Nokturi kan leda till kronisk trötthet och sänkt livskvallité.
1 av 2: Nokturi kan leda till kronisk trötthet och sänkt livskvallité. Foto: Shutterstock
Med rätt metoder kan du dämpa besvären.
2 av 2: Med rätt metoder kan du dämpa besvären. Foto: Shutterstock

Slipp kissa så ofta på natten – 6 enkla knep

Vaknar du ofta upp mitt i natten för att du är kissnödig?

Du är inte ensam. Hälften av alla över 50 lider av åkomman nokturi, men även yngre kan drabbas. Den vanligaste orsaken är så kallad nattlig polyuri.

Så här gör du för att lindra symtomen.

Ett av de vanligaste hoten mot nattsömnen för personer över 50 är nokturi. Åkomman yttrar sig genom att man blir tvungen att kissa en eller flera gånger om natten.

Nokturi uppfattas ofta som genant, och studier visar att många drar sig för att söka hjälp, vilket gör problemet underdiagnosticerat både hos män och kvinnor.

Men det finns flera metoder och professionell hjälp att få. Samtidigt vaknar minst hälften av alla vuxna någon gång per natt utan att ta skada av det.

– Man kan söka hjälp när man upplever det som ett problem av att vakna på natten av kissnödighet, har Märta Lauritzen, uroterapeut och chef vid uroterapienheten på Karolinska universitetssjukhuset, tidigare berättat för Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: Därför vaknar du upp svettig om natten

Nattlig polyuri är vanlig orsak

Nattliga urinträngningar kan ha flera olika orsaker, däribland obehandlad diabetes. Den vanligaste är enligt Netdoktor så kallad nattlig polyuri – det vill säga att kroppen producerar för mycket urin nattetid jämfört med dagtid. I yngre år producerar vi mer urin på dagen men det kan jämnas ut med stigande ålder.

Enligt docenten och överläkaren Aino Fianu Jonasson kan hormonet vasopressin spela en roll. Hormonet har till uppgift att minska mängden urin om natten, men nivåerna sjunkar ofta ju äldre vi blir. Då går det att få en sorts hormonbehandling. I första hand rekommenderas emellertid en omläggning av din livsstil. 

Enligt Internetmedicin kan det hos män vara prostataproblem som spökar. Nokturi är även ett vanligt rapporterat problem vid obehandlad hypertoni, högt blodtryck.

LÄS OCKSÅ: 10 vanliga orsaker till att du kissar blod

Nokturi kan påverka livet rejält

Nokturi kan leda till sömnbrist, kronisk trötthet och sänkt livskvalité. Både privatliv och arbete kan påverkas och leda till försämrad prestationsförmåga. För de som redan har svårt att hålla balansen utgör sömnbristen en utökad risk för fallolyckor.

– Att gå upp på natten är ett känsligt läge. Det ökar risken för fall, för den som har problem med stadigheten. Det är en högst påtaglig risk, enligt Märta Lauritzen.

Vad är nokturi?

Ett tillstånd där man vaknar en eller flera gånger på natten för att kissa. Nokturi är en av de vanligaste orsakerna till störd nattsömn.

En ökad nattlig urinproduktion och urinblåsans kapacitet att lagra urin eller en kombination av dessa är de vanligaste orsakerna.

Nokturi drabbar både kvinnor och män i alla åldrar och ökar med stigande ålder. Mer än hälften av alla över 50 år har besvären.

Åtta av tio med nokturi har nattlig överproduktion av urin, så kallad nattlig polyuri.

Det beror oftast på för låga halter av hormonet vasopressin, som är kroppens naturliga sätt att minska urinmängden på natten, så att vi får sova ostört. Vilket kan behandlas med ett hormon, desmopressin, men även dämpas genom flera metoder.

Studier visar att många drar sig för att söka hjälp mot nokturi.

Källa: Läkartidningen

Men det finns hopp för den som är drabbad. Generellt sett är flera livsstilsfaktorer – så som kost och fysisk aktivitet – inblandade. En bra början för att minska problemen med nattkissning är att minska vätskeintaget – särskilt innan läggdags.

