Feta mejeriprodukter kan skydda mot stroke och hjärt- och kärlbesvär, enligt ny forskning.
1 av 3: Feta mejeriprodukter kan skydda mot stroke och hjärt- och kärlbesvär, enligt ny forskning. Foto: Eric Audras / Altopress / Altopress
Det kan vara bra att äta mejeriprodukter som ost för att minska risken för stroke, enligt forskning.
2 av 3: Det kan vara bra att äta mejeriprodukter som ost för att minska risken för stroke, enligt forskning. Foto: Colourbox
Yoghurt är också bra.
3 av 3: Yoghurt är också bra. Foto: Colourbox

Kosten som kan förebygga stroke

Feta mejeriprodukter kan skydda mot och förebygga stroke och hjärt- och kärlbesvär, enligt ny forskning, som också pekar på lägre dödlighet.

Om fynden stämmer ställs gamla sanningar på ända.

I så fall är det bara att njuta av ost, fet mjölk och yoghurt.

Det är inte lätt att veta vad man ska tro. För fyra år sedan publicerades en svensk studie från Uppsala universitet som det året blev en av världens mest lästa vetenskapliga artiklar. 

Forskarna såg ett samband mellan ett högt intag av mjölk och en ökad risk för att dö i förtid till följd av hjärt- och kärlsjukdom. 

Slutsatserna var inte på något sätt okontroversiella.

Koppling till stroke

Nu kommer andra studier som pekar på motsatsen. 

I den ena studien slog man fast att det inte fanns någon signifikant koppling mellan fettsyrorna i mejeriprodukter och hjärtsjukdom och stroke. 

Forskarna hade studerat blodplasman hos närmare 3000 deltagare i åldern 65 år och äldre. 

Projektet inleddes 1992 då man mätte tre olika fettsyror. Därefter gjorde man en ny mätning sex år senare och ytterligare en efter 13 år. 

Deltagarna fick också svara på vad de åt och hur mycket. 

Drygt 2 400 dog under tiden, varav 833 på grund av hjärtsjukdom.

Men man kunde inte se någon koppling mellan fettsyrorna och en ökad dödlighet. 

Gruppen med den högsta nivån av fettsyror löpte dessutom 42 procent mindre risk att dö av stroke. 

LÄS OCKSÅ: Sju symptom på stroke – tecknen många struntar i

"Ser inte någon konflikt" 

En annan studie som omfattade 137 000 personer i åldern 35-70 år i 21 länder landade i samma slutsats.

Deltagarna delades in i fyra grupper beroende på hur mycket mjölk, yoghurt och ost man fick i sig.

Storkonsumenterna var den grupp som minst sannolikt skulle drabbas av hjärtsjukdom, stroke eller rentav dö. 

Det här går stick i stäv med vad vi fått lära oss om det animaliska mättade fettet som finns i mejeriprodukter. 

– Jag ser inte någon konflikt där. Vi som är forskare inom fältet gör ju de här värderingarna med jämna mellanrum, säger Tommy Cederholm, professor i klinisk nutrition vid Uppsala universitet. 

– Man uppdaterar hela tiden. Nya rön måste ses i ljuset av andra rön. Att det kommer ett par nya studier som omkullkastar tidigare rön får man ta med en nya salt. Man får lägga ihop det med andra studier. Den senaste forskningen behöver inte vara den bästa forskningen. 

För mycket mättta fett leder till höga nivåer av det ”dåliga” kolesterolet LDL, vilket påverkar åderförfettning och sjukdomar i kranskärlen.

LÄS OCKSÅ: Symptomen vid stroke – som många missar

Ny utvärdering på gång 

De Nordiska näringsrekommendationerna slår fast:

”Hög konsumtion av magra mjölkprodukter har satts i samband med minskad risk för högt blodtryck, stroke och typ-2 diabetes.”

Och Livsmedelsverket är inne på samma linje:

”Mjölk och mejeriprodukter innehåller mest mättat fett och bara lite av det nyttiga omättade fettet. Det bästa valet för hälsan är mjölk, fil och ost med låg fetthalt och utan socker. Det är också bra att vara sparsam med grädde när man bakar och lagar mat.’’

– En ny utvärdering av näringsrekommendationerna är på gång och ska publiceras runt 2020. Då får man titta på de nya studierna. 

Tommy Cederholm får själv i sig ost, yoghurt och mjölk varje dag.

– Men jag väljer magra produkter. Det finns inget värde i sig att ha ett högt intag av mättat fett. 

Om mjölken

Mjölk är början på livet. Spädbarn får bröstmjölk som är full av nyttiga ämnen. Den skyddar också mot infektioner. Mjölk som livsmedel anses också vara extremt komplex. Den lär innehålla runt 100 000 olika ämnen och 400 olika fettsyror. Mjölken innehåller proteiner, vitaminer och mineraler.  70 procent av fettet är mättat. 

De mättade fettsyrorna pentadekansyra och heptadekansyra har i studier visat sig vara bra mot bukfetma och en minskad risk för att drabbas av hjärtinfarkt. 

I förädlad form dyker mjölken upp som bland annat smör, grädde, filmjölk, yoghurt och ost.

Yoghurten är mycket nyttig tack vare sin bakteriekultur, men det gäller att välja en utan tillsatt socker. 

Aktuellt just nu