Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR

Publicerad 17 maj 2016 19:00

Ont i ryggen? Testa den japanska metoden

Det japanska femminutersknepet har blivit en riktig snackis på nätet. Allt du behöver för att testa är en hoprullad handduk och ett gummiband.

Det japanska femminutersknepet har blivit en riktig snackis på nätet. Allt du behöver för att testa är en hoprullad handduk och ett gummiband.

1/2

Foto: Youtube/Марина Добродушная

2/2

Foto: Youtube/Марина Добродушная

Ont i ryggen?

Dålig hållning?

Här är övningen som tar fem minuter – och sägs göra underverk inom bara några veckor.

Om du inte är drabbad själv så lär du åtminstone ha en vän, kollega eller bekant som klagar över ont i ryggen. Ryggproblem är betydligt vanligare i dag än förr, i en tid då vi rör oss för lite och sitter fel.

Tänk efter: sträcker du på ryggen ordentligt i kontorsstolen, står du upp tillräckligt ofta under en dag, tränar du bål- och ryggmuskulatur? Hur ser dina fritidsaktiviteter ut? Handlar det mer om att knappa på en mobiltelefon eller läsplatta än att vara på benen?

Om du vet med dig att du är stillasittande lite för mycket så beror ditt ryggont förmodligen på det. Men det finns så klart andra skäl till varför ryggen kan krångla. Hursomhelst så är träning en nödvändighet för att bli bra eller lindra den värsta värken. Corepass eller styrketräning med specifika ryggövningar brukar rekommenderas.

Du behöver: En handduk och en gummisnodd

Men har man ont om tid finns även ett annat knep, som blivit en snackis i framför allt Asien. Nämligen en femminutersmetod utvecklad av den japanska läkaren Toshiki Fukutsudzi. Med en handduk och gummisnodd som enda hjälpmedel kan du bli fri från ryggproblemen och förbättra hållningen redan inom några veckor, säger hon enligt sajten Uppskattat.

Kanske väl optimistiskt, men säkert inte taget ur luften. Här kommer instruktioner:

Så gör du

1. Rulla ihop en handduk till en kompakt rulle. Fäst en gummisnodd eller ett band runtom så att den håller ihop.

2. Lägg dig på rygg på en hård och plan yta (förslagsvis golvet) och placera rullen under svanken, i höjd med naveln.

3. Sträck ut benen, placera fötterna axelbrett med hälarna mot golvet, rikta stortårna mot varandra.

4. Sträck ut armarna bakåt ovanför axlarna, vila handflatorna mot golvet, låt lillfingrarna nudda varandra.

5. Ligg stilla i positionen i fem minuter.

*För effektivt resultat: Upprepa övningen tre gånger per dag i några veckors tid.

 

LÄS OCKSÅ:

Ryggövningar - så får du en stark rygg

12 effektiva metoder som lindrar ryggvärk

Relaterat