Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR>Mensbesvär & PMS

Publicerad 12 jul 2019 09:41

Studie: Så kan du träna för att lindra mensvärk

Trött på att höra att du ska röra på dig när du har mens?

Men faktum är att det faktiskt verkar hjälpa.

Dessutom behövs det inte mycket för att se effekt.

Alla som någon gång försökt slippa skolgympan med ursäkten ”Jag har mens” har nog fått höra att motion minsann hjälper mot mensvärk. Och struntat i det påståendet. För när det kommer till kritan vill väl de flesta av oss helst ta en värktablett och sedan krama en värmekudde och frossa i choklad? Inte slänga gymbagen över axeln. 

Men gympalärarens ord är inte tagna ur luften. Det finns en del studier som backar upp påståendet: träning verkar faktiskt kunna hjälpa vid mensvärk.

Nyligen publicerades dessutom en ny studie i tidskriften Contemporary Clinical Trials som visar att det inte krävs särskilt stora ansträngningar. Det kan räcka med en stund på löpbandet.

I studien som utfördes av forskare vid University of Otago på Nya Zeeland och Anglia Ruskin University i Storbritannien ingick 70 kvinnor. Samtliga i åldern 18 till 43 och med uttalad dysmenorré, den medicinska termen för mensvärk.

Deltagarna delades in i två grupper, där den ena halvan fortsatte sina liv som vanligt och den andra försågs med ett träningsprogram.

Under de första fyra veckorna skulle de, under tillsyn av forskarna, konditionsträna tre gånger i veckan, med start första blödningsfria dagen i deras cykel. Efter de fyra första veckorna fick de fortsätta att själva löpbandsträna hemma under ytterligare ett halvår.

22 procent mindre smärta

Vid experimentets slut kunde forskarna dra slutsatsen att träning faktiskt har god effekt på fler områden. De parametrar de tittade på var främst smärta, livskvalitet, förmåga att fungera i vardagen och sömn.

Efter de första fyra veckorna uppgav träningsgruppen att de upplevde att smärtan minskat med sex procent. Efter ett halvår låg minskningen på 22 procent.

LÄS OCKSÅ: Mensvärk utan mens? 13 vanliga orsaker

– Kvinnor med smärtsam mens försöker ofta aktivt undvika att träna – när man har ont är det trots allt det sista de flesta av oss vill göra, säger medförfattaren Leica Claydon-Mueller, lektor vid Anglia Ruskin University till Medical News Today.

Vid uppföljningen efter sju månader uppgav de även att de upplevde en förbättrad livskvalitet och förmåga att fungera i vardagen. Däremot såg man ingen direkt förbättring av sömnen. 

Träning ökar blodflödet

Vid mensvärk gör kramperna i livmodern att blodcirkulationen stryps och syrebrist uppstår i muskeln. Anledningen till att träning kan verka smärtstillande vid mensvärk beror på att den ökar blodflödet igen, så att livmodern slappnar av och kramperna minskar.

Dessutom, visar studier på att motion också kan förbättra PMS-besvär, som humörsvängningar, nedstämdhet och ångest.

Så om du inte känner dig allt för orkeslös och trött nästa mens kanske en joggingtur eller en stund på löpbandet eller crosstrainern är en bra idé.

LÄS MER: 7 fakta om endometrios – sjukdomen som drabbar var tionde kvinna