– Det finns ett samband mellan att få i sig mycket vätska och att kissa om natten.

LÄS OCKSÅ: Vad färgen på ditt kiss kan säga om din hälsa

Motion kan minska besvären

Märta Lauritzen rekommenderar att man under två dygn mäter hur mycket man kissar för att ta reda på om man får i sig för mycket vätska. Normal dygnsmängd ligger mellan en och två liter.

– Gör en kiss-lista, där du skriver upp tidpunkt och hur mycket du kissar varje gång. Kissar man mer än två liter, kan man fundera på att dra ner på vad man dricker och hur mycket frukt man äter – särskilt kvällstid, har hon tidigare berättat.

Studier visar även att personer som motionerar dagligen kan minska besvären med nattkissning.

6 tips som kan hjälpa mot nokturi

Drick inte för sent på kvällen

Urinblåsan fylls snabbare för personer med nokturi. Samtidigt ska man vara varsam med vad man äter – frukt och soppor innehåller exempelvis mycket vätska.

Byt medicin

Många mediciner är vätskedrivande, vilket gör att kroppen snabbare blir kissnödig. Byt medicin eller lägg om den till tidigare på dagen.

Ta hand om hälsan

Allmänna faktorer för din hälsa – som kondition, sömn och psykiskt mående – kan ha en inverkan på nokturibesvären. Dessutom ger motion ofta en bättre nattsömn.

Gå ner i vikt

Ibland är det vikt som orsakar kissandet på natten, genom att man sover sämre och får ett större tryck över kroppen.

Träna urinblåsan

Övningar för urinblåsan och bäckenbotten kan träna kroppen i att ta kommandot över blåsan – det vill säga inte rusa till toaletten på första signalen.

Förbered för sömnen

Ett sätt att minska urinproduktionen på natten kan vara ett höja huvudändan på sängen. Då kommer hjärtat högre upp än njurarna, vilket underlättar blodcirkulationen. Skapa goda förutsättningar för en bra nattsömn – till exempel tydliga tidsrutiner eller genom att göra det svalt i sovrummet.

Källa: Christian Falconer, docent och överläkare / Netdoktor

– Det gör att du får en bättre blodcirkulation vilket medför att du får en bättre genomblödning av njurarna, vilket innebär att du får en balanserad urinproduktion.

Det finns även ett samband mellan sömnen i sig och att vakna av kissnödighet.

– Att försöka förbättra sin sömn är också en viktig bit. En av de frågor jag brukar ställa till patienter som kissar på nätterna. Vaknar du för att du är kissnödig – eller kissar du för att du vaknat och vill somna om? säger Märta Lauritzen.

LÄS OCKSÅ: Hur ofta är det egentligen normalt att kissa?

Ung och kissnödig på natten?

Det är inte bara äldre som har problem med nattliga turer till toaletten. Även yngre personer kan störas av nokturi

– Man måste rota i sitt allmänna välbefinnande, har Christian Falconer, docent och överläkare vid Danderyds sjukhus, tidigare berättat för Hälsoliv.

Hos unga handlar det oftast om en allmän obalans, som depressivitet eller orolig sömn. Att kissa mycket på nätterna under och efter en graviditet är också normalt, eftersom hormonnivåerna förändras.

– Börja i att sanera i dina vanor och miljö. När du inte kommer vidare så finns det möjlighet att ta till medicin, enligt Christian Falconer

Viktigt att söka hjälp för underliggande sjukdomar

Det finns även bakomliggande sjukdomar så som irritation i urinblåsan, hjärtsvikt eller förstorad prostatakörtel – och det är viktigt att söka hjälp hos sin läkare för att komma till botten med problemet.

– Kommer man inte till rätta med kissnödigheten, dricker normalt över ett dygn men störs ändå av att vakna är det viktigt att man söker sig till sin vårdcentral och ber om en utredning, säger Märta Lauritzen.

Nokturi är i sig själv inte farligt, däremot kan livskvaliteten försämras rejält. Långvarig sömnbrist kan också leda till framtida sjukdomar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!