Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>SJUKDOMAR & BESVÄR>Mensbesvär & PMS

Publicerad 15 jan 2019 17:00

5 saker som kan förvärra din PMS och mensvärk

Foto: Shotterstock

Dricker du mycket kaffe och är van att stressa dig igenom dagarna? Då är det dags att tänka om i fall du vill lindra din PMS och mensvärk. Det är nämligen två av de saker som kan förvärra din mens.

I princip alla kvinnor har upplevt PMS och mensvärk. Ingen av delarna är roliga upplevelser, men det går inte alltid att undvika dem. Man kan dock tänka på och hålla sig ifrån vissa saker för att lindra sin mensvärk och PMS. 

Stress

I en studie från 2010 kom man fram till att stress kan leda till värre PMS-symtom. De kvinnor som rapporterade att de kände sig stressade två veckor innan deras mens var två till fyra gånger mer troliga att känna måttliga till svåra symtom. De kvinnor som inte rapporterade att de var stressade var mindre troliga att drabbas av svåra symtom. 

Det forskarna räknade in som huvudsymtom var att känna sig arg, ångest, humörsvängningar, depression, trötthet, minskad koncentration, svullna bröst och ömhet, allmän värk och uppblåst mage.

Man kunde inte helt komma fram till varför stress kunde påverka PMS-symtomen, men några tankar var att stress kan påverka äggstockshormonerna eller att stresshormonet kortisol kan ha en direktpåverkan på PMS.

Skippad sömn

Att inte få tillräckligt med sömn kickar i gång stress - vilket som sagt utlöser stresshormonet kortisol. Kortisol påverkar hur din hypofys fungerar, och eftersom hypofysen reglerar hormoner kan detta ha en stor effekt på din menscykel. Det kan till exempel resultera i att mensen inte kommer när den ska, och på grund av hormoner i obalans kan mensen även vara mer smärtsam eller vara längre än normalt.

Koffein

Koffein kan göra så att dina blodkärl drar sig samman, och därmed minska blodflödet till din livmoder.

- Bristen på blodflödet kan öka din mensvärk. Även om du inte kan utesluta koffein helt och hållet kan en minskning av intaget hjälpa, säger gynekologen Dr. Nita Landry till Essence.

Rökning

Precis som koffein kan nikotin få dina blodkärl att dra ihop sig. I en studie från 2014 deltog över 9000 kvinnor, och man kom fram till att de som tidigare rökt var 33 procent mer troliga att ha kronisk smärtsam mens än de som inte rökte. För nuvarande rökare var samma siffra 41 procent. 

Salt och fet mat

Det kanske är allt man är sugen på under mens, men universum är inte det snällaste ibland och därför ska du helst hålla dig borta från salt och fet mat när du har mens. Salt mat kan göra att din kropp bibehåller mer vatten vilket orsakar uppblåsthet. Fet mat ökar kroppens produktion av prostaglandiner, vilket är en grupp hormonliknande ämnen.

- Salt mat ökar din kropps vattenbehållning, och ju mer du bibehåller vatten desto mer uppblåst blir du, vilket orsakar smärtsam mensvärk. Fet mat ökar produktionen av prostaglandin. Prostaglandiner gör att din livmoder drar ihop sig. Mer livmoderskontraktioner är lika med mer mensvärk, förklarar Dr. Landry.