Nokturi kan leda till kronisk trötthet och sänkt livskvallité. Med rätt metoder kan du dämpa besvären.
Nokturi kan leda till kronisk trötthet och sänkt livskvallité. Med rätt metoder kan du dämpa besvären.

Nokturi: Slipp kissa så ofta på natten

Vaknar du ofta upp mitt i natten för att du är kissnödig?

Du är inte ensam. Hälften av alla över 50 lider av åkomman nokturi, men även yngre kan drabbas.

Så här gör du för att lindra symtomen.

Ett av de vanligaste hoten mot nattsömnen för personer över 50 är nokturi. Åkomman yttrar sig genom att man blir tvungen att kissa en eller flera gånger om natten.

Nokturi uppfattas ofta som genant, och studier visar att många drar sig för att söka hjälp. Men det finns flera metoder och professionell hjälp att få. Samtidigt vaknar minst hälften av alla vuxna någon gång per natt utan att ta skada av det.

– Man kan söka hjälp när man upplever det som ett problem av att vakna på natten av kissnödighet, säger Märta Lauritzen, uroterapeut och chef vid uroterapienheten på Karolinska universitetssjukhuset.

Kan leda till sänkt livskvalité

Nokturi kan leda till sömnbrist, kronisk trötthet och sänkt livskvalité. Både privatliv och arbete kan påverkas och leda till försämrad prestationsförmåga. För de som redan har svårt att hålla balansen utgör sömnbristen en utökad risk för fallolyckor.

– Att gå upp på natten är ett känsligt läge. Det ökar risken för fall, för den som har problem med stadigheten. Det är en högst påtaglig risk, säger Märta Lauritzen.

Märta Lauritzen.

Men det finns hopp för den som är drabbad. Generellt sett är flera livsstilsfaktorer – så som kost och fysisk aktivitet – inblandade. En bra början för att minska problemen med nattkissning är att minska vätskeintaget – särskilt innan läggdags.

– Det finns ett samband mellan att få i sig mycket vätska och att kissa om natten, säger Märta Lauritzen.

Motion kan minska besvären

Märta Lauritzen rekommenderar att man under två dygn mäter hur mycket man kissar för att ta reda på om man får i sig för mycket vätska. Normal dygnsmängd ligger mellan en och två liter.

– Gör en kiss-lista, där du skriver upp tidpunkt och hur mycket du kissar varje gång. Kissar man mer än två liter, kan man fundera på att dra ner på vad man dricker och hur mycket frukt man äter – särskilt kvällstid, säger hon.

Studier visar även att personer som motionerar dagligen kan minska besvären med nattkissning.

6 tips som hjälper mot nokturi

Drick inte för sent på kvällen

Urinblåsan fylls snabbare för personer med nokturi. Samtidigt ska man vara varsam med vad man äter – frukt och soppor innehåller exempelvis mycket vätska.

Byt medicin

Många mediciner är vätskedrivande, vilket gör att kroppen snabbare blir kissnödig. Byt medicin eller lägg om den till tidigare på dagen.

Ta hand om hälsan

Allmänna faktorer för din hälsa – som kondition, sömn och psykiskt mående – kan ha en inverkan på nokturibesvären. Dessutom ger motion ofta en bättre nattsömn.

Gå ner i vikt

Ibland är det vikt som orsakar kissandet på natten, genom att man sover sämre och får ett större tryck över kroppen.

Träna urinblåsan

Övningar för urinblåsan och bäckenbotten kan träna kroppen i att ta kommandot över blåsan – det vill säga inte rusa till toaletten på första signalen.

Förbered för sömnen

Ett sätt att minska urinproduktionen på natten kan vara ett höja huvudändan på sängen. Då kommer hjärtat högre upp än njurarna, vilket underlättar blodcirkulationen. Skapa goda förutsättningar för en bra nattsömn – till exempel tydliga tidsrutiner eller genom att göra det svalt i sovrummet.

Källa: Christian Falconer, docent och överläkare / Netdoktor

– Det gör att du får en bättre blodcirkulation vilket medför att du får en bättre genomblödning av njurarna, vilket innebär att du får en balanserad urinproduktion, säger Märta Lauritzen.

