Näringsbrist, exempelvis på vitamin B12, kan leda till många olika symtom. Däribland nedstämdhet.
Den största mängden B12 finns i animaliska produkter. Därför kan veganer och vegetarianer bli tvungna att äta kosttillskott.
1 AV 2
Näringsbrist, exempelvis på vitamin B12, kan leda till många olika symtom. Däribland nedstämdhet.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Den största mängden B12 finns i animaliska produkter. Därför kan veganer och vegetarianer bli tvungna att äta kosttillskott.
Foto: Shutterstock

Brist på vitamin B12? Professorn om vanliga symtom

Sviktande minne? Kraftlös? Eller kanske nedstämd?

Det kan vara tecken på att du har brist på vitamin B12.

Eftersom vitaminet främst kommer från djurriket, ligger vegetarianer och framför allt veganer, i riskzonen.

– Men beroende på vad man äter kan det bli låga värden för alla, säger professor Lena Hultén.

Här är några tecken på att du kan ha näringsbristen.

Att känna sig trött och håglös utan någon egentlig anledning kan bero på för ett för lågt värde av vitamin B12.

Brist på järn och B12 går ofta hand i hand och är väldigt vanligt. 

De tillsammans är också en av huvudorsakerna till blodbrist, även kallat anemi, berättar Lena Hulthén, professor emeritus i invärtesmedicin och klinisk nutrition vid Göteborgs universitet. 

– Vitamin B12 ingår i röda blodkroppar för att de ska kunna bildas. Kroppen kan inte själv tillverka B12, utan man måste tillföra B12 och folsyra utifrån, exempelvis genom kosten, säger hon. 

Vanliga symtom på B12-brist – kan påverka tungan

Hur vet man att man har B12-brist? Näringsbristen kan påminna om andra brister.

– Symtomen påminner om när vi har för lite järn. Röda blodkropparna som har till uppgift att transportera syre från andningsluften till olika delar i kroppen, den kan inte fullfölja detta. Därför får man de här symtomen med trötthet, orkeslöshet och koncentrationssvårigheter, säger Lena Hulthén.

– Även förvirring och nedstämdhet. Det kan ta sig olika uttryck på olika personer, lägger hon till.

Lena Hulthén, professor emeritus i invärtesmedicin och klinisk nutrition vid Göteborgs universitet. Foto: Frank Palm / Pressbild

Andra mer synliga symtom är besvär med slemhinnorna, exempelvis sprickor i mungiporna.

Även tungsveda eftersom den knottriga ytan på tungan kan försvinna. Tungan kan då svida och bli slät, röd och blank.

I samband med B12-brist kan även nervsystemet påverkas, och neurologiska skador kan uppstå. 

Exempelvis kan det röra sig om stickningar, domningar och försämrad känsel, till en början i fötterna. 

Svår brist på B12 kan ge symtom som försämrat minne, depression och försämrad syn.

Mat som innehåller vitamin B12

Det viktiga vitaminet B12 finns främst i kött- och mejeriprodukter.

– Det finns enstaka vegetariska livsmedel som innehåller B12, men det är ganska låg produktion, det är inte tillräckligt, säger Lena Hulthén.

Veganer som endast får i sig mat från växtriket löper därför ännu större risk att drabbas av bristen.

– För dem som står på vegankost helt och hållet, och fortsätter med det, måste man få ett tillskott av B12 och folsyra oftast. Men framför allt B12 måste tillföras i tabletter om man nu är vegan.

Här är det viktigt att få bristen påvisad först med ett blodprov för att identifiera hur nivån ser ut, menar professorn.

För vegetarianen som äter mejeriprodukter är det lite enklare.

– Det behöver inte vara kopiösa mängder av animalisk kost, då finns det ofta både B12 och järn i de produkterna.

Är B12-brist farligt? Då ska du äta tillskott

Att gå för länge med B12-brist kan bli skadligt för kroppens alla organ, och kan i värsta fall leda till mer permanenta skador.

– När inte de röda blodkropparna kan bildas normalt blir det på sikt inte bra på något sätt. Och det kan bli skador som är svåra att reparera. Nu talar jag om en längre tid som man har gått på en vegansk kost och inte tillfört någonting utifrån.

– Vid brist på blodkroppar är det många organ som inte får den här syretillförseln för att de ska kunna fungera och fylla sin funktion på olika sätt i kroppen.

Lena Hultén understryker ännu en gång hur viktigt det är för veganen att säkerställa att värdena är tillräckligt höga.

– Givetvis för den som är vegetarian och framför allt vegan att man tänker på att tillföra det innan man får neurologiska skador det kan bli om man inte har tillförsel av B12. 

Hur mycket vitamin B12 behöver vi?

Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag av B12.

 

Spädbarn 6-11 månader: 0,5 mikrogram

Spädbarn 12-23 månader: 0,6 mikrogram

Barn 2-5 år: 0,8 mikrogram

Barn 6-9 år: 1,3 mikrogram

Barn 10-13 år: 2,0 mikrogram

Vuxna: 2,0 mikrogram

Gravida: 2,0 mikrogram

Ammande: 2,6 mikrogram

 

När det kommer till äldre personer ska man vara vaksam med att inte förväxla de liknande symtomen på B12-brist med andra tillstånd, som förvirring. 

– När man blir äldre har kroppen svårare att ta upp B12, även om det finns i kosten, och då kan det ge sådana symtom som kan förväxlas med förvirring eller att kroppen inte fungerar när det gäller hjärnans funktion.

B12 kan som tidigare nämnt inte produceras i kroppen, utan den behöver tillföras utifrån. 

– Äldre har nämligen inte samma funktion i magsäcken att ta upp och absorbera B12. Då blir det att med jämna mellanrum få tillförsel av sprutor av B12.

Och för yngre personer gäller det att ha stenkoll på sitt näringsintag.

– För en ung människa med för låga värden är det att se till att intaget ökar. Och har man bestämt sig för att inte äta animaliskt som källan är, så blir det att ta B12 som tillskott.