppen åt olika håll. 

 

LÄS MER: Oväntade tecken som visar att du är deppig  

Depression är allvarligt

Men om man känner sig deprimerad på riktigt kan det behövas professionell hjälp. 

- Man ska inte lida i onödan. Det är som om man har ont i knäet - man går inte runt med det, då går man till doktorn.

Tecken på att det är dags att söka hjälp är bland annat att man haft symptom i två veckor och känner att ditt mående begränsar livet:

- När du känner att det börjar påverka din vardag, när det får en negativ påverkan på din vardag och att du undviker saker eller isolerar dig. Kanske säger du nej till saker du tidigare tyckt om och så vidare.

För även om det kan kallas för höstdepression är årstidsbunden depression inte nåt mysigt som klingar av efter några baljor te och lite lövsparkande i kashmirhalsduk:

- Rent kliniskt är det samma uttryck och symptom som för en klassisk depression.

- Det är inte alltid höstdepressionen mildras av sig själv, du kan hamna i en negativ spiral . Och om du blir mindre aktiv, leder till det till sämre mående.

SÖK HJÄLP

Tyvärr är det vanligt att människor som är deprimerade inte söker hjälp, något som kan leda till livshotande konsekvenser.

Tveka därför inte. Be om hjälp om du inte orkar själv. Även om du inte blir botad kan symptomen mildras.

Har du självmordstankar eller misstänker att någon i din omgivning lider av självmordstankar ska du omgående kontakta sjukvård - antingen i form av en psykiatrisk öppenvårdsmottagning, en akutmottagning eller ringa 112.

 

LÄS MER: 11 knep för att mildra höstdeppen (om den inte är så allvarlig)

LÄS MER: Saker som deprimerade inte vill höra 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!