Det finns även ett samband mellan sömnen i sig och att vakna av kissnödighet.

– Att försöka förbättra sin sömn är också en viktig bit. En av de frågor jag brukar ställa till patienter som kissar på nätterna. Vaknar du för att du är kissnödig – eller kissar du för att du vaknat och vill somna om? säger Märta Lauritzen.

LÄS OCKSÅ: Därför vaknar du upp svettig om natten

Ung och kissnödig på natten?

Det är inte bara äldre som har problem med nattliga turer till toaletten. Även yngre personer kan störas av nokturi

– Man måste rota i sitt allmänna välbefinnande, säger Christian Falconer, docent och överläkare vid Danderyds sjukhus.

 Hos unga handlar det oftast om en allmän obalans, som depressivitet eller orolig sömn. Att kissa mycket på nätterna under och efter en graviditet är också normalt, eftersom hormonnivåerna förändras.

– Börja i att sanera i dina vanor och miljö. När du inte kommer vidare så finns det möjlighet att ta till medicin, säger Christian Falconer och fortsätter.

Viktigt att söka hjälp

Det finns även bakomliggande sjukdomar så som irritation i urinblåsan, hjärtsvikt eller förstorad prostatakörtel – och det är viktigt att söka hjälp hos sin läkare för att komma till botten med problemet.

– Kommer man inte till rätta med kissnödigheten, dricker normalt över ett dygn men störs ändå av att vakna är det viktigt att man söker sig till sin vårdcentral och ber om en utredning, säger Märta Lauritzen.

Slipp kissa ofta

Drick lagom

Vi får ofta höra att vi ska dricka ordentligt. Det är viktigt för att inte bli uttorkad, men personer med nokturi bör vara extra noggranna med att ha ett normalt vätskeintag, varken för mycket eller för lite. Drick sparsamt på kvällen och undvik kaffe, te och alkohol som ökar risken för nokturi. Tänk på att föda som soppor, frukt och grönsaker innehåller mycket vätska.

Höj sängen

Att höja huvudändan på sängen litegrann så att hjärtat kommer högre än njurarna och underlätta blodcirkulationen, vilket kan vara ett sätt att minska urinproduktionen nattetid och därmed sin nokturi.

Rör på dig

Det är bra att motionera och hålla kroppen i gång av flera skäl, men lättare motion kan även generellt minska sömnproblem – och förbättrar blodcirkulationen vilket dämpar nokturi. Ta en promenad och motionera efter egen förmåga.

Träna blåsan

Om orsaken till nokturi är överaktiv blåsa kan blåsträning och hos kvinnor bäckenbottenträning öka blåskapaciteten. Det medför att man behöver kissa mer sällan.

Läkemedel

Om man har nokturi eftersom kroppen bildar mycket urin på natten, så kallad polyuri, finns det ett receptbelagt läkemedel som koncentrerar urinen så att man kissar mer sällan. Har problematiken någon annan orsak måste man behandla den i första hand.

Prata med din läkare

Upplever du att du påverkas mycket av att du vaknar på natten och är kissnödig är det viktigt att kontakta läkare. Det finns många anledningar – däribland hjärtsvikt och prostataförstoring – till nokturi varav flera behöver behandlas.

Källor: Läkartidningen, 1177.

FAKTA: NOKTURI

Ett tillstånd där man vaknar en eller flera gånger på natten för att kissa. Nokturi är en av de vanligaste orsakerna till störd nattsömn.

En ökad nattlig urinproduktion och urinblåsans kapacitet att lagra urin eller en kombination av dessa är de vanligaste orsakerna.

Nokturi drabbar både kvinnor och män i alla åldrar och ökar med stigande ålder. Mer än hälften av alla över 50 år har besvären.

Åtta av tio med nokturi har nattlig överproduktion av urin, så kallad nattlig polyuri.

Det beror oftast på för låga halter av hormonet vasopressin, som är kroppens naturliga sätt att minska urinmängden på natten, så att vi får sova ostört. Vilket kan behandlas med ett hormon, desmopressin, men även dämpas genom flera metoder.

Studier visar att många drar sig för att söka hjälp mot nokturi.

Källa: Läkartidningen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!