Förkyld innan mens? Här är förklaringen

Feber? Ont i kroppen? Ibland tar sig PMS märkliga uttryck.

Foto: Shutterstock

Feber? Ont i kroppen? Ibland tar sig PMS märkliga uttryck.

Blir du snuvig, febrig eller allmänt sjuklig precis innan mens?

Det är inte inbillning: ”Mensförkylning” finns på riktigt.

I den här artikeln reder vi ut vad det beror på.

Illamående, feberkänningar, ledvärk och halsont. Är det här krämpor som drabbar dig dagarna innan mensen kommer? Du är inte ensam. Mensförkylning, eller allmän sjukdomskänsla, är en grej som tycks drabba ganska många mellan ägglossning och menstruation. För vissa känns det till och med som om influensan är på intåg!

Men varför blir det så här?

Det är inte influensan

Först och främst är det på sin plats att klargöra att det inte är så att man drabbats av ett influensavirus (eller ja, ibland kan det ju bli så olyckligt att mensen och ett virus sammanfaller). 

Enligt en gynekolog som Women's Health talat med är det bara kroppen som härmar symtomen. 

– Min känsla ur en medicinsk ståndpunkt är att det hela är en del av PMS, som kan ge både psykiska och fysiska symtom, förklarar Alyssa Dweck för sajten.

Det är alltså PMS:en som narras. Barnmorskan Anna Blom, verksam vid RFSU, är inne på samma spår. I en intervju med Nyheter24 säger hon följande: 

– Det beror på vad man lägger in i ordet sjuk. Man kan ju känna sig sjuk för att man har mycket huvudvärk och känner sig spänd i kroppen. Det kan ju ge en sjukdomskänsla för vissa.

Det är också vanligt att autoimmuna sjukdomar, som artrist blossar upp i samband med mens.

LÄS OCKSÅ: 5 saker som kan förvärra din PMS och mensvärk

PMS – varför får man det?

Huvudvärk, humörsvängningar, nedstämdhet, svullnad och värk i kroppen är vanliga premenstruella symtom. Efter ägglossning stiger också kroppstemperaturen med ungefär en halv grad, vilket vissa är mer känsliga för än andra. 

En del drabbas hårt av PMS medan andra knappt märker att de ska ha mens. Forskare är inte helt säkra på varför det känns värre för en del, men man tror att det beror på en ökad känslighet mot restprodukten som bildas när hormonet progesteron bryts ned. Progesteron ökar efter ägglossning och minskar igen när mensen kommer.

Vad kan man göra åt besvären?

Det finns mycket man kan göra för att lindra PMS-besvär:

Sömn: Försöka se till att man sover ordentligt. Lägg dig lite tidigare än vanligt, lägg undan alla skärmar och testa det här knepet

Mat: Äta regelbundet och balanserat, för att till exempel undvika blodsocker-dippar. Du behöver inte stå emot dina cravings helt och hållet, men försök att också få in näringsrik mat som kroppen får jobba lite med.

Inte stressa: Lättare sagt än gjort, men stress förstärker PMS-besvär och åt andra hållet är det stressande att ha PMS. Därför kan det vara bra att försöka planera så att PMS-dagarna är så stressfria som möjligt. Avslappningsövningar, meditation och mindfulness kan komma väl till pass.

Träna: Jogga, yoga, simma, gå på gymmet eller promenera. Motion är kanske inte det man vill ägna sig åt när kroppen protesterar, men på den här fronten är forskningen tydlig: Det gör oss gladare, piggare och mer avslappnade.

Ta värktabletter: NSAID-läkemedel som Treo, Ipren, Ibumetin och Voltaren är antiinflammatoriska och hjälper till att hämma prostagladiner, ett ämne som ökar i kroppen vid skador och inflammation.

Antidepressiva: Om man har allvarliga besvär kan man få diagnosen PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Många som lider av detta mår bättre av att äta SSRI-preparat cykliskt eller dagligen (beroende exempelvis känslighet för utsättningssyndrom och cykelns regelbundenhet). En gynekolog kan sätta diagnosen och skriva ut medicin.

LÄS OCKSÅ: Mensvärk utan mens? 13 vanliga orsaker

